ینس استولتنبرگ، نخست وزیر نروژ روز چهارشنبه 26 ژوئیه اعلام کرد کمیته ای برای تحقیق حوادث تروریستی در این کشور تشکیل می شود تا تمامی ابعاد این حملات از جمله واکنش پلیس و نیروهای امنیتی بررسی شود. وی همچنین گفت که نروژ عقب نشینی نخواهد کرد، که به سمت دموکراسی بیشتر خواهد رفت.
کد خبر: ۴۱۸۳۱۴

به گزارش آسوشیتدپرس، نخست وزیر نروژ گفت که کشورش به علت حملات روز جمعه در اسلو و جزیره اوتویئا مرعوب نمی شود و عقب نشینی نخواهد کرد.

افکار عمومی و رسانه های نروژ به عملکرد و واکنش پلیس در مورد انفجار در ساختمان های دولتی و نیز کندی حضور پلیس در حادثه تیراندازی و کشتار در ارودگاه جوانان حزب کارگر انتقاد کرده اند و به همین جهت نخست وزیر دستور تشکیل کمیته بررسی داده است.

ینس ستولتنبرگ افزود: این کمیته وظیفه دارد تمامی نکات مبهم، پوشیده و نامشخص این حوادث را بررسی کند تا مسئله بدون پاسخی در این پرونده وجود نداشته باشد. این گزارش باید بتواند به تمامی پرسش هایی که مردم و خانواده قربانیان با آن روبرو هستند، جواب دهد.

ستولتنبرگ گفت که هدف از این اقدامات خشونت آمیز ایجاد تشویش بوده است، اما مردم نروژ در دفاع از ارزشهای ما استوار خواهند بود.

وی همچنین گفت که پارلمان نروژ موافقت کرده تا مبلغی (مقدار دقیق آن اعلام نشده است) برای هزینه کفن و دفن و تشییع جنازه از سوی دولت به خانواده قربانیان کمک شود ضمن این که مراسمی ملی برای تشییع جنازه قربانیان برگزار خواهد شد.

استولتنبرگ گفت: هرکاری هم که ما الان بکنیم، کشته شدگان و از دست رفتگان در اردوگاه و ساختمان های دولتی را به ما بازنمی گرداند. اما امیدواریم اقداماتی که الان به آنها دست می زنیم و برنامه هایی که در آینده اجرا می کنیم، حداقل کمی این درد و ناراحتی را کمتر کند.

نخست وزیر نروژ همچنین روز چهارشنبه بیانیه صریحی صادر کرده و در آن اعلام کرد این گونه کشتارها و اقدامات خشن و ترور، باعث تغییر نروژ نمی شود. وی خواستار آن شد که مردم نروژ با حضور جدی تر و جامع تر خود در امور سیاسی، به این گونه حرکات خشونت بار پاسخ دهند و بگویند راه خشونت را قبول ندارند و آن را رد می کنند.

آندرس بهرینگ برویک که روز دوشنبه گذشته نخستین جلسه دادگاه او برگزار شد، اقدام به تیراندازی در ارودگاه جوانان حزب کارگر زد که در آن 68 تن کشته شدند. وی همچنین در مجموعه ساختمان های دولتی اقدام به بمبگذاری کرد که در آن انفجار هشت تن کشته شدند.

برویک در نخستین جلسه دادگاه خود گفت که برای نجات نروژ و اروپا از دست مارکسیست ها و مسلمانان هایی که مهاجرت گروهی می کنند، دست به این کار زده است.

نخست وزیر نروژ روز چهارشنبه گفت: ما امکان این را داریم که هم جامعه باز و دموکراتیک و تکثرگرایی داشته باشیم ولی اقدامات امنیتی را هم اجرا کنیم.

وی با احترام به همه عقاید و تفکرات،حتی تفکرات تند و افراطی گفت: داشتن تفکر یک چیز است و فرق دارد با ارتکاب به اعمال غیرمجاز، غیرقانونی و نادرست. این کاملا خطاست که کسی بخواهد با ارتکاب به اعمال خشونت بار، عقیده افراطی خود را به کرسی بنشاند.

استولتنبرگ گفت: یک نروژ پیش از حوادث بیست ودوم  ژوئیه بود و یک نروژ هم پس از این حوادث خواهد بود. اما نروژ بعد از این حوادث، هم بازتر خواهد بود و هم  نسبت به قبل، مدارای بیشتر خواهد داشت.

آندرس بهرینگ برویک که یک راستگرای افراطی اهل نروژ است، پیشتر در دادگاهی پشت درهای بسته به انجام بمبگذاری در اسلو، پایتخت و همچنین کشتار در جزیره اوتویئا اعتراف کرد.

در بمبگذاری اسلو ساختمانهای مورد استفاده حزب حاکم کارگر هدف قرار گرفت و جزیره اوتویئا هم محل برگزاری اردوی نوجوانان طرفدار همین حزب بود.

وکیل برویک به نقل از موکلش گفته که هدف او از این حملات وارد کردن سنگین ترین ضربه ممکن به حزب کارگر بوده که به اعتقاد او سیاستهای مهاجرتی اشتباهی را در پیش می گرفته است.

به گفته رییس سازمان اطلاعات داخلی نروژ تاکنون شاهد و مدرکی که حاکی از ارتباط برویک با گروههای راست افراطی نروژ یا کشورهای دیگر باشد، به دست نیامده است.

اما او در عین حال افزود که در مورد احتمال وجود همدست یا همدستانی برای برویک تحقیقاتی در جریان است.

در همین حال پلیس نروژ در وبسایت خود اسامی و آدرس محل سکونت چهار قربانی حملات روز جمعه را اعلام کرده است.

این چهار نفر اولین قربانیانی هستند که هویتشان تایید می شود.

مقامات پلیس نروژ گفته اند که هر روز اسامی جدیدی را اعلام خواهند کرد تا تدریجا هویت کلیه قربانیان مشخص شود و بستگانشان هم مطلع شوند.

از آن جا که گلوله به صورت برخی از قربانیان این حمله اصابت کرده، شناسایی این افراد به کندی صورت می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها