مساله ای که اخیرا بازار لوازم خانگی را دچار تزلزل کرده و بر اعتماد مصرف کننده نسبت به مارکهای غالبا معروف ، تاثیر منفی بسیار داشته است واردات این کالاها از کشورهای حوزه خلیج فارس مثل کویت و دبی و ارائه آن در بازار است.
این کالاها عموما از راههای غیرقانونی و یا همراه مسافر، به کشور وارد می شوند. اما متاسفانه خریداران این کالاها معمولا ناراضی بازمی گردند، چون فروشندگان کالاهای مزبور، بدون تعهد درباره سلامت کالا و قطعات یدکی و خدمات پس از فروش ، اقدام به فروش این اجناس می کنند.
نکته ای که در ارتباط با این نوع کالاها بسیار قابل توجه است ، عدم هماهنگی سیستم برقی کالاهای تولید شده برای کشورهای دیگر با سیستم برقی کشورمان است و بسیاری از این کالاها یا قابل استفاده نیستند و یا پس از یک بار استفاده به کالایی بی مصرف تبدیل می شوند.
به طور مثال ، هر کشور، سیستم برقی مخصوص به خود را دارد. در کشور ما برق منازل ، 220 ولت با دوره تناوب 50 تا 60 سیکل بر ثانیه مشخص شده است ، در حالی که سیستم برق امریکا 110 ولت و 60 سیکل است.
وقتی کالایی که برای ولتاژ 110 طراحی شده ، دو برابر ولتاژ دریافت می کند، می سوزد. در صورت مشابه بودن ولتاژ و متفاوت بودن سیکل برق نیز کارکرد کالای مورد نظر دچار اختلال خواهد شد.
این ناهماهنگی معمولا باعث خراب شدن کل یا جزیی از محصول می شود که به دلیل نداشتن واحد خدمات پس از فروش ، تعمیر یا تعویض آن ، مستلزم صرف هزینه بالایی خواهد بود.
مدیر خدمات پس از فروش یک شرکت معتبر خارجی می گوید: «مراجعات بسیاری درباره تعمیر کالاهای وارد شده به شیوه مزبور به این واحد صورت می گیرد که متاسفانه سرویس دادن به این موارد، از توان ما خارج است.
همچنین بدون وجود کارت ضمانت و فاکتور معتبر هیچ خدمتی به مراجعان داده نمی شود، چون پیش بینی قطعات یدکی ما فقط در حد محصولات وارداتی قانونی خودمان است».
از دیگر مزایای استفاده از کالاهای ارائه شده توسط نمایندگی ها، داشتن راهنمای مصرف به زبان فارسی است.
نمایندگی های معتبر خود را موظف می دانند که برای هر نوع کالای وارداتی راهنمای فارسی تهیه کنند و ضمانت نامه معتبر فارسی با حداقل یک سال گارانتی و 5 سال خدمات پس از فروش به مشتریان عرضه کنند.
سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت ها نیز با نظارت دایم روی واردات کالاها، بازرسی انبارها و اخذ آمار، کنترل منطقی بر خدمات پس از فروش کالاها به نفع مصرف کننده دارد.
با وجود تلاش دولت در حمایت از مصرف کنندگان ، ما نیز به عنوان مصرف کننده مسوولیت زیادی درباره کنترل قیمت ها و کیفیت کالاها داریم و با انتخاب صحیح خود می توانیم واردکنندگان را مجبور به وارد کردن کالاهایی کنیم که کیفیت مطلوب داشته باشند.
با کمی دقت در انتخاب کالاهای موردنیاز، می توانیم انتخابی مطمئن و راضی کننده داشته باشیم.