برنامه این هفته نود حدود 4 ساعت روی آنتن رفت و یک رکورد بر جا گذاشت

شبی داغ با برنامه «نود»

برنامه پربیننده نود این هفته با ثبت رکورد زمان پخش 4 ساعت بازتاب‌های مختلفی در بین مخاطبان، کارشناسان و اهالی ورزش داشت. برنامه نود دوشنبه‌شب اختصاص به موضوع جنجال‌برانگیز انتقال تیم‌های فوتبال از شهری به شهر دیگر داشت.
کد خبر: ۴۰۸۳۶۸

چالش این برنامه با نمایندگان مجلس و موضوع ویژه این هفته برنامه به گونه‌ای بود که فردوسی‌پور به این نکته اشاره کرد که فضای نود این بار به ناچار حال و هوای سیاسی پیدا کرده است. حجم و میزان تاثیرگذاری بازخوردهای نود نشان می‌دهد این برنامه توانسته استانداردهای برنامه‌سازی را تغییر داده و شکل تازه‌ای از کیفیت برنامه‌سازی چالشی را در تلویزیون تعریف کند. تا آنجا که الگوی مناسبی برای ساخت برنامه‌های اینچنینی در سایر حوزه‌ها مثل سینما، تئاتر و ... شده است. این که یک برنامه بتواند انبوه میلیونی مخاطبان را تا پاسی از شب با خود همراه کند و حضور مردم را با انبوه پیامک‌هایشان در برنامه برجسته کند، در رسانه‌ ملی، موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.

صراحت درگفتن واقعیت ها

جدا از نظرسنجی که در آن بیش از 2 میلیون نفر شرکت کردند توجه برنامه‌ساز به همگون‌سازی قسمت‌های جانبی برنامه نیز از امتیازهای برنامه این هفته «نود» بود. با این که موضوع اصلی برنامه انتقال تیم‌ها از شهری به شهر دیگر بود و در آن علاوه بر حضور دو نماینده مجلس از تعدادی از نمایندگان مجلس نیز نظرخواهی شده بود موضوعات فرعی برنامه هم با موضوع اصلی، همخوانی داشت. مثلا وقتی به شرایط مسابقه‌ بین پرسپولیس و فولاد خوزستان اشاره شد غیرمستقیم فضای حاکم بر باشگاه‌های شهرستانی را بخوبی تصویر کرد. «نود» به همان اندازه که در گفتن واقعیت‌ها و افشای جریانات پشت پرده صراحت و جسارت دارد، به همان اندازه هم ایجاز را رعایت و سعی می‌کند یک برنامه پرافت و خیز را به یک برنامه که در آن تنها تکرار مکررات است، تبدیل نکند. ریتم و ضرباهنگ از جمله عناصری است که در برنامه نود کاملا در آن رعایت می‌شود تا مخاطب احساس خستگی نکند. جدای از این «آشنایی‌زدایی» و استفاده از المان‌های جدید،‌ همیشه این برنامه را در میان همتایان متمایز کرده است. پس از پخش برنامه چنان که پیش‌بینی می‌شد «نود» این هفته خبرسازترین برنامه تلویزیون در هفته جاری بود.

از آنجا که موضوع مطرح شده فراگیری زیادی داشت سایت‌های خبری فعال در برخی استان‌ها مانند مرکزی و مازندران نیز هر کدام موضع خودشان را در برابر مسائل مطرح شده در برنامه بیان کردند. یک پایگاه اطلاع‌رسانی در استان مرکزی به مسوولان این استان توصیه کرد که از این برنامه درس عبرت بگیرند.

در گزارش این پایگاه اطلاع‌رسانی آمده است: مسوولان استان اگر در مقابل سوالات و ابهامات مطروحه رسانه‌های استانی پاسخگو نباشند و صحت و دقت مطالبات رسانه‌های پر مخاطب و البته بی‌طرف استان را در نظر نگیرند و در معادلات استانی محسوب نکنند تبعات جبران‌ناپذیری را در افکار عمومی استان و کشور بر جا خواهند گذاشت.

یک سایت خبری دیگر که اخبار استان مازندران را پوشش می‌دهد در واکنش به برنامه نود نوشت: این که مخاطب برنامه نود، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل تربیت بدنی مازندران است بر همگان مشخص است: این دو نفر در مازندران پیگیرترین مسوولان در انتقال تیم لیگ برتری به مازندران بودند و پس از آن که نتوانستند به اهداف خود دست یابند به ناچار یک تیم دسته اولی به شهرستان ساری منتقل کردند؛ شهرستانی که در روزگاری نه چندان دور تیمی به نام شهرداری ساری را داشت که هم تماشاگر زیادی داشت و هم گربه سیاه تیم‌های بزرگ پایتخت بود. امیدواریم نظرسنجی برنامه نود مورد توجه این دو مسوول قرار گیرد.

اعتراض باشگاه پاس

بیانیه باشگاه پاس در واکنش به برنامه نود این هفته از دیگر بازخوردهای این برنامه تلویزیونی بود. باشگاه پاس در بیانیه‌ای درباره برنامه نود نوشت: «نمای کلی از خروجی این برنامه طی سال‌های اخیر نشان از آن دارد که نود ابزاری برای تقابل با سیاست های دولت و نهادهای زیر مجموعه شده » به عقیده نویسندگان این بیانیه، « نود در مجموع به برنامه ای مملو از حاشیه ها و تنش های فوتبالی مبدل شده است و بازخورد مثبتی از خروجی این برنامه دیده نمی شود.»

مسوولان این باشگاه خواسته‌اند طبق قانون به همان اندازه که علیه این باشگاه صحبت شد، باید به آنها وقت داده شود تا نظرات خود را مطرح و از تیمشان دفاع کنند.

استقبال از یک برنامه موفق

با توجه به نظرات مختلفی که درباره این برنامه پرمخاطب وجود دارد، باید پذیرفت که این برنامه توانسته جای خود را در میان سبد نیازمندی‌های فرهنگی جوانان و علاقه‌مندان فوتبال باز کند.

این‌که یک برنامه آنقدر تاثیرگذار است که هر حرکت و گفته مجری یا مهمانش به عنوان یک اتفاق در انبوه سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها درج می‌شود، نشان از قدرت و جایگاه این برنامه در بین مخاطبانش دارد و فارغ از برخی اشکالات و ضعف‌ها نمره برنامه 90 از این منظر 100 است. البته طبیعی است که یک برنامه چالشی که قصد دارد مو را از ماست بیرون بکشد، مخالفان جدی هم داشته باشد.اصلا به نظر می‌رسد وجود چنین مخالفانی، خود نمایانگر اهمیت موضوعی است که برنامه به آنها پرداخته است. به نظر می‌رسد برنامه نود آنقدر موفق است که مسوولان صدا و سیما از آن به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های خود یاد می‌کنند و مخاطبان میلیونی و دامنه تاثیر آن بر روی رسانه‌های دیگر را ملاک این ارزیابی عنوان می‌کنند.موضوع هرچه باشد، برنامه نود پدیده این روزهای سازمان صدا و سیماست.

برنامه‌ای که می‌کوشد به همان اندازه که به متن مساله داغی مثل فوتبال بپردازد از «حاشیه» هم غافل نباشد. همان حاشیه‌هایی که مخالفان می‌کوشند آن را در برنامه نود کمرنگ یا بی‌اهمیت جلوه دهند.واقعیت این است «نود»، متن و حاشیه فوتبال را به یک اندازه مورد توجه قرار داده و کوشیده تصویری، درست، امروزی و نزدیک به واقعیت از «فوتبال ما» ارائه کند.

پس از پخش این برنامه و حتی قبل از آن برخی چهره‌ها و سایت‌های خبری از ایجاد محدودیت برای برنامه این هفته نود سخن گفتند اما براساس رویکرد اصولی سازمان صدا و سیما برای گسترش برنامه‌های اینچنینی به نظر نمی‌رسد سیاست محدود کردن این برنامه در دستور کار مسوولان رسانه ملی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها