روزنه

چهارراه مرکزی ایران

استان مرکزی و شهر اراک (همان سلطان‌آباد قدیم) اگرچه به عنوان شهری صنعتی و قطب ماشین‌سازی در کشور شناخته شده اما دارای جاذبه‌ها و مکان‌های توریستی‌ است که هر ساله دوستداران طبیعت را مخصوصا در فصل بهار به خود جلب می‌کند.
کد خبر: ۴۰۷۱۳۶

این استان با پیوند دادن استان‌های شمالی و جنوبی و غربی وشرقی کشور به یکدیگر علاوه بر این که قلب چهارراه ارتباطی ایران محسوب می‌شود، دارای پناهگاه‌ها و زیستگاه‌های مختلفی است که بیشتر از 333 گونه حیوان مختلف در آن زندگی می‌کنند. از جمله این اکوسیستم‌ها می‌توان تالاب میقان در شمال شرقی اراک و در منطقه فراهان سفلی را نام برد؛ تالابی که در فصل بارندگی پرآب است و در فصول خشک به صورت باتلاق و نمکزار درمی‌آید و هر سال در فصل مهاجرت، پرندگان زیادی همچون فلامینگو، غاز وحشی، چکاوک درنای خاکستری و... را پذیراست.

از دیگر مکان‌های مورد علاقه طبیعت‌گردان در استان مرکزی می‌توان به چال نخجیر یا غار نخجیر در دامنه کوه‌های اطراف دلیجان اشاره کرد که دارای قدمت چند صد ساله است.

اگر سری به استان مرکزی زدید؛ بازدید از شهرستان خمین و منزل پدری رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینی(ره)‌ را از دست ندهید که این خانه 200 ساله محل پرورش یکی از بزرگ‌ترین مردان قرن بیستم در دوران کودکی بوده است.

اراک با وجود صنعتی بودن دارای سابقه تاریخی غنی و گسترده‌ای است که در گوشه و کنار شهر نشانه‌های آن باقی‌مانده که از جمله می‌توان به حمام موزه چهار فصل اشاره کرد که یکی از 6 موزه مردم‌شناسی شهرستان اراک است که در دوره قاجار با معماری بی‌نظیر و تحسین‌برانگیزی ساخته شده است. به دلیل تزئین سربینه آن حمام با کاشی‌های رنگارنگ، حمام چهار فصل نامیده می‌شود.

همچنین گنجینه‌ای ارزشمند از یافته‌های کاوش‌های باستان‌شناسی در استان از کاسه‌های سفالی و سکه‌های ضرب شده در دوران قاجار و عهدنامه‌ها، کتاب‌ها، نسخ خطی و لوازم ریسندگی را می‌توان در این سفر دید.

اگر از دیدن مکان‌های تاریخی و قدیمی ایران‌باستان لذت می‌برید، بازدید از آتشکده برزو در 12 کیلومتری شهرستان راهجرد را هم از دست ندهید که یکی از مکان‌های نیایش در زمان ایران باستان بوده است.

مدرسه سپهدار یکی دیگر از بناهای تاریخی به‌جا‌مانده از دوره قاجار است که همزمان با تاسیس بازار اراک با کاشیکاری‌های ظریف و زیبای دوره قاجار ساخته شده و اولین مرکز علوم دینی در اراک است؛ مرکزی که بسیاری از علمای دینی دوران ما، حضرت امام خمینی، آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله اراکی در آن به تحصیل پرداخته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها