نگین شمال در گرداب مشکلات

245 خانه ماسوله اثر ملی شد

فرماندار شهرستان فومن گفت: از مجموع 350 خانه در شهرک تاریخی ماسوله 245 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
کد خبر: ۴۲۰۵۲۱

محمد فلاح شجاعی در گفتگو با مهر افزود: در چهار ساله اخیر 150 خانه با مشارکت شهرداری، میراث فرهنگی و مردم در ماسوله مرمت شده است.

وی همچنین با بیان اینکه مردم ماسوله به دو دسته تقسیم می شوند، اظهارداشت: یک دسته در خارج از کشور و استان زندگی می کنند منازل این افراد تقریبا رها شده است و دسته دیگر در این شهرک ساکن و زندگی می کنند.

فرماندار فومن گفت: مرمت خانه های افراد سالن در این شهرک براساس روند عادی دولت و اختصاص اعتبارات خیلی به طول می انجامد برای اینکه تسریع در کار صورت گیرد و معماری حفظ شود از مشارکت مردم در این زمینه استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کندی مرمت خانه های ماسوله سرعت تخریب این شهرک را به همراه دارد، گفت: تلاش مسئولان حفظ ماسوله به شکل قبلی و همچنین ثبت کل آثار این شهرک تاریخی در یونسکو است.

فلاح شجاعی با تاکید براینکه  برای حفظ ماسوله به شکل اولیه باید اعتبارات بیشتری از سوی دولت تزریق شود، یادآورشد: در هم اکنون روکش آسفالت معابر،  سرویس های بهداشتی و پارکینگ شهرک تاریخی ماسوله اجرا و ساماندهی شده است.

ماسوله در ۵۵ کیلومتری رشت در استان گیلان قرار دارد، این شهردر ناحیه ‌ای کوهستانی و جنگلی در دامنه ‌ای صخره‌ ای با وسعت ۱۶ هکتار و ارتفاع ۱۰۵۰ متر از سطح دریای آزاد ساخته شده ‌است.

ماسوله در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن قرار دارد و از غرب به خلخال، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم محدود است، این شهرک طی شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی به ثبت رسیده ‌است.

این شهرک هم اکنون رویارو با مسائلی مانند ریزش سنگ، سیل، رانش زمین، زمین‌ لرزه، تصرف با هدف توسعه عمرانی، انسانی، تخریب و...است.
 
زبان مردم ماسوله تالشی است، این شهرک دارای محله ‌های ریحانه بر، خانه بر، مسجدبر، کشه سر و اسد محله ‌است، قلل مهم ماسوله شامل شاه ‌معلم (شامولوم)، آسمانکوه، لاسه سر، تروشوم و کله قندی است که قله شاه معلم با ارتفاع ۳۰۵۰ متر بلندترین نقطه استان گیلان است.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها