شب‌ادراری، مشکل شایع کودکان

عدم کنترل ادرار هنگام خواب شبانه رخ می‌دهد که معمولا تا 4 سالگی نیاز به درمان ندارد و ممکن است اولیه یا ثانویه باشد. اولیه یعنی کودک ادرار خود را در شب کنترل نمی‌کند و ثانویه زمانی است که کودک قبلا شب‌ادراری نداشته ولی بعد از مدتی به آن دچار می‌شود. گاهی اوقات شب‌ادراری ممکن است ناشی از دیابت بی‌مزه یا دیابت نوع یک باشد که پزشک آن را با انجام آزمایش ادرار و خون تشخیص می‌دهد.
کد خبر: ۴۲۲۰۸۷

در صورت عدم کنترل ادرار در شب بعد از 4 سالگی می‌توان با مراجعه به پزشک اطفال یا روانپزشک از قطره minirin یا ایمی پرامین یا نورتریپتیلین استفاده کرد. در بزرگسالان، عدم کنترل مثانه اغلب منجر به بی‌اختیاری در ادرار تا شب‌ادراری می‌شود. شب‌ادراری امری بسیار عادی و رایج میان کودکان پیش‌دبستانی است که روی حدود 40 درصد از کودکان 3 ساله و خانواده‌هایشان تاثیر می‌گذارد. شب ادارای تا 4 سالگی بیماری به حساب نمی‌آید و نیاز به درمان ندارد. از رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود کودکتان دچار شب‌ادراری شود می‌توان به چند مورد اشاره کرد:

ازجمله این که ممکن است مثانه او هنوز به حد کافی رشد نکرده باشد که بتواند ادرار او را در طول شب نگهدارد. همچنین ممکن است کودک شما هنوز قادر نباشد پر شدن مثانه را تشخیص بدهد و بیدار شود تا از دستشویی استفاده کند. در این میان استرس، تغییرات در منزل مانند یک نوزاد جدید و مهاجرت یا طلاق می‌تواند منجر به یک مورد ناگهانی شب‌ادراری در کودکی بشود که در گذشته این مشکل را نداشته است.

آنچه در این میان اهمیت دارد این است که هیچ ‌گاه کودکتان را به خاطر شب‌ادراری سرزنش یا تنبیه نکنید. از دادن نوشیدنی‌های زیاد قبل از خواب به آنها پرهیز کنید. اما اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده او را در حل مشکل شب‌ادراری‌اش دخالت دهید. او را تشویق کنید تا در تعویض ملحفه کمک کند. این امر باعث ایجاد حس مسوولیت‌پذیری در وی می‌شود و از ایجاد حس شرم برای این‌که بقیه اعضای خانواده از آنچه اتفاق افتاده مطلع می‌شوند، جلوگیری می‌کند، اما این کار را برای تنبیه وی انجام ندهید. کودکان بالای 7 سال زمانی که در دستشویی ادرار می‌کنند باید «شروع / توقف ادرار کردن» را تمرین کنند تا بتوانند ماهیچه‌های مثانه که تخلیه ادرار را کنترل ‌می‌کنند، تقویت سازند. یک قانون «اذیت ممنوع» در خانواده قرار دهید. مطمئن شوید که کودکتان می‌فهمد که مشکل شب‌ادراری به مرور زمان بهتر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها