شهرستان آستارا بر حسب بهره مندی از وجود اقلیم های متفاوت جغرافیایی، چشم اندازهای بی نظیر از زیبایی های طبیعی را در خود جای داده است.
کد خبر: ۴۱۷۵۳۷

به گزارش مهر، تنوع و فراوانی جاذبه های آستارا به گونه ای است که جایی از آن را نمی توان یافت خالی از لطف و جذابیت برای مسافر باشد.

از ماسه زارهای سواحل دریا و رودخانه های پرخروش تا اعماق جنگلها و دامنه های سرسبز ییلاقی با چشمه سارهای طبیعی و سرانجام از بناهای بزرگ و کوچک با معماری بومی و جدید تا یادمانهای تاریخی، فرهنگی، چادرهای ییلاق نشینان، جاذبه های روستایی گیلان، لباس های محلی، بازارهای هفتگی و ساحلی همه و همه جزئی از مجموعه های جذاب برای گردشگران داخل و خارج کشور است.

آستارا شهری آرمیده در گهواره ای بین دریا و کوه با این اوصاف ساده ترین افراد هم می پذیرند که آستارا باید یک شهر بسیار زیبا از نظر جاذبه های طبیعی باشد.

آستارا شهری آرمیده در گهواره ای بین دریا و کوه

این چیزی جدا از واقعیت نبوده و نیست، طبیعت زیبای آستارا با ویژگی های خاص اجتماعی همه ساله در تابستان گرم پذیرایی میهمانان بسیاری از استانهای همجوار است.

فرماندار شهرستان آستارا با اعلام اینکه این شهرستان برای پذیرایی از میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی آماده است، گفت: هر ساله گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور در ایام تابستان به این شهرستان سفر می کنند.

کیوان اسدپورافزود: با هدف ارائه خدمات مطلوب به گردشگران، مدارس و برخی مراکز دولتی و کمپ های گردشگری و محل های نصب چادر به اندازه کافی برای اقامت مسافران مهیا شده است.

وی همچنین به برخی جاذبه های گردشگری شهرستان آستارا اشاره کرد و یادآورشد:  ساحل زیبای صدف، مکانهای ماهیگیری با قلاب، آبشار لاتون، آبگرم علی داشی، آبگرم کوته کومه، آسیو شوان (آسیاب آبی)، امامزاده ابراهیم وقاسم (ع)، باغ ملی، بقعه پیر قطب الدین، بقعه سید محمد دوست، بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی، دوستاق خانه، قلعه شیندان، قلعه تک آغاج و غیره از مکان های دیدنی و تاریخی این شهرستان است.

 آبشار لاتون " از بزرگترین آبشارهای طبیعی ایران 

 با وجود این  " آبشار لاتون " از بزرگترین آبشارهای طبیعی ایران با طبیعتی منحصر به فرد به شمار می رود، ارتفاع این آبشار به بیش از 100 متر می رسد ودر فاصله ای حدود پنج کیلومتر از آبگرم کوته کومه واقع شده است.

" آبگرم علی داشی "  به دلیل نزدیکی به جاده آستارا به اردبیل و واقع شدن در یک محیط ییلاقی و خوش منظره از رونق بسیاری برخوردار است و آبشاری زیبا در کنار آن وجود دارد.

" بقعه پیر قطب الدین " مرقد مطهر عارف وارسته و پرهیز گار است که متوفی به سال 972 ه.ق است و در سه کیلومتری آستارا در روستای باغچه سراست و به سال 1259 ه.ش با همیاری اهالی تجدید بنا شده و آجرهای این بقعه را از لنکران جمهوری آذربایجان آورده اند.

" بقعه سید محمد دوست " این آرامگاه و بقعه در روستای چلوند واقع شده و متعلق به اواخر قرن هشتم ه.ق است، در جنگ جهانی اول یکبار توسط کشتی روسی مورد اصابت گلوله توپ قرار گرفته و قسمتی از دیوارش تخریب شد.

" بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی " نگین انگشتر بناهای تاریخی گیلان

" بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی " این بقعه متعلق به دوره ایلخانان در سال 732 ه.ق بین روستای عنبران و ویرمونی میان درختان کهن سال و تنومند شمشاد واقع شده است، دکتر ستوده در کتاب " از آستارا تا استرآباد " این بقعه را جزء عجائب هفت گانه گیلان به حساب آورده و نوشته: " این بنا واسطه العقد و نگین انگشتر بناهای تاریخی گیلان است ".

" دوستاق خانه " از اماکن تاریخی شهرستان آستارا است که از راه آق چای به گیلده و نرسیده به علی داشی بالای صخره، اتاقکی بزرگ به همراه چند اتاق سر بسته سنگی موجود است، در گذشته به عنوان زندان استفاده می شد و قدمت آن مشخص نیست.

" ساحل صدف "  در هفت کیلومتری آستارا به سمت تالش واقع شده و نخستین طرح سالم سازی در دریای خزر است، امکانات بازی و تفریح کودکان، جدا بودن محل شنای برادران از خواهران، وجود مسافرخانه و اتاق های استراحت در شب، پلاژهای عرضه خدمات، اماکن نصب چادر، اکیپ امداد، نجات غریق و ماهیگیری، مجاورت با جنگل و منطقه حفاظت شده  لوندویل و از همه مهمتر وجود ماموران انتظامی محیطی امن و دلنشین برای گردشگران بوجود آورده است.

" قلعه شیندان " در ارتفاع  هزار و850 متر بر فراز کوه شیندان در جاده آستارا به اردبیل، منطقه حیران بالای روستای ونبین و آنسوی مرز واقع شده است، قدمت این دژ به قبل از اسلام می رسد.

" قلعه تک آغاج " در ارتفاعات عباس آباد قرار گرفته به دوران سلاجقه می رسد که تیمور لنگ در آنجا اتراق کرده و به سنجر آباد قشون برده است.

به هر حال  آستارا یکی از زیباترین نواحی ایران است که در شمال ایران و در استان گیلان واقع شده است، به دلیل شرایط آب و هوایی ویژه و وجود خاک مناسب قسمت زیادی از شهرستان آستارا پوشیده از انواع رستنی ها و گیاهان است. وجود کشتزارها و جنگل های این شهرستان همراه با چشم انداز کرانه های دریای خزر‌دردره میانی استان‌ های گیلان و اردبیل بدیع ‌ترین منظره‌های طبیعی را به وجود می آورد و تحسین هر بیننده ‌ای را برمی ‌انگیزد.

پارک حیات وحش لوندویل از زیباترین گردشگاههای آستاراست

منطقه حفاظت شده لوندویل ‌در آستارا که یکی از زیبارتین گردشگاههای این منطقه به شمار می‌ آید، هم نشینی دریا، کوهستان، جنگل و دره های عمیق و پرشکوه مانند گردنه حیران همراه با زندگی عشایر تالش در این منطقه، لباس‌ های سنتی، آداب و رسوم خاص و جاذبه های دیگر تنها بخشی از مکان ‌های دیدنی و تاریخی شهرستان آستارا را تشکیل می ‌دهند.

بازار آستارا نیز خود به نوعی جاذبه برای سفر مردم مناطق مختلف کشور به این ناحیه تبدیل شده است، مهمترین صنایع دستی این شهرستان سبد بافی و حصیربافی، سفال ‌گری، نمدمالی، قالی بافی، گلیم بافی، صنعت ریسندگی، بافندگی و نمد مالی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها