براساس گزارش‌ها، طرفداران خانم یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین با نیروهای دولتی در اوکراین بالا گرفته و طرفداران تیموشنکو گفته اند بازداشت او غیرقانونی است و او باید از زندان آزاد شود.
کد خبر: ۴۲۰۶۷۴

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هواداران خانم تیموشنکو با سردادن فریادهای «یولیا، تو تنها نیستی» در مرکز کی‌یف، پایتخت اوکراین تحصن کرده و نیروهای ضدشورش آنها را به محاصره خود درآورده و اخطار کرده‌اند اگر متفرق نشوند، پلیس به زور آنها را متفرق خواهد کرد.

از  سوی دیگر، حامیان حزب حاکم اوکراین هم دست به تظاهرات زده که به گفته ناظران، یادآور روزهای پرآشوب انقلاب نارنجی اوکراین در سال 2004 است.

یکی از طرفداران خانم تیموشنکو گفت: ما به رغم اجبار حکومت برای انتقال ما، این جا خواهیم ماند. ما ترسی هم نداریم و فقط می‌خواهیم فرزندان ما قادر باشند در یک کشور آرام زندگی کنند.

طرفداران خانم تیموشنکو گفته اند روز دوشنبه و در زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه یولیاتیموشنکو، تظاهرات گسترده‌ای به راه خواهند انداخت.

قاضی دادگاه کی‌یف روز جمعه دستور دستگیری یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین را صادر کرد.

یولیا تیموشنکو می‌گوید این دادگاه هیچ چیز جز انتقام خواهی ویکتور یانوکویچ نیست و اساس حقوقی و قانونی ندارد.

تیموشنکو متهم به اختلاس 190 میلیون دلار در جریان معامله قرارداد گاز با روسیه است که به قطع جریان انتقال گاز به اروپا از طریق اوکراین، پایان داد.

آمریکا و اتحادیه اروپا در واکنش به خبر دستگیری تیموشنکو اعلام کردند این وضعیت، نگرانی از حاکمیت قانون در اوکراین را زیرسئوال برده و این ترس وجود دارد که قانون و رسیدگی قانونی متاثر از اهداف و انگیزه‌های سیاسی باشد.

دامنه حمایت از تیموشنکو به دنیای ورزش اوکراین هم رسید و ویتالی کلیتشکو، قهرمان بوکس اوکراین هم اعلام کرد تمرینات خود را متوقف کرده و به کمپین مدافعان دموکراسی و آزادی می‌پیوندد.

تیم وکلای مدافع و کمپین حقوق بشر اوکراین از قاضی دادگاه خواسته بودند تا زمان ادامه جلسه دادگاه در روز دوشنبه، خانم تیموشنکو را از زندان آزاد کند که قاضی با این درخواست مخالفت کرد. یکی از نمایندگان سازمان حقوق بشر اوکراین که با تیموشنکو دیدار کرده، به خبرگزاری فرانسه گفت که او روحیه‌ای عالی دارد و آماده مبارزه با مخالفان خود است.

خانم تیموشنکو در سال 2001 و در زمان ریاست جمهوری لئونید کوچما هم زندان را تجربه کرده و آن زمان به اتهام جعل سند به طور موقت به زندان افتاد. آن زمان این اتهام ثابت نشده و او از زندان آزاد شد.

گزارش‌ها حاکی است در صورتی که اتهام‌های خانم تیموشنکو ثابت شود، وی ممکن است تحت قوانین جزایی و کیفری اوکراین به 10 سال زندان محکوم شود. حتی اگر این حکم به صورت تعلیقی صادر شود، یولیا تیموشنکو اجازه حضور در انتخابات پارلمانی سال آینده در اوکراین و یا انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در سال 2015 را نخواهد داشت.

ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری فعلی اوکراین هم در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1967  و 1970 به اتهام هایی ازجمله سرقت و اوباشگری به زندان افتاده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها