بچه که بودم هر وقت به یکی از چهارراه‌های معروف می‌رسیدم همیشه نگاهم ثابت می‌شد به تصویر بزرگ نقاشی شده‌ای از آیت‌الله بهشتی و جمله‌ای که به نقل از امام خمینی (ره) در کنارش نوشته شده بود « بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد».
کد خبر: ۴۱۲۶۰۶

 در کودکی شهید بهشتی را نمی‌شناختم و جز این، تصویر دیگری از او در ذهنم نبود. حالا اما بزرگ شده‌ام و هر چه بیشتر درباره او می‌شنوم و می‌خوانم، ‌بیشتر شیفته اخلاق و مرام این روشنفکر دینی می‌شوم. مردی که یار امام (ره) بود و جمله معروف ایشان درباره او که ثبت در خاطرات کودکی‌ام شده، تا همیشه با نام او همراه است. انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید آیت‌الله بهشتی به عنوان اولین رئیس دیوان عالی کشور شروع به کار کرد اما حتی در سخت‌ترین شرایط آن دوران نیز بر نقاط قوت و مثبت انسان‌ها انگشت می‌گذاشت و برای همین هیچگاه قضاوتی خارج از مدار انصاف در او دیده نشد. توجهش به رعایت کرامت انسان‌ها به قدری بود که روزی یک قاضی دادگاه را به همین خاطر توبیخ کرد: «شنیدم وقتی به مأموریت می‌روی ساک خود را به همراهت می‌دهی. این نشانه تکبر است که حاضری دیگران را خفیف کنی.» سیاستمدار بود اما فقیه دینی هم بود. هرگز به دشمن اهانت نکرد و اجازه نداد کسی در حضور او به دوست و دشمن توهین کند. برای همین وقتی فردی با بی‌ادبی بلند شد و شروع کرد به توهین کردن به شریعتی، شهید بهشتی سرخ شد و گفت: «حق نداری راجع به یک مسلمان این طور حرف بزنی.»

چند نفری هول شدند و حرف تو حرف آوردند که یعنی بگذریم اما او گفت: شریعتی که جای خود! غیر مسلمان را هم نباید با بی‌ادبی مورد انتقاد قرار بدیم.» شایعات زیادی علیه او به راه انداخته بودند. انحصارطلب، مرفه و پولدار، ملایم‌ترینش بود؛ اما حاضر نشد دفاعی بکند. می‌گفت: «مگر نشنیده‌اید قرآن می‌گوید ان الله یدافع عن الذین امنوا. یعنی وظیفه من این است که ایمان بیاورم، کار خدا این است که از من دفاع کند. دعا کن من وظیفه خودم را خوب انجام بدهم. خدا کارش را خوب بلد است.» منافقان خوب می‌دانستند بهشتی چه گنجینه‌ای بود که به سراغش رفتند و با یک اقدام شوم تروریستی، هفتم تیر هر سال ایران را به رنگ سیاه آغشتند. روح بهشتی و یاران شهیدش شاد و یادشان گرامی باد.

مریم جمشیدی / گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها