همچنان که یکی از بزرگان اهل تمیز نیز چند وقت پیش به این موضوع اشاره کرد؛ فکر نمی‌کنم هیچ کشوری مثل چین در رابطه اقتصادی‌اش با ایران، سود کرده باشد.
کد خبر: ۴۱۶۷۶۴

بارها در همین مکان طنزآمیز اعلام کرده و بلکه هشدار داده‌ایم که ایهاالناس!... نه بابا، مردم بنده خدا این وسط چه کاره‌اند؛ ایهاالمسوولان!... اجناس چینی، مملکت را شکننده کرده است. الآنه هر روز شاهد ورود یک محصول چینی جدید به کشور هستیم. فقط مانده که ته‌چین مرغ از چین بیاریم. دارچین که خودمان داریم.

وسط این همه واردات از چین باید سخت مراقب باشیم که هر چیزی را وارد نکنیم. مثلا حتما استحضار دارند مسوولان ارجمند که شکل و ترکیب و اندازه چشم ایرانی‌ها با چشم چینی‌ها خیلی فرق دارد. مال آنها کشیده است؛ به طوری که سر چهارراه‌هایشان نوشته است: «لطفا لبخند نزنید!»؛ ـ چرا؟... سوال خوبی مطرح کردید! چون اگر بخندند، همان مختصر درزی هم که بین 2 پلک آنها هست، گرفته می‌شود و در این صورت، وقوع هرگونه تصادفی حتمی است.

چند روزی است که در تهران یک نمایشگاه (اکسپو) مجسمه راه انداخته‌اند که ما در این اکسپوی هنری متوجه شدیم که ظاهرا دارند از چین مجسمه هم وارد می‌کنند. دبیر این اکسپو با ناراحتی به خبرگزاری ایلنا گفته است که: مجسمه‌سازان ایرانی، هم ایدۀ خوب دارند و هم از تکنیک خوبی برخوردارند. برای همین نیز همواره در نمایشگاه‌های خارجی مورد توجه بوده‌اند. به نظر من شاید اگر از چین مدیر بیاوریم، بهتر باشد.

بسته پیشنهادی: حالا که «هرچه رسید»، از چین وارد می‌کنیم، سوای وارد کردن مدیر از چین که پیشنهاد دبیر محترم اکسپوی مجسمه سال 90 تهران بوده است (و البته ندانسته، پا توی کفش ما و بسته‌های پیشنهادی ما کرده‌اند!)؛ ما نیز به رسم معمول خودمان، یک چندتایی پیشنهاد از خودمان در می‌کنیم، شاید گرفت:

1ـ هوای چینی: وارد کردن هوای تمیز و صاف برای کشور و خصوصا تهران، از واجبات است. فلذا اگر دولت بتواند از چین هوا وارد کند، حرف ندارد. فقط مواظب باشد که هوای نفس نباشد. آن را بعضا خودمان داریم.

2ـ آب چینی: از آنجا که شایعاتی مبنی بر وجود پاره‌ای ذرات ناقابل نیترات و برخی اضافات دیگر در آب تهران، هنوز هم از گوشه و کنار به گوش می‌رسد؛ در صورتی که بارها مسوولان دلسوز وزارت نیرو و بهداشت ما آن را محکوم و آب تهران را صاف کرده اند؛ اشکالی ندارد که جهت خاطر جمعی بیشتر بخشی از ملت نگران، برای یک مدتی از چین آب وارد کنیم. همه‌اش که نباید آبمیوه باشد. این واردات آب، برای عده‌ای ممکن است نان داشته باشد. از ما گفتن!

3ــ جن چینی: ای بسا برخی از افرادی که مشورت با اجنه ایرانی کفاف زندگی و برنامه‌ریزی‌های آنها را نمی‌دهد؛ نیاز به استفاده از اجنه دیگر کشورها و در اینجا بخصوص کشور دوست و برادر، چین، احساس نمایند. فقط گذراندن یک دوره زبان چینی با گرایش جن، لازم است که امیدواریم در این راستا تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

نکته چینی: چند چیز چینی دیگر نیز برای وارد کردن از چین به عنوان پیشنهاد داریم که متأسفانه اشاره می‌کنند، جا نداریم.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها