کیفیت یا قیمت، مساله این است!

یک ماه بیشتر به عروسی نمانده. بیشتر لوازم جهیزیه را خریده اند و فقط مانده لوازم خانگی برقی. خانواده عروس دلشان می خواهد برای دخترشان سنگ تمام بگذارند. با وجود خرجهای پی درپی و سنگین
کد خبر: ۴۱۵۹۴
، حالا بودجه محدودی برایشان باقی مانده و سعی دارند بیشترین جنس را بخرند.
وقتی به بازار می روند، به مغازه ای برمی خورند که جنسهایش را از همه مغازه ها ارزان تر می دهد. خانواده عروس با رضایت کامل و دست پر به خانه برمی گردند.
یک ماه بعد، عروس در آشپزخانه گیج است... مخلوط کن کار نمی کند، چرخ گوشت صدای عجیبی می دهد و وقتی دوشاخه آبمیوه گیری را به برق می زند، کل برق خانه می رود.
فروشنده همه چیز را انکار می کند. خرید صورت گرفته ، اما خدمات پس از فروش وجود ندارد... قصه فروش محصولات تقلبی با اسامی مشابه ، با قیمتهای پایین تر از معمول قصه ای نیست که به امروز و دیروز محدود باشد؛ اما در چند ماه اخیر، در خریدوفروش لوازم خانگی اتفاقاتی افتاده که بسیاری از مصرف کنندگان را نگران کرده است ؛ از یک سو قیمت ارزان و وسوسه کننده و ظاهر یکسان کالاها و از سوی دیگر پیامدهای استفاده از این لوازم و رسیدن به این ضرب المثل انگلیسی که می گوید «من آنقدر پولدار نیستم که جنس ارزان بخرم.»

مولینکس یا مولیمکس
گاهی اوقات اگر با دقت و ریزبینی خاص به مارک کالای قابل خریداری نگاه کنیم، تفاوت بسیار کوچکی بین مارک حک شده و مارک معروف اصلی مشاهده می کنیم.
بسیاری از کالاهای تولید شده در کارخانه های کشورهایی نظیر چین ، سنگاپور و مالزی با ظاهری کاملا مشابه کالاهای مارک دار اروپایی و امریکایی اما با کیفیتی بسیار پایین تر وارد بازار می شود و برای جلوگیری از پیگیری و شکایت ، شرکتهای تولیدی با تغییراتی جزیی روی کالا مارک مشابه حک می کنند.
این محصولات که با قیمتی بسیار ارزان وارد بازار می شوند، با کمی دقت قابل شناسایی خواهند بود. بیشتر مصرف کنندگان این کالاها پس از خرید متوجه این تفاوت می شوند و فروشندگان نیز از پس گرفتن یا معاوضه کالا خودداری می کنند.
امیر ژاله ، صاحب یک فروشگاه لوازم خانگی محلی ، ضمن عدم تایید کیفیت این کالاها می گوید: «تمام خریداران این اجناس ، پس از مدت کوتاهی کالا را برمی گردانند، ما به عنوان فروشندگان محلی ، از فروش چنین کالایی خودداری می کنیم ؛ چون مصرف کنندگان و مشتریان همیشگی ما هستند و به ما اعتماد دارند، با خرید چنین کالاهایی به دیگر اجناسمان هم اعتماد نخواهند کرد و هم در روند پس دادن کالا، بدون دسترسی به شرکت اصلی یا نمایندگی و مرجوع کردن آن ، ضرر بزرگی متحمل خواهیم شد.»
مدیر بازرگانی یک شرکت واردکننده لوازم خانگی می گوید: «بسیاری از بازاریابان این گونه کالاهای بی نام و نشان در مراجعه به شرکت اظهار آمادگی کرده اند، تا روی کالای خاصی با قیمت بسیار پایین مارک موردنظر ما را حک کنند و به این وسیله اجناس مشابه ظاهری با قیمت و همچنین کیفیتی بسیار پایین تر از معمول وارد باز شود.»

داخلی ، تحت لیسانس خارجی
شیوه دیگر تولید کالا، گرفتن لیسانس از یک شرکت معروف و ارائه محصول با نام شرکت تحت لیسانس است.
حتما در بسیاری از تبلیغات تلویزیونی لوازم خانگی ، کالاهایی را دیده اید که با مارک ایرانی ، تحت لیسانس یک شرکت معروف خارجی معرفی می شوند.
در این روش ، بیشتر قطعات محصول ، از شرکت اصلی خارجی ، وارد می شود و مونتاژ نهایی در شرکت تحت لیسانس انجام می گیرد. به طور مثال ، محصولاتی نظیر اتو بخار تحت لیسانس بوش آلمان ، سرخ کن تحت لیسانس کن وود انگلستان ، پنکه تحت لیسانس ... و... از سوی شرکتهای ایرانی تولید می شوند و در بازار وجود دارند.
در برخی موارد، علاوه بر مونتاژ، تعدادی از قطعات نیز در داخل کشور ساخته می شود. باتوجه به نظارت دایم شرکت اصلی و عمل کردن در چارچوب استانداردهای آن ، همچنین برخورداری از پشتیبانی بسیار قوی شرکت مادر، انتخاب این کالاها، گزینه مناسبی برای مصرف کنندگان به شمار می آید.

اصل اصل اصل
بسیاری از شرکتهای معتبر دنیا، در کشورهای مختلف نمایندگی دارند.
این نمایندگی ها از پشتیبانی کشور مادر برخوردارند و با واردات قطعات اصلی محصولات از کشور مادر، خدمات پس از فروش قدرتمندی ارائه می دهند.
این قبیل کالاها، به علت واردات از راه قانونی و پرداخت گمرک ، با قیمت نسبتا بالاتری به بازار عرضه می شوند.
البته با کنترل های مداوم اداره تعزیرات بر قیمت اجناس ، این قیمتها در حد معقول و مناسبی به مصرف کننده ارائه می شود.

ارزان در آغاز، گران در پایان
مساله ای که اخیرا بازار لوازم خانگی را دچار تزلزل کرده و بر اعتماد مصرف کننده نسبت به مارکهای غالبا معروف ، تاثیر منفی بسیار داشته است واردات این کالاها از کشورهای حوزه خلیج فارس مثل کویت و دبی و ارائه آن در بازار است.
این کالاها عموما از راههای غیرقانونی و یا همراه مسافر، به کشور وارد می شوند. اما متاسفانه خریداران این کالاها معمولا ناراضی بازمی گردند، چون فروشندگان کالاهای مزبور، بدون تعهد درباره سلامت کالا و قطعات یدکی و خدمات پس از فروش ، اقدام به فروش این اجناس می کنند.
نکته ای که در ارتباط با این نوع کالاها بسیار قابل توجه است ، عدم هماهنگی سیستم برقی کالاهای تولید شده برای کشورهای دیگر با سیستم برقی کشورمان است و بسیاری از این کالاها یا قابل استفاده نیستند و یا پس از یک بار استفاده به کالایی بی مصرف تبدیل می شوند.
به طور مثال ، هر کشور، سیستم برقی مخصوص به خود را دارد. در کشور ما برق منازل ، 220 ولت با دوره تناوب 50 تا 60 سیکل بر ثانیه مشخص شده است ، در حالی که سیستم برق امریکا 110 ولت و 60 سیکل است.
وقتی کالایی که برای ولتاژ 110 طراحی شده ، دو برابر ولتاژ دریافت می کند، می سوزد. در صورت مشابه بودن ولتاژ و متفاوت بودن سیکل برق نیز کارکرد کالای مورد نظر دچار اختلال خواهد شد.
این ناهماهنگی معمولا باعث خراب شدن کل یا جزیی از محصول می شود که به دلیل نداشتن واحد خدمات پس از فروش ، تعمیر یا تعویض آن ، مستلزم صرف هزینه بالایی خواهد بود.
مدیر خدمات پس از فروش یک شرکت معتبر خارجی می گوید: «مراجعات بسیاری درباره تعمیر کالاهای وارد شده به شیوه مزبور به این واحد صورت می گیرد که متاسفانه سرویس دادن به این موارد، از توان ما خارج است.
همچنین بدون وجود کارت ضمانت و فاکتور معتبر هیچ خدمتی به مراجعان داده نمی شود، چون پیش بینی قطعات یدکی ما فقط در حد محصولات وارداتی قانونی خودمان است».
از دیگر مزایای استفاده از کالاهای ارائه شده توسط نمایندگی ها، داشتن راهنمای مصرف به زبان فارسی است.
نمایندگی های معتبر خود را موظف می دانند که برای هر نوع کالای وارداتی راهنمای فارسی تهیه کنند و ضمانت نامه معتبر فارسی با حداقل یک سال گارانتی و 5 سال خدمات پس از فروش به مشتریان عرضه کنند.
سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت ها نیز با نظارت دایم روی واردات کالاها، بازرسی انبارها و اخذ آمار، کنترل منطقی بر خدمات پس از فروش کالاها به نفع مصرف کننده دارد.
با وجود تلاش دولت در حمایت از مصرف کنندگان ، ما نیز به عنوان مصرف کننده مسوولیت زیادی درباره کنترل قیمت ها و کیفیت کالاها داریم و با انتخاب صحیح خود می توانیم واردکنندگان را مجبور به وارد کردن کالاهایی کنیم که کیفیت مطلوب داشته باشند.
با کمی دقت در انتخاب کالاهای موردنیاز، می توانیم انتخابی مطمئن و راضی کننده داشته باشیم.

نیلوفر عاکفیان
akefian@jamejamdaily.net

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها