مطابق قانون بودجه، دولت باید حقوق کارگران را متناسب با نرخ تورم افزایش دهد

افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان

با این که مجلس در قانون بودجه 90 دولت را مکلف به افزایش حقوق‌ها متناسب با نرخ تورم کرده بود، اما اخبار غیررسمی حاکی از آن است که «سقف» افزایش حقوق‌ها در دولت 10 درصد تصویب شده است. به گزارش خبرنگار ما، خبرگزاری‌ها دیروز از تصویب میزان افزایش حقوق کارمندان در جلسه یکشنبه هفته جاری دولت خبر دادند.
کد خبر: ۴۰۹۸۶۲

در این باره شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت به ایسنا گفت که دولت میزان رشد حقوق‌ها در سال‌جاری را تصویب کرده است.

وی افزود: علت تاخیر در تصویب حقوق‌ها، دیر ابلاغ شدن قانون بودجه 90 بود که در خرداد ماه صورت گرفته است.

با این حال این مقام مسوول جزئیات بیشتری درباره مقدار رشد حقوق‌ها و همچنین ضریب ریالی آن اعلام نکرد و اعلام این اطلاعات را در گرو اطلاعات روزهای آینده معاونت توسعه سرمایه انسانی رئیس‌جمهور دانست.

با این حال مهر در خبر خود مدعی شد هیات وزیران در جلسه روز یکشنبه هفته جاری خود سقف افزایش حقوق‌ها را 10 درصد تصویب کرده است. با این حال این خبرگزاری‌ نیز به ضریب ریالی این امر اشاره‌ای نکرد. اگر در روزهای آینده این خبر به طور رسمی تایید شود، باید گفت دولت باز هم به مصوبه و نظر مجلس درباره رشد حقوق‌ها بی‌توجهی کرده است. چرا که صحن علنی در تاریخ 11 اردیبهشت ماه مصوب کرد رشد اعتبارات فصل حقوق و دستمزد به گونه‌ای تعیین شود که حقوق کارمندان بر مبنای تورم محاسبه شود. دولت در لایحه بودجه 90 رشد اعتبارات فصل یادشده را 6‌درصد تعیین کرده بود که از نرخ رسمی تورم بسیار کمتر است.

به عبارت بهتر حتی اگر فرض بگیریم که دولت تمام کارمندان را مشمول «سقف» ـ یعنی حداکثر افزایش حقوق‌ها که همان 10 درصد است ـ قرار دهد، باز هم بین 2 تا 4 درصد زیر نرخ تورم اصلی به کارمندان حقوق پرداخته است.

چرا که نرخ رسمی تورم در اردیبهشت ماه 90 به عنوان جدید‌ترین اعلام 2‌/‌14 درصد است که با احتساب این نرخ، افزایش حقوق‌ها 2‌/‌4 درصد زیر نرخ تورم خواهد بود. حتی اگر با کمی ارفاق ،نرخ تورم اسفند 89 را ملاک عمل قرار دهیم، چون این نرخ 5‌/‌12 درصد بوده، باز هم افزایش حقوق‌ها 5‌/‌2 درصد از تورم رسمی کمتر است.

محمدرضا خباز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در اردیبهشت 90 و زمانی که مصوبه مجلس درباره رشد حقوق‌ها متناسب با تورم از تصویب صحن علنی گذشت، به خبرنگار ما توضیح داده بود که مجلس با اصلاح املا و نگارش متن قانون و صراحت دادن به آن، جلوی هرگونه ‌بهانه‌جویی در این باره برای دولت را بست.

وی افزود: در متن لایحه بودجه 90 آمده بود: رشد حقوق‌ها بر مبنای سقف اعتباراتی دولت. اما مجلس عبارت «سقف اعتباراتی دولت» را حذف و به صراحت ذکر کرد: دولت موظف است حقوق کارمندان را بر مبنای تورم محاسبه کند...

با این حال باید منتظر نشست و دید توضیحات تکمیلی دولت تا چه حد ابهام‌های موجود درباره حقوق کارمندان، قشری که بسیار مشتاق و منتظر شنیدن آن هستند، برطرف خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها