شایع‌ترین راه انتقال سم بوتولیسم، قوطی‌های کنسرو مواد غذایی است

وقتی کنسرو‌ قاتل می‌شود

28 خرداد ‌امسال، یک خانواده 7 نفره هرمزگانی در منزل خود با کنسرو ماهی، بادمجان و مقداری سوسیس غذایی درست می‌کنند و می‌خورند. کمتر از 24 ساعت بعد، 4‌نفر از اعضای این خانواده شامل 3 کودک و پدربزرگ خانواده فوت می‌کنند. هنوز علت دقیق مرگ اعضای این خانواده مشخص نشده است، اما شواهد و اظهار نظرها نشان می‌دهد احتمال مسمومیت و مرگ آنها از سم بوتولیسم، بیشتر از هر احتمال دیگری است.
کد خبر: ۴۱۲۵۵۷

شاید عجیب به نظر برسد، اما همه هشدارهایی که در‌خصوص مصرف درست مواد غذایی کنسرو شده انجام می‌شود، دقیقا به همین علت است که مصرف کنسروهای مسموم حتی می‌تواند خطر مرگ داشته باشند.

اگر در مراحل تهیه و ساخت مواد غذایی کنسروی، نکات بهداشتی ضروری رعایت نشود، در شرایط مستعد بی‌هوازی و دمایی یک باکتری به نام کلستردیوم بوتولنیوم در آن مواد بخصوص کنسروهای حاوی گوشت، به وجود می‌آید که سم خطرناکی به اسم بوتولیسم را تولید خواهد کرد.

در واقع باکتری کلستردیوم در غذای آلوده یا خوب پخته نشده براحتی رشد می کند. سم تولید شده این باکتری در غذا نیز توانایی جذب از دستگاه گوارش و گسترش به دستگاه عصبی مرکزی را دارد. سم بوتولیسم کشنده است و حتی گفته می‌شود که یک گرم از آن به شکل کریستال، قادر به آلوده کردن و کشتن 10 میلیون نفر است.

به گفته مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، مسمومیت با مواد غذایی می‌تواند بر اثر آلودگی ‌در جریان تولید فرآورده‌های غذایی، تهیه و نگهداری مواد غذایی ایجاد شود.

این مرکز در خصوص غذاهایی که با احتمال بیشتری ممکن است باعث بوتولیسم شوند، هشدار می‌دهد: بوتولیسم بر اثر مصرف مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس خوب پخته نشده، کنسرو ماهی، ماهی یا گوشت دودی، کنسرو ذرت، کنسرو لوبیا، کشک خام و عسل طبیعی که در شرایط نامناسب و غیربهداشتی تهیه و نگهداری شده‌اند، ایجاد می‌شود.

قوطی هایی که آدم می کشند

دکتر ایرج خسرونیا، متخصص داخلی در این باره به «جام‌جم» می‌گوید: متاسفانه با وجود همه هشدارهایی که نسبت به چگونگی نگهداری و مصرف مواد غذایی بویژه مواد غذایی کنسرو شده وجود دارد، اما باز هم برخی شهروندان در مصرف این مواد، دقت کامل را ندارند.

او با اشاره به این‌که شایع‌ترین راه انتقال این سم، قوطی‌های کنسرو مواد غذایی ‌دربسته است، ادامه می‌دهد: باید قوطی‌های کنسرو حتما قبل از مصرف 20 دقیقه جوشانده شود تا در صورت وجود سم، به صورت غیرفعال درآید.

به گفته خسرونیا، جوشاندن کنسرو در مدت گفته شده سبب می‌شود این سم اثرش را از دست بدهد، چرا که بوتولیسم نسبت به گرما مقاومتش را از دست می‌دهد.

بنابراین ضمن انتخاب مواد غذایی استاندارد و توجه به تاریخ انقضای آنها، از خرید قوطی‌های کنسرو ورم کرده، جدا پرهیز کنید.

علائم و نشانه‌ها

در صورت مصرف ماده غذایی که به بوتولیسم آلوده شده، دچار علائمی می‌شوید که دانستن آنها ضروری است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت علائم و نشانه‌های بوتولیسم، به صورت تاخیری (12 تا 24 ساعت بعد از مصرف غذای آلوده به باکتری) به صورت تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک، ناتوانایی حرکتی، سختی در بلع، اختلال تکلم و یبوست ظاهر خواهد شد.

در صورت مشاهده این عوارض حتما باید بدون فوت وقت به پزشک مراجعه شود چرا که تاخیر در مراجعه، سبب می‌شود سم سیستم عصبی را مختل ‌کند و با درگیر کردن عضلات تنفسی و جلوگیری از روند تنفس فرد، منجر به مرگ فرد مسموم شود.

کنسرو خوب

قبل از هر چیز باید بدانید که سم بوتولیسم هیچ بو و طعمی ندارد، پس اگر در بو و رنگ ماده غذایی موجود در کنسروی تغییری نمی‌بینید، دلیلی برای سمی نبودن آن کنسرو نیست.اگر مطمئن نیستید که غذایی خوب پخته یا کنسرو شده، هرگز از آن غذا استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که قوطی‌های مواد غذایی کنسروی زنگ زده بخصوص ماهی و گوشت را هرگز خریداری نکنید. دقت کنید که اگر قسمتی از قوطی کنسروی بیرون زده باشد، احتمال فاسد شدن آن زیاد است.

مستوره برادران نصیری / گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها