قیمت طلا در مدت 2 روز 7 درصد افزایش یافته است

سکه در مرز نیم ‌میلیون تومان

همه نشانه‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی گرفته تا سقوط شاخص بورس‌ها و کاهش قیمت نفت نشانگر این است که قیمت طلا بدون توقف، در آینده دور و نزدیک روندی افزایشی خواهد داشت. به گزارش خبرنگار ما، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی طلا را به «پناهگاه» تشبیه می‌کنند، مامنی امن، قابل اطمینان و همیشگی که سرمایه سرمایه‌گذاران را در کوران بحران‌ها، رکودها و حوادث پیش‌بینی نشده در اقتصاد جهان پناه می‌دهد.
کد خبر: ۴۲۱۷۲۸

ارزش و گرانبهایی ذاتی فلز طلا باعث شده است هرگاه سایر راه‌های سرمایه‌گذاری و کسب سود با مخاطره یا بن‌بست مواجه شود، سرمایه‌گذاران بلافاصله تمام یا بخشی از سرمایه خود را تبدیل به طلا کنند. هدف از این اقدام حفظ ارزش سرمایه و جلوگیری از تاثیر عواملی چون کاهش ارزش پول‌های بین‌المللی، ارزش سهام و ... بر اصل سرمایه است.به این گونه است که هرگاه بحرانی اقتصادی، جهان را درمی‌نوردد، بلافاصله اثر آن در کاهش قیمت نفت و رشد ارزش طلا نمایان می‌شود. روشن است علت کاهش قیمت نفت در بحران‌های اقتصادی ،کم‌اقبالی سرمایه‌گذاران به خرید نفت از بیم کم‌رونقی و ضرردهی تولید و تجارت جهانی است.برعکس رشد قیمت طلا حاکی از عمق بحران و تمایل سرمایه‌گذاران به حفظ ارزش‌ دارایی‌های خود از طریق تبدیل آن به طلاست که افزایش تقاضا برای این فلز و رشد قیمت آن را به همراه دارد.

این معادله تقریبا در تمامی بحران‌های اقتصاد جهانی تکرار شده و بحران اقتصادی جدیدی که ریشه در افزایش بدهی‌های آمریکا و تنزل یک رتبه‌ای اعتبار این کشور از AAA به AA+ دارد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اونس طلا: 1775 دلار

طلا این روزها رکورد پشت رکورد می‌زند. از جمعه هفته گذشته تا دیروز ـ سه‌شنبه ـ قیمت اونس جهانی طلا حدود 120 دلار افزایش یافته است به طوری که جمعه که آخرین روز کاری بورس‌‌های جهانی بود هر اونس 1655 دلار ثبت شد اما روز دوشنبه هفته جاری در آغاز هفته کاری جدید مسیحی این رقم به 1705 دلار و سرانجام دیروز به 1775 دلار رسید. به این ترتیب اونس فقط در طول 5 روز گذشته حدود 7 درصد رشد داشته است.

این افزایش خیلی زود خود را در قیمت سکه‌های طلا در تهران نشان داد به گونه‌ای که سکه تمام بهار آزادی (طرح قدیم)‌ با 20 هزار تومان افزایش در یک روز و رسیدن به قیمت 495 هزار تومان تنها یک قدم تا 500 هزار تومان فاصله دارد. قیمت سکه امامی (طرح جدید) نیز با 22 هزار تومان افزایش نسبت به دیروز ـ سه‌شنبه ـ به 482 هزار تومان رسید. نیم‌بهار و ربع‌بهار نیز به ترتیب با 12 و 6 هزار تومان افزایش به 230 و 128 هزار تومان رسیدند.

آینده قیمت طلا؟

اکنون تمام نشانه‌ها به روشنی آهنگ گرانی طلا در روزها و ماه‌های پیشین را سر می‌دهند. بورس‌های اروپایی و آسیایی همچنین روند نزولی را تجربه می‌کنند. شاخص داو جونز که مهم‌ترین شاخص بازارهای بورس آمریکاست 15 درصد ارزش خود را در 2 هفته گذشته از دست داده است. این شاخص در پایان معاملات دوشنبه هفته جاری 6/5 درصد ارزش خود را از دست داد. این در حالی بود که عصر همان روز (دوشنبه) باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا سخنرانی امیدبخشی را درباره وضعیت اقتصادی این کشور، بحران بدهی‌ها و کاهش رتبه آن ایراد کرده بود. وی گفت: صرف نظر از گفته‌های یک موسسه، ما همیشه بالاترین رتبه اعتباری را داشته و خواهیم داشت. بازارها بالا و پایین می‌روند، اما اینجا ایالات متحده آمریکاست.» با این حال این سخنان نیز ذره‌ای از التهاب و نگرانی موجود در بورس‌های جهانی کم نکرد به طوری که شاخص دکس بورس فرانکفورت پنج درصد، شاخص کک بورس پاریس 7/4 درصد و شاخص فوتسی بورس لندن 4/3 درصد کاهش یافت. از سوی دیگر احتمال‌ها برای کاهش تقاضا برای نفت خام نیز باعث افت قیمت‌ها شده است، تا جایی که چراغ زرد را برای کشورهایی چون ایران روشن کرده است.

در پایان معاملات روز دوشنبه هفته جاری، هر بشکه نفت خام سبک آمریکا با 5/57 دلار کاهش به 81/31 دلار رسید، حال آن که قیمت نفت پیش‌بینی شده در بودجه سال 90 کشور81/5 دلار است.

البته قیمت نفت ایران براساس فرمول متفاوتی به دست می‌آید، اما به هر حال قیمت یک نوع نفت به زیر قیمت نفت مندرج در بودجه رسیده است و این یعنی روشن شدن چراغ زرد. از سوی دیگر در لندن نیز هر بشکه نفت خام برنت با 63/5 دلار کاهش به 7/103 دلار رسید. تمام این نشانه‌ها حاکی است که قیمت طلا در جهان چشم‌انداز روبه رشدی دارد و لذا در داخل کشور نیز باید برنامه‌ریزی کافی روی آن صورت گیرد؛ چرا که از هم‌اکنون نشانه‌های رشد تقاضا و تبدیل آن بالطبع به چشم می‌خورد.

بهترین دلیل برای این قضاوت، افزایش اختلاف میان قیمت بانکی و قیمت بازار آزاد سکه‌های طلاست که افزایش آن شروع شده است. هم‌اکنون اختلاف قیمت سکه امامی (طرح جدید) بانکی با بازار آزاد به 28 هزار تومان رسیده است. این اختلاف قیمت در نیم بهار به 16 و در ربع بهار به 9300 تومان رسیده و احتمال افزایش آن در روزهای پیش رو وجود دارد.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر درباره آینده قیمت طلا به خبرنگار ما گفت: اکنون محتاط‌ترین تحلیلگران نیز معتقدند قیمت اونس طلا بزودی به 1900 و حتی 2000 دلار خواهد رسید و تمام نشانه‌ها نیز حکایت از ‌آن دارد.

وی افزود: علاوه بر شرایط نامساعدی که کاهش رتبه اقتصادی آمریکا در بورس ها و بازارهای بین‌المللی ایجاد کرده و جو بی‌اعتمادی، نگرانی و سرگردانی تولید شده، عملکرد دولت‌ها در بازار طلا نیز وضع را پیچیده‌تر کرده است.

کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: شایعاتی در بازار جهانی هست که با ارائه بحران اقتصادی در آمریکا برخی دولت‌ها اقدام به تبدیل ذخایر ارزی خود به طلا خواهند کرد و این امر تقاضا و در نتیجه قیمت طلا را بیش از پیش افزایش خواهد داد؛ چراکه اقدام هریک از این دولت‌ها می‌تواند یکی از عرضه‌های عمده طلا را که با هدف آرامش‌بخشی به بازار انجام خواهد شد، خنثی کند.

وی تصریح کرد: اعتباری که آمریکا با کاهش رتبه اقتصادی‌اش از دست داد، به آسانی قابل جبران نیست و این امر به دنیا نیز سرایت کرده و با مشکلات اقتصادی اروپا در کشورهایی چون یونان، ایتالیا، انگلیس و اسپانیا مخلوط و وضع را پیچیده‌تر کرده است، لذا هر اقدامی هم که انجام شود، لااقل در سال 2011 و نیمه سال 2012، قیمت اونس طلا کاهش نخواهد یافت و این پدیده‌ای است که خواه‌ناخواه اقتصاد ایران نیز با آن روبه‌رو است.

آمار قراردادهای آتی سکه از 500 هزار گذشت

در همین حال، آمار معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران با بیش از 28 هزار قرارداد در هفته نخست مرداد ، از مرز 500 هزار قرارداد گذشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، در هفته نخست مرداد 28 هزار و 579 قرارداد سکه طلای طرح امام (ره) به ارزش 1386 میلیارد ریال منعقد شد.

معاملات قراردادهای آتی سکه طلا طرح امام (ره) که از دی 1387 آغاز شد تاکنون به 503 هزار و 762 قرارداد به ارزش 20 هزار و 680 میلیارد ریال رسیده است.

قرارداد آتی حالت تکامل یافته قرارداد سلف است که از 2 طرف قرارداد، سپرده‌ای به‌عنوان حاشیه اطمینان گرفته می‌شود تا ملزم به اجرای تعهدات خود شوند. پس از امضای قرارداد، خریدار موظف است بخشی از قیمت نهایی را به‌صورت پیش‌پرداخت بدهد. فروشنده نیز در تاریخ موعد برای تحویل تمام کالا اقدام می‌کند.هر قرارداد آتی سکه مشتمل بر 10 سکه طلای بهار آزادی است.

خریدار بقیه تعهدات خود را هم در زمان موعد نهایی پرداخت می‌کند. در مبادلات آتی برخلاف نوع سلف، تنها درصدی از ارزش معامله متناسب با ماهیت کالای خریداری شده پرداخت می شود.

در این مبادلات 5 تا 15 درصد از قیمت کالاهای خریداری شده برای تضمین پرداخت می شود و بقیه وجه هنگام تحویل به دست فروشنده می رسد. خریدار براساس قیمت توافقی و از طریق کارگزار اقدام به خرید می کند در حالی که از انجام معامله و تحقق آن کاملا اطمینان دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها