فیلم تبلیغاتی پرسروصدای چینی

فیلم تبلیغاتی جدید صنعت سینمای چین که لقب پرخرج‌ترین محصول کل تاریخ سینمای این کشور آسیایی را گرفته است، همزمان با چین در آمریکای شمالی، استرالیا و نیوزیلند هم اکران عمومی می‌شود. این فیلم حماسی ـ تاریخی «آغاز احیای بزرگ» نام دارد که پیش از این با نام «تاسیس یک حزب» شناخته می‌شد.
کد خبر: ۴۰۹۱۹۷

فیلم توسط شرکت دولتی فیلمسازی چاینافیلم گروپ تهیه شده و 2 کارگردان (ژیان ژین هوآنگ و سانپینگ هان)‌ دارد. این اثر حماسی ـ تبلیغاتی به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین ساخته شده و به نوعی دنباله‌ای بر فیلم حماسی ـ تاریخی «تاسیس یک جمهوری» است که سال 2009 روی پرده سینماها رفت و قصه‌اش درباره انقلاب سال 1949 کشور چین بود. آغاز احیای بزرگ، همان حال و هوای تاسیس یک جمهوری را دارد و از نظر تولید و عوامل ساخت، بشدت شبیه این فیلم است. در این کار تازه تبلیغاتی ـ تاریخی هم مثل فیلم قبلی، بیش از 150 بازیگر صنعت سینمای چین بازی کرده‌اند. می‌توان گفت بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین بازیگران قدیمی و معاصر سینمای این کشور آسیایی، در نقش‌های کوچک و بزرگ فیلم ظاهر شده‌اند. در میان این بازیگران می‌توان به کسانی چون اندی لائو، دانیل وو و جان وو، فیلمساز سرشناس کشور اشاره کرد. آغاز احیای بزرگ، روز 16 ژوئن (26 خرداد امسال)‌ در سراسر خاک چین اکران عمومی خواهد شد و کشورهای بزرگ غربی و صنعتی جهان، یک روز پس از آن شاهد نمایش عمومی این فیلم در سالن‌های نمایش خود خواهند بود. این اولین بار در تاریخ سینمای چین است که یک محصول داخلی آن به صورت همزمان در کشورهای بزرگ جهان هم روی پرده می‌رود.

آغاز احیای بزرگ با 3 مقطع مهم از تاریخ حزب کمونیست چین سر و کار دارد؛ حزبی که هنوز هم حاکم اصلی کشور است و با 78 میلیون عضو، تنها حزب سیاسی چین به شمار می‌رود. نقش مائو، رهبر حزب کمونیست چین را 2 بازیگر بازی می‌کنند که هر یک دوران جوانی و پیری او را به تصویر می‌کشند. نقش دوران جوانی مائو را لیویه، بازیگر محبوب و جوان‌پسند چینی بازی می‌کند. سازندگان فیلم با انتخاب این بازیگر سرشناس تلاش داشته‌اند تصویری مدرن و جوان از حزب کمونیست چین ارائه کنند و این همان چیزی است که رهبران حزب کمونیست در حال حاضر به دنبال آن هستند. تهیه‌کنندگان فیلم با تولید این محصول تبلیغاتی سعی دارند ضمن ستایش از فعالیت‌های حزب کمونیست در دهه‌های گذشته، تصویری مثبت و مقبول از این حزب را به مردم چین و بقیه کشورهای جهان ارائه کنند؛ اما منتقدان سینمایی و سیاسی بعید می‌دانند سازندگان فیلم بتوانند به خواسته‌های خود دست یابند. 2 سال قبل هم فیلم تبلیغاتی تاسیس یک جمهوری، با آن که قیمت بلیتش ارزان‌تر از رقم معمول فیلم‌های سینمایی بود و بخشی از بلیت‌های آن هم به رایگان در مدارس و ادارات توزیع شد، نتوانست فروش بسیار بالایی در جدول گیشه نمایش سینماهای چین داشته باشد. در حقیقت «آواتار» و «پس از شوک» (فیلمی چینی درباره یک زمین‌لرزه بزرگ در دهه 70 میلادی)‌ فروش بالای 100 میلیون دلار کردند و لقب موفق‌ترین محصولات سال 2009 سینماهای کشور را گرفتند.

تهیه‌کنندگان آغاز احیای بزرگ امیدوارند مردم چینی زبان مقیم شهرهای بزرگ آمریکا و کانادا استقبال خوبی از این فیلم کنند و همچنین باعث جلب توجه تماشاگران آمریکایی و کانادایی به آن شود و بینندگان زیادی را به سمت فیلم بکشاند. در عین حال آنها بر این باورند که علاقه تماشاگران خارجی به تاریخ کشورهای آسیایی، عاملی برای کشیده شدن‌شان به سالن‌های نمایش این فیلم شود. به همین دلیل، قرار است قبل از اکران عمومی فیلم، تبلیغات وسیعی برای آن بر پا شود، در حالی که آغاز احیای بزرگ، پیش از نمایش عمومی با بحث و جنجال زیادی همراه شده است. بسیاری از منتقدان سینمایی همصدا با اهالی صنعت سینمای چین نسبت به صرف هزینه گزاف دولتی برای تولید فیلم اعتراض کرده‌اند. مقامات رسمی، رقم دقیق تولید شده برای فیلم را اعلام نکرده‌اند، ولی گفته می‌شود برای تولید آن مبلغی بیش از 100 میلیون دلار هزینه شده است. صرف این رقم برای تولید یک فیلم تبلیغاتی با ناخشنودی دست‌اندرکاران سینمایی همراه بوده است. آنها می‌گویند با چنین مبلغی می‌توان بیش از 8 فیلم سینمایی تهیه کرد و اختصاص دادن چنین رقم کلانی برای یک فیلم سینمایی، خیانت به بقیه هنرمندان و فیلمسازان کشور است. منتقدان سینمایی هم این نوع فیلم‌های تبلیغاتی را کارهایی کم ارزش و بی‌کیفیت توصیف کرده که با شعارپردازی، کیفیت هنری را فدای دیدگاه سیاسی قصه فیلم می‌کنند.

آغاز احیای بزرگ به صورت سانسور شده روی پرده سینماهای چین و بقیه کشورهای جهان می‌رود. به گفته رسانه‌های داخلی، اداره سانسور صحنه‌هایی را که تنگ وی، بازیگر جوان سینمای چین در آنها بازی داشته، حذف کرده است. این بازیگر چند سال قبل پس از نمایش عمومی «هوس، احتیاط» فیلم دلهره‌آور آنگ لی، از بازی در فیلم‌های سینمایی محروم شد. سازندگان آغاز احیای بزرگ در فیلم خود نقش یکی از دوستان نزدیک مائو را به او دادند، ولی نوه مائو ـ که هم اکنون یکی از ژنرال‌های ارتش خلق چین است ـ خواستار حذف بازی او شد. وی گفت حضور این بازیگر در فیلم به اعتبار پدر بزرگ انقلابی او لطمه می‌زند و خانواده مائو موافق نمایش صحنه‌های این بازیگر در فیلم نیستند. تحلیلگران اقتصادی سینما پیش‌بینی فروش بالایی را برای فیلم در جدول گیشه نمایش سینماهای کشور می‌کنند؛ در حالی که در سینمای چین هر سال چندین فیلم تبلیغاتی ساخته می‌شود و معمولا هیچ یک از آنها موفق به نمایش عمومی در کشورهای خارجی نمی‌شوند. به گفته تحلیلگران و منتقدان سینمایی، بسیاری از این فیلم‌ها در چین هم نمی‌توانند با فروش خوبی روبه‌رو شوند و شکست تجاری می‌خورند.

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها