jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۴۰۹۹۲۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۰  |  ۰۹:۲۶

شاید تاکنون به تغییر رفتار فرزندتان زیاد دقت نکرده باشید؛ دختری که بعد از مدرسه با عجله به زمین بازی می‌رفت و ساعت‌ها آنجا بازی می‌کرد، حالا فقط ترجیح می‌دهد مقابل تلویزیون بنشیند و با یک کاسه پر از چیپس، خودش را سرگرم کند یا پسرکی که قبلا بازیکن تیم فوتبال مدرسه بود، حالا با چند نوشابه و ساندویچ جلوی کامپیوترش می‌نشیند و ساعت‌ها بازی می‌کند.

شاید هم دوستانش مانند گذشته با او در تماس نیستند و او وقتی از خانه خارج می‌شود، نگران و ناراحت است. هر دفعه هم از او بپرسید چه اتفاقی افتاده است، جواب مشخص است؛ «همه چیز خوبه».

اگر این شرایط برای شما هم آشنا به نظر می‌رسد، زودتر دست به کار شوید؛ چون متخصصان عقیده دارند پرخوری یکی از نشانه‌های افسردگی است و اضافه وزن نیز می‌تواند کودک را منزوی و گوشه‌گیر کند. اما نگران نباشید، چون والدین قادر هستند با راهنمایی‌ها و کمک‌های خود این چرخه را از بین ببرند.

افسردگی و پرخوری با هم ارتباط دارند

تقریبا یک نفر از هر 5 کودک آمریکایی چاق است. البته باید توجه داشته باشیم این آمار نسبت به سال 1980 تقریبا 3 برابر شده است. همچنین افسردگی کودکان به نسبت گذشته افزایش یافته است. افسردگی و چاقی کودکان، همیشه باهم ارتباط دارد.

طبق تحقیقی که سال 2001 انجام شده بود، مشخص شد کودکانی که افسرده هستند، در بزرگسالی بیشتر با مشکل اضافه وزن روبه‌رو می‌شوند. در حقیقت احساس تهی بودن ناشی از افسردگی، کودکان را تشویق به مصرف کربوهیدرات‌ها و شکلات می‌کند. چون این خوراکی‌ها باعث انتشار مواد شیمیایی خاصی در بدن می‌شود که حس بهتری به بچه‌ها می‌دهد. گاهی نیز بیماری‌های جسمی مانند تیروئید یا کم خونی سبب بروز افسردگی می‌شود و داروهای ضدافسردگی نیز اضافه وزن را در پی خواهد داشت.

زمینه‌های مشترک چاقی و افسردگی

تشخیص افسردگی کودکان به نسبت بزرگسالان کاری دشوار است. طبق یک نظرسنجی که میان 1500 کودک 9‌تا 10 سال انجام گرفت، مشخص شد 20 درصد کودکانی که چاق بودند، احساس ناراحتی می‌کردند. این در حالی بود که تنها 8 درصد کودکانی که وزن متعادل داشتند، چنین حسی را تجربه می‌کردند.

البته باید توجه داشته باشید افسردگی و چاقی علائم مشترکی نیز دارند؛ مشکلات خواب، داشتن زندگی بی‌تحرک و عادت‌های غذایی نادرست از جمله این علائم هستند. همچنین چاقی و اضافه وزن می‌تواند با مشکلات اعتماد به نفس هم مرتبط باشد و به همین دلیل نیز سبب افسردگی فرد شود.

علاوه بر این، بی‌تحرکی یا بی‌علاقگی به انجام کارها نیز از ویژگی‌های اولیه افسردگی است که منجر به افزایش وزن می‌شود. به همین دلیل مشخص است هرچه کودکان زمان بیشتری را مقابل تلویزیون یا بازی‌های رایانه‌ای بگذرانند، کالری کمتری می‌سوزانند و در نتیجه چاق‌تر می‌شوند. البته علاوه بر این‌که آنها فرصت ورزش و فعالیت بدنی را از دست‌می‌دهند، از همراهی و بازی با همسن و سالان نیز محروم می‌شوند. پس فراموش نکنید با تغییر شیوه زندگی کودکان، نه تنها به کاهش وزن آنها کمک می‌کنید، بلکه حس و حال بهتری نیز به آنها می‌بخشید. در حقیقت متخصصان همگی اعتقاد دارند ورزش کردن و فعالیت داشتن بهترین شیوه برای مقابله با افسردگی و چاقی است.

نکاتی برای والدین

خطرات و عوارض ناشی از اختلالات خواب، عدم فعالیت و عادات غذایی نامناسب برای همه مشخص است، اما پدر‌و‌مادر در این زمینه چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

- به یاد داشته باشید کودکان همیشه نیازمند عشق شما هستند، با هر وزن و هر ظاهری. بنابراین همیشه به فرزندتان بدون قید و شرط عشق بورزید.

- ‌الگوی خوبی برای کودک خود باشید. پدر و مادر باید با رعایت رژیم غذایی مناسب به کودک نشان دهند که رفتار و عادات غذایی صحیح چیست.

- ‌کودک را برای پرخوری سرزنش نکنید. باوجود این‌که این رفتار در هیچ شرایطی درست نیست، ولی بخصوص زمانی که کودک افسرده و ناراحت است باید بیشتر مواظب باشید.

-  افسردگی کودک را درمان کنید. با درمان افسردگی، کودک بهتر می‌تواند با شرایط و احساسات بدی که دارد مقابله کند و به زندگی بهتری ادامه دهد.

کاهش وزن برای حفظ سلامت

فراموش نکنید هیچ وقت نباید کودک را به دلیل زیبایی ظاهری، تشویق به کاهش وزن کنید. همیشه باید به حفظ سلامت او بیندیشید و این نکته را به خود کودک نیز بیاموزید.

در نهایت نیز به خاطر داشته باشید، تغییر عادات هم برای کودکان سخت است و هم برای بزرگسالان. بنابراین زیاد سخت نگیرید و تنها هدف اصلی را که تغییر تدریجی شیوه‌های نادرست است، یادآوری کنید.

Webmd ‌/‌ مترجم: ‌نیلوفر اسعدی بیگی

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل: