با شهاب‌ گردان ، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران

مهدی رحمتی را نیمکت‌نشین می‌کنم

سیدشهاب‌الدین گردان، دروازه‌بان 27 ساله جویباری تیم ملی، از کشف‌های نادر دست‌نشان در باشگاه نساجی مازندران به شمار می‌رود.
کد خبر: ۴۱۷۶۰۲

او بعد از رفتن دست‌نشان از نساجی نیز زیر نظر حسین مسگر ساروی به کار خود ادامه داد و سپس راهی ابومسلم شد تا اکبر میثاقیان دروازه‌بان بلندبالا و نترسی را به لیگ برتر فوتبال ایران معرفی کرده باشد.

گردان در کنار بازیکنانی نظیر مجتبی جباری، حسین بادامکی، آندرآنیک تیموریان، محمدرضا خلعتبری ، محمد منصوری، سید محمدحسینی و... 5 سال بسیار خوب را با باشگاه پرطرفدار مشهدی سپری کرد، ولی به مانند دیگر همبازیان آن سال‌های خود وقتی از این تیم جدا شد و به باشگاه دیگری نقل مکان کرد توانست توانایی‌های بالای خود را به همگان ثابت کند.

گردان که اکنون پس از رحمتی، دومین دروازه‌بان شاخص فوتبال ایران محسوب می‌شود طی 3 سال گذشته با ذوب‌آهن درخشش ویژه‌ای داشته است و منتظر اندک لغزش رحمتی است تا پیراهن شماره یک تیم ملی را از او بگیرد.

حضور گردان در کمپ تیم ملی، فرصت مناسبی بود تا با او به گفت‌وگو بپردازیم.

قانون منع جذب دروازه‌بان خارجی، حاشیه امنیت بسیار خوبی برای شهاب گردان و چند دروازه‌بان دیگر در سطح شما ایجاد کرده است تا براحتی در لیگ یکه‌تاز باشید.

چه اشکالی دارد؟ وقتی قانونی وضع می‌شود همه باید آن را بپذیریم و تبعیت کنیم چه قانون منع جذب دروازه‌بان خارجی در لیگ برتر باشد و چه قانون سقف قراردادها. ما هم دل‌خوشی از سقف قراردادها نداریم، ولی چون قانون است به آن احترام می‌گذاریم و خود را مکلف به رعایتش می‌کنیم.

پس دوست دارید قانون منع جذب دروازه‌بان خارجی ادامه پیدا کند؟

ادامه پیدا کند! من می‌خواهم این قانون بسیار خوب، ابدی شود. البته می‌دانم صدای عده‌ای درآمده است که به فرض چرا رحمتی باشگاه عوض می‌کند و چرا اینقدر می‌گیرد یا نمی‌گیرد، ولی اشکال این قضیه چیست؟ من نمی‌دانم. به هر حال هر طرحی موافقان و مخالفانی دارد و وقتی قانون مثل سقف قراردادها تصویب می‌شود، همه باید آن را بپذیریم و چاره‌ای جز این نداریم.

از رحمتی دفاع کردید همان دروازه‌بانی که چندماه پیش قول داده بودید او را در تیم ملی نیمکت‌نشین کنید؟

این کار را خواهم کرد ولی باور کنید او دروازه‌بان و کلا بازیکن بسیار خوبی است که از بزرگان تیم ملی محسوب می‌شود. رحمتی برای پوشیدن پیراهن شماره یک تیم ملی، شاید 6 سال پشت خط مانده و نیمکت‌نشینی کرده است و چون این افتخار را به این سختی به دست آورده است به راحتی آن را از دست نخواهد داد. رحمتی خوش‌فکر است و به طور شگفت‌انگیزی تمرین می‌کند تا موقعیت خود را حفظ کند.

شما در جام ملت‌های آسیا و در بازی با امارات، دروازه‌بانی را از او گرفتید، در همان بازی با وجود آن که گلی نخوردید ولی یک بار، توپ به شکل غیرقابل انتظاری از دست‌تان سرخورد...‌

آن بازی، اولین بازی رسمی ملی من بود. طبیعی بود که در چنین شرایطی که هم بارش باران، زمین بازی را خیس کرده بود و هم تجربه ملی نداشتم، قدری با استرس وارد میدان شوم ولی با گذشت یک نیمه نه‌چندان راضی‌کننده، رفته‌رفته همه چیز به حالت عادی در آمد و من به شرایط خوبی رسیدم. حتی آن بازی آنقدر برایم لذت‌بخش شد که از آن پس، بازی در تیم ملی برایم رویایی بسیار شیرین‌تر شد. در مجموع اولین تجربه ملی‌ام، تجربه بسیار خوبی بود.

به جز رحمتی،‌ مرتبا دروازه‌بان‌های دعوت شده به اردوهای 2 سال اخیر تیم ملی عوض شده‌اند. یک بار گردان و میرزاپور، یکبار محمدی و حقیقی و بار دیگر رودباریان، آشنا و... چرا این همه تحول؟!

در زمان قطبی، او به من، رحمتی، ‌حقیقی، میرازپور، رودباریان و یکی دو دروازه‌بان دیگر فرصت داد تا خود را به او ثابت کنیم. کرش هم خیلی‌ها را دعوت کرد ولی فکر می‌کنم الان رحمتی، من و حقیقی را انتخاب کرده است.

کلا شرایط اردوی تیم ملی چگونه است؟

تمرین‌ها به خوبی و با نظم و شادابی بالایی پیش می‌رود و باید تیم مالدیو را در مجموع دیدارهای رفت و برگشت با نتیجه بسیار خوبی شکست دهیم. این موفقیت می‌تواند دلخوری‌های پیش آمده از تیم ملی را به فراموشی بسپارد.

شما دو، سه سالی است که در ذوب آهن زیرنظر تومیسلاو مربی خارجی دروازه‌بان‌ها کار می‌کنید، الان هم در تیم ملی مربی خارجی دیگری به نام گاسپار این کار را می‌کند، تفاوت کار این دو در چیست؟

هر دو مربیان خوبی هستند که تمرین‌های مفیدی به ما می‌دهند ولی در مجموع، کار تومیسلاو فیزیکی‌تر و تمرین‌های گاسپار، تکنیک‌گراتر به نظر می‌رسد.

خیلی‌ها انتظار داشتند رحمتی و گردان به عنوان دو دروازه‌بان شاخص، سر از استقلال و پرسپولیس به عنوان 2 باشگاه پرهوادار درآورند. این اتفاق در مورد رحمتی افتاد ولی شما گویا تصمیم گرفتید در ذوب‌آهن بمانید!

بله هم استقلال و هم پرسپولیس پیشنهادهایی برای همکاری به من دادند. ولی فکر کردم هنوز آمادگی روحی ـ روانی حضور و بازی در این تیم‌های پرحاشیه و پرهوادار را ندارم. پس تصمیم گرفتم یک سال دیگر در ذوب‌آهن بمانم چون واقعا آنجا همه چیز آرام، بی‌استرس، بی‌دردسر و بی‌حاشیه است و به من کمک می‌کند تا با حفظ آرامش، روند پیشرفت فنی خود را دنبال کنم.

یعنی قراردادتان با این تیم را ثبت کردید؟

نه، به دلیل حضوردر اردوی تیم ملی، هنوز در اردوی ذوب‌آهن حاضر نشده‌ام، اما با این باشگاه، قرارداد داخلی بسته‌ام.

ذوب‌آهن با از دست دادن بازیکن منحصر به فردی مثل خلعتبری و مربی تاثیرگذاری مثل صالح، برگ برنده بزرگ خود یعنی قوام و ثبات کادر فنی و بازیکنانش را دستخوش از دست دادن می‌بیند. این طور نیست؟

گردان: جالب است که بسیاری از مردم تنها تصویری که از من در ذهن دارند، همان صحنه تلخ برخوردم با آن توپ جمع‌کن محترم ورزشگاه آزادی است و متاسفانه به همین دلیل از من شخصیتی تند و عصبانی در ذهن خود به تصویر کشیده‌اند‌

این نکته کاملا درست است که بزرگ‌ترین امتیاز و شاخصه ذوب‌آهن در سال‌های اخیر، حفظ ترکیب کادر فنی و بازیکنانش بوده است. یعنی این باشگاه تنها بازیکنانی را از دست می‌داد که نقشی در ترکیب اصلی تیم نداشتند ولی امسال بازیکنی از ذوب‌آهن جدا شده است که نقشی غیرقابل جایگزین در این تیم داشت و مطمئنا رفتن خلعتبری که از بهترین بازیکنان ایران است، ما را در بخش تهاجمی دچار تضعیف می‌کند. البته امیدوارم بازیکنان با تلاش زیاد در اردوهای آماده‌سازی، به درجه‌ای از آمادگی و هماهنگی برسند که در بخش‌های دیگر، این نقیصه را جبران کنند، بویژه آن که ما برای تقویت خود، بازیکنان خوب جدیدی را نیز به خدمت گرفته‌ایم. در مورد صالح هم با وجود ناراحتی از رفتنش، خوشحالم که عاقبت به خیر شد و توانست حکم سرمربیگری که شایسته توانایی‌های اوست را دریافت کند. من علاقه زیادی به شخصیت فنی و اخلاقی آقا مجید دارم و به همین دلیل، انتقادهای همیشگی‌اش به خود را می‌پذیرم و سعی در رفع نواقصی می‌کنم که به من متذکر می‌شده است.

شما در مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا، با سامسونگ کره جنوبی روبه‌رو می‌شوید چه شناختی از این تیم دارید؟

هنوز به مرحله آنالیز دقیق این تیم نرسیده‌ایم و فقط اطلاعاتی کلی از آنها در اختیار داریم ولی به طور کلی تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا شامل تیم‌های برتر لیگ‌های کیفی‌تر آسیا هستند و در این بین، قدرت تیم‌های ژاپنی و کره‌ای خیلی بالاتر از نمایندگان کشورهای دیگری نظیر عربستان، قطر و امارات است. سال گذشته هم در همین مرحله، 2 بازی دشوار را با پوهانگ کره انجام دادیم که می‌توانست به صعود حریف کره‌ای ختم شود ولی خوشبختانه ما موفق به این مهم شدیم.

طلسم قهرمان نشدن ذوب‌آهن در لیگ برتر بالاخره امسال می‌شکند؟

البته باشگاه ذوب‌آهن هیچ وقت سابقه قهرمانی لیگ برتر را نداشته است هرچند در 3 سال گذشته ما در یک قدمی این اتفاق، چنین شانسی را از دست دادیم. نمی‌‌دانم شاید واقعا تعبیر شما صحیح باشد و ما طوری طلسم شده باشیم. به هر حال تلاشمان را می‌کنیم و امیدواریم موفق شویم.

با وجود عکس‌العمل‌ها و خروج‌های فوق‌العاده‌ات، می‌پذیری گهگاه اشتباهات عجیبی هم مرتکب می‌شوی؟

مشخصا بگویید کدام اشتباه که من به طور مشخص پاسخ دهم.

بازی رفت شما در مقابل الامارات را از نزدیک در فولادشهر دیدم. شما به عنوان بازیکن برتر میدان شناخته شدید، ولی اشتباه‌های فردی عجیبی هم نشان دادید که نشان از سلب تمرکز داشت!

دقیقا همین‌طور است. سلب تمرکز مشکلی است که بعضا برایم اتفاق می‌افتد و امیدوارم با تمرین بیشتر و متناسب‌تر، در این زمینه پیشرفت کنم و بعدا کمتر با چنین مشکلی روبه‌رو شوم. فکر می‌کنم در طول فصل گذشته، یکی، دو گل بد و ناشیانه خورده‌ام.

همین سلب تمرکز بود که آن اتفاق چند سال پیش را به وجود آورد؟

منظور شما را کاملا فهمیدم. جالب است که بسیاری از مردم تنها تصویری که از من در ذهن دارند، همان صحنه تلخ برخوردم با آن توپ جمع‌کن محترم ورزشگاه آزادی است و متاسفانه به همین دلیل از من شخصیتی تند و عصبانی در ذهن خود به تصویر کشیده‌اند، در حالی که فقط همان یکبار در زندگی ورزشی‌ام مرتکب عکس‌العمل تند شده‌ام. بارها هم اعلام کردم در آن صحنه، فقط خودم مقصر بودم. یک لحظه عصبانی شدم و توپ از دستم در رفت.

عملا هم این ندامت را نشان دادید و به آن توپ جمع‌کن کمک کردید.

وقتی فهمیدم او سرپرست خانواده خودش است و وضع مالی مناسبی ندارد، بیشتر متاثر شدم و سعی کردم با کمک به او، جبران مافات کنم و تبدیل به دو دوست برای یکدیگر شویم.

این اتفاق برایت تلخ‌تر بود یا آن آسیب‌دیدگی ترسناک در ابومسلم؟

حمله به توپ جمع‌کن، ناراحت‌کننده‌ترین و آن آسیب‌دیدگی، وحشتناک‌ترین خاطره ورزشی من است. چون در پی آن آسیب‌دیدگی، چند دقیقه‌ای پاهایم حس خود را از دست داده بود و فکر می‌کردم فلج شده‌ام. به هر حال تشخیص پزشکان این بود که شوکی به اعصابم وارد شده است و به حمدالله دو هفته بعد از آن مصدومیت، بهبود پیدا کردم.

با حضور رقیبی به نام محمدباقر صادقی، دغدغه‌ها و اختلاف‌هایی که بین دروازه‌بان‌های پرسپولیس یا استقلال و یا حتی سپاهان وجود دارد در ذوب‌آهن دیده نمی‌شود.

محمدباقر واقعا پسر خوبی است...

فکر نمی‌کنی او در ذوب‌آهن می‌سوزد و در باشگاه‌های دیگر حتی می‌‌توانست پای ثابت اردوهای ملی شود؟

واقعا دلم برایش می‌سوزد، ولی چه کار می‌توانم بکنم؟ بد بازی کنم تا او دروازه‌بان ثابت شود؟ صادقانه بگویم همین نیمکت‌نشینی هم به نفع اوست، چون اگر در ذوب‌آهن بماند پیشرفت فنی و آمادگی او حفظ می‌شود و ادامه پیدا می‌کند. اگر صادقی کمتر آسیب ببیند، زیر نظر تومیسلاو می‌تواند مطرح‌ترین دروازه‌بان ایران شود. او هنوز هم دروازه‌بان جوانی است، با این وجود باشگاه‌هایی به دنبالش هستند. آینده مال اوست.

مجید عباسقلی 
گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها