این هفته خانمی 30 ساله به مطب سیب زنگ زده است که به رغم داشتن خواب شبانه کافی دور چشم‌هایش حلقه سیاهی تشکیل شده است. علاوه بر این بعدازظهرها نیز با مشکل قرمزی و متورم‌شدن چشم‌هایش مواجه می‌شود. سیاهی اطراف چشم‌ها موجب می‌شود او همیشه خسته، بیمار یا بی‌حال به نظر برسد و همین موضوع موجب ناراحتی او شده است.
کد خبر: ۴۰۷۴۵۵

تشخیص بیماری‌ از زبان پزشک

حلقه سیاه دور چشم در حقیقت یک خصوصیت ارثی است و از آنجا که پوست اطراف چشم در مقایسه با پوست دیگر قسمت‌های بدن نازک‌ است وجود رگ‌های خونی در زیر پوست که موجب تیره‌رنگ شدن پوست می‌شود در این قسمت محسوس‌تر است. علاوه بر این پوست اطراف چشم بسیار آسیب‌پذیر بوده و در مقابل تحریک‌ها بسرعت واکنش نشان می‌دهند. اگرچه اغلب، حلقه‌های سیاهی که در اطراف چشم‌ها ایجاد می‌شوند ناشی از وجود مویرگ‌های خونی است که هاله‌ای سیاهرنگ را به وجود می‌آورند، اما گاهی آلرژی و بیماری‌های کلیوی نیز می‌توانند موجب تیره‌تر شدن این حلقه‌ها شوند. البته کمبود ویتامین K ،‌ آهن و آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین بی‌خوابی یا کم‌خوابی از دیگر عواملی هستند که می‌‌توانند موجب ایجاد این حلقه‌ها در اطراف چشم‌ها شوند. همچنین باید توجه داشت که با افزایش سن، پوست اطراف چشم نازک‌تر شده و حلقه‌های دور چشم تیره‌تر خواهند شد.

به این ترتیب ایجاد حلقه‌های سیاه در اطراف چشم‌ها را نمی‌توان از علائم ابتلا به یک بیماری خاص به شمار آورد و بسیاری از افراد بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. البته اگر فرد بیمار باشد، به آلرژی مبتلا باشد یا تحت فشارهای روحی و روانی قرار گرفته باشد، احتمال ایجاد حلقه‌های سیاه در اطراف چشم‌ها بیشتر خواهد بود؛ اما تنها با استفاده از چنین علائمی نمی‌توان علت اصلی بروز این علائم را تشخیص داد و نسبت به چگونگی درمان بیماری نظراتی را ارائه کرد. اما درخصوص این بیمار با توجه به دیگر نشانه‌ها، می‌توان گفت که مجموعه عوامل مختلفی در ایجاد این تغییرات نقش داشته‌اند. قرمزی و متورم شدن چشم‌ها می‌تواند ناشی از آلرژی باشد یا این که ورود ذراتی نظیر گرد و غبار، آلاینده‌ها و همچنین گرده گل‌ها و گیاهان به داخل چشم در طول روز می‌تواند موجب ایجاد واکنش نسبت به ورود ذرات و علائم خارجی و در نتیجه قرمزی چشم‌ها، ایجاد خارش یا خروج آب از چشم‌ها شود که با استراحت شبانه این وضعیت تا حدودی بهبود پیدا خواهد کرد. اما خستگی فرد بیمار نیز از جمله علائمی است که می‌توان آن را ناشی از آلرژی یا حساسیت به شمار آورد. افرادی که مبتلا به آلرژی هستند اغلب ساعات روز احساس خستگی می‌کنند. برخی از افراد، وقتی این حلقه‌های تیره را در اطراف چشم‌‌هایشان می‌بینند، متوجه می‌شوند که با کشیدن پوست زیر چشم این سیاهی برطرف می‌شود. در این گروه از افراد علت سیاهی دور چشم‌ها، سست و ضعیف شدن ماهیچه‌های اطراف چشم است. در چنین شرایطی پوست اطراف چشم دچار افتادگی شده و نوعی فرورفتگی در زیر چشم‌ها ایجاد که موجب می‌شود، حلقه سیاهی در اطراف چشم دیده شود.

برای این که علت دقیق ایجاد این عارضه در فرد بیمار تشخیص داده شود لازم است آزمایشات کاملی روی فرد انجام شود تا پزشک براساس نتایج این آزمایش‌ها بتواند علل موثر در بروز این نشانه‌‌ها را بدرستی تشخیص داده و نسبت به درمان این عوارض اقدام کند.

دکتر نیلوفر توکلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها