در حالی که خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از برگزاری تظاهرات در حمایت از اصلاحات اخیر بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور خبر می‌دهد، سایر منابع غربی و عربی از گسترش اعتراضات در شهرهای سوریه بخصوص در روز جمعه خبر‌می‌دهند.
کد خبر: ۴۱۹۲۵۷

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که دولت سوریه می‌گوید افراد مسلح و خرابکار بامداد جمعه خط لوله نفتی سوریه در منطقه تلکلخ نزدیک مرز لبنان را هدف قرار داده‌اند. مجموع این خبرها حکایت از یک جمعه ناآرام دیگر برای سوریه دارد. به گزارش ایسنا، رهبران حزب حاکم بعث سوریه در راستای حمایت از وحدت ملی و توافق در خصوص برنامه اصلاحات فراگیر به رهبری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و مخالفت با دخالت‌های خارجی در امور داخلی این کشور در دمشق دست به تظاهرات زدند. تظاهرات‌کنندگان اعلام کردند که حمایت از کشور و دفاع از آن با تمامی راهکارهای موجود، امری ضروری است و باید از طریق حمایت از کشور، نظام سوریه را در تحقق خواسته‌های مردم یاری کنیم. همچنین در استان ریف دمشق ـ یکی از استان‌های حومه دمشق ـ گروهی از کودکان در برابر سفارت چین و لبنان در راستای اعلام قدردانی از مواضع این دو کشور در قبال سوریه تظاهرات کردند.

تظاهرات مخالفان

روز جمعه رویترز به نقل از شاهدان عینی از درگیری‌های شدید در دیرالزور خبر داد و گفت این درگیری‌های شبانه در پی کشته شدن 5 نفر از معترضان طی روزهای گذشته بین نیروهای امنیتی سوریه و اهالی این منطقه رخ داده است. به گفته این خبرگزاری، درگیری‌های یاد شده روز جمعه نیز ادامه داشت و به حدی شدید شد که شباهت به یک جنگ مسلحانه داشت. یکی از ساکنان این شهر به رویترز گفت:‌ درگیری‌ها در شمال غربی شهر شروع شد و از ساعت 8صبح به صورت لاینقطع ادامه دارد. در همین حال به گفته او صدای شلیک گلوله تانک‌ها در داخل شهر شنیده می‌شود و برق و تلفن نیز قطع است. بعضی خبرهای تایید نشده حکایت از کشته شدن فرماندار این شهر دارد.

از سوی دیگر شبکه خبری الجزیره که خبرهایش را معمولا دولت سوریه تایید نمی‌کند، می‌گوید مخالفان اسد روز جمعه تحت عنوان «سکوت کشنده است» تظاهرات جدیدی را برگزار کردند. به گزارش این شبکه خبری تظاهرات روز گذشته از صبح در شهرهای حمص و بوکمال و لاذقیه و داریا و بلدات و ریف دمشق شروع شد و این شبکه پیش‌بینی کرد که پس از برگزاری نماز جمعه مانند هفته‌های گذشته اوج بگیرد. همچنین به گفته این منبع، نیروهای امنیتی روی تظاهرات‌کنندگان در شهر تلکلخ در نزدیکی مرز با لبنان شلیک کردند که تعدادی زخمی شدند. این در حالی است که به گزارش الجزیره، منابع دیپلماتیک در اتحادیه اروپا روز‌پنجشنبه‌اعلام کردند با توسعه تحریم‌ها علیه دولت سوریه به صورت ابتدایی توافق شده است و این هفته موضوع به بحث و بررسی بین اعضا گذاشته خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها