نمادی از قدمت و عظمت

ایتالیا کشوری با دیدنی‌های بسیار‌ است که همه ساله گردشگران زیادی برای بازدید از مناطق گردشگری به آنجا سفر می‌کنند. البته همه شهرهای ایتالیا زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند، ولی معمولا رم، پایتخت این کشور اولین مقصد گردشگری به حساب می‌آید. شاید بتوان گفت با سفر به رم و بازدید از مناطق مختلف آن می‌توانید تا حد زیادی با تاریخ، فرهنگ و هنر مردم ایتالیا آشنا شوید و بخش‌هایی از آنها را در این شهر ببینید.
کد خبر: ۴۰۸۲۶۱

اما یکی از مکان‌های گردشگرپذیر و معروف که شاید بتوان آن را از مهم‌ترین مناطق شهر رم دانست، بنای کولوزیوم است. این بنای باشکوه و تاریخی در مرکز گردشگری شهر رم قرار دارد و به عنوان بزرگ‌ترین اثر به جا مانده از تاریخ امپراتوری رم باستان، گردشگران را از چهارگوشه جهان به سوی خود می‌خواند. کولوزیوم بنایی شگفت‌انگیز است که به‌‌رغم خرابی‌ها و ویرانی‌های زیاد، هنوز هم جذاب و دیدنی است و شب‌های آن دیدنی‌تر.

ساخت بنای کولوزیوم در سال‌های 70 تا 72 میلادی و به دستور وسپاسین شروع شد و پس از آن در زمان پسرش، تیتوس ادامه یافت؛ اما سرانجام در دوره دومتین به پایان رسید.

بنایی با ظرفیت 50 هزار تماشاگر

این تماشاخانه بیضی شکل، بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر دوران رم باستان بوده است. امپراتوران رم اعتقاد داشتند مردم باید با سرگرمی‌های مختلف، حتی سرگرمی‌های خشن مشغول شوند تا آرام‌تر باشند و قدرت امپراتوری آنها نیز تقویت شود. بنابراین این بنا سال‌ها و قرن‌ها پیش ساخته شده و در آن زمان ظرفیت پذیرش 50 هزار تماشاگر را داشته است؛ تماشاگرانی که برای دیدن برنامه‌های مختلف و از همه مشهورتر، شیرها و گلادیاتورها به استادیوم بزرگ می‌آمدند.

برگزاری ورزش‌های دوره‌ای رومیان که روزها ادامه داشت، جنگ گلادیاتورها، شکار حیوانات و... از جمله برنامه‌هایی بوده که در این مکان اجرا می‌شده است.

عظمت ساختمان از جمله نکاتی است که توجه هر‌گردشگری را به خود جلب می‌کند. بنای کولوزیوم 80 ورودی و خروجی دارد و ارتفاعش تقریبا به اندازه یک ساختمان 16 طبقه است. در حقیقت کولوزیوم به معنای «جایگاه بزرگ» است و با ارتفاعی حدود 48 متر و طرحی بیضی به قطرهای 188 و 156 متر، عظمتی مثال‌زدنی دارد.

نکته‌ای جالب و قابل توجه که در ساخت این بنا وجود دارد، استفاده از پناهگاه‌هایی قابل جابه‌جایی است که تماشاگران را از نور آفتاب حفاظت می‌کرده‌ است. به همین دلیل شهروندان امپراتوری، می‌توانستند در کمال آسایش بنشینند و بدون اذیت شدن از نور آفتاب برنامه‌ها را تماشا کنند.

قسمت داخلی این بنا نیز شامل مجموعه‌ای از اتاق‌ها و گذرگاه‌هاست؛ گذرگاه‌هایی که برای عبور حیوانات وحشی و انتقال دیگر لوازم از آنها استفاده می‌شده است.

البته هنگام بازدید متوجه خواهید شد که بخش‌های زیادی از دیوار این بنا ویران شده است. در حقیقت در طول این سال‌ها، غارت، زلزله‌ها و آتش‌سوزی‌هایی که اتفاق افتاده، باعث این همه خرابی و ویرانی شده است، اما با وجود همه این مسائل و موارد، کولوزیوم هنوز هم با عظمت و زیباست و ارزش دیدنش در تمام طول سال، گردشگران را به رم می‌کشاند.

جالب است بدانید که این بنای تاریخی را به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید نیز شناخته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها