مقایسه رابط کاربری آندروید و IOS

نبرد ربات کوچک با سیب گاززده!

اخیرا مقالات زیادی درباره ارتباط کاربر و گوشی‌های مبتنی بر آندروید منتشر شده که طی آن کاربری نرم‌افزارها و نبود رضایت کامل مشتری در اکوسیستم آندروید که یک سیستم عامل منبع‌باز فراگیر به‌شمار می‌رود، بررسی شده است.
کد خبر: ۴۰۶۷۰۶

چرا کسانی که با آیفون کار می‌کنند، ‌بعد از مدتی واسط‌های کاربری را نامناسب قلمداد می‌کنند؟

البته به این پرسش نمی‌توان پاسخی جامع عنوان کرد ؛ چرا که نظرها و سلیقه‌های گوناگونی در آن دخیل خواهد بود. با این حال می‌شود با راه‌اندازی یک پروژه آزمایشگاهی، این دو سیستم عامل را از جنبه‌های مختلف بررسی ‌کرد.

وقتی مساله مقایسه میان دو چیز مطرح می‌شود، دو نوع آزمایش به ذهن خطور می‌کند:

1- تست الف یا ب

2- تست ترجیح و سلیقه

در تست اول، بررسی تصویر الف یا ب (به‌صورت غیرهمزمان و ایزوله) در نظر گرفته می‌شود. نتیجه دریافتی از الف یا ب در نهایت با هم مقایسه می‌شود تا نتیجه نهایی بررسی شود. اگر زمان ارتباط کاربر با یک سیستم بسیار بیشتر از دیگری باشد، ‌در نتیجه سیستم دوم بهتر است.

در تست ترجیح و سلیقه، دو طراحی کنار همدیگر قرار می‌گیرند. در این آزمایش محبوبیت یک ابزار در تصمیم‌گیری دخیل است و از این رو بهتر است هر گونه نشان و علامتی که موجب شناخته شدن محصول است، ‌حذف شود. از این رو تنها نقطه کاملا متمایز دو سیستم عامل یعنی نوار وضعیت را اگر نشان ندهیم، در این صورت می‌توان تا حد زیادی سلیقه شخصی را کم کرده و ترجیح شخص را برای استفاده مورد بررسی قرار داد.

آزمایش و نتایج

در این آزمایش، روش‌هایی کاملا ساده در نظر گرفته شده است و از این جهت زمان انجام یک کار ساده بررسی می‌شود. اگر بین دو سیستم عامل، زمان انجام یک کار مشخص بسیار متفاوت بود، در این صورت می‌توان تصمیم گرفت کدام یک در این زمینه از آن یکی بهتر است. بدون مقدمه‌ای دیگر آزمایش را شروع می‌کنیم:

کسانی که در دنیای مجازی فعال هستند، خوب می‌دانند که پیغام‌های @ دار چیستند. مثلا شما می‌خواهید پیغامی را در یک نظرسنجی به شخص دیگری در همان نظرسنجی بدهید، در این صورت ابتدای اسم وی یک علامت @ قرار داده تا مخاطب خود را او قرار بدهید.

این کار کاملا ساده نباید زمانی ببرد و به همین جهت برای آزمون انتخاب شده است.

در این آزمایش نتیجه حاصل شده از آندروید و iOS بسیار به هم نزدیک بود و جالب است که بسیاری به‌جای استفاده از نشان @ از پیغام رسانی مستقیم استفاده می‌کردند.

نتیجه تاکنون: آندروید 1ـ iOS 1

در ابزار ترجمه، تغییر زبان یکی از عملکردهای اصلی این ابزار است و باید سریع و ساده انجام شود. بیایید به نتیجه نگاه کنیم:

نگارش‌های آندروید به زمان کوتاه تری برای ارتباط با مخاطب نیاز داشتند و حدود 2 ثانیه این وظیفه را زودتر انجام می‌دادند که می‌تواند یکی از دلایلش وجود دکمه Drop Down باشد.

نتیجه تاکنون: آندروید 2ـ iOS 2

یکی از بهترین قابلیت‌های نرم‌افزار مترجم گوگل، که هم در آندروید و هم در آیفون وجود دارد، تلفظ کلمات است که در هنگام سفر بسیار کمک حال است.

نرم‌افزار آندروید زمان کلیک بیشتری برای این کار نیاز دارد (حدود 12 ثانیه) اما میزان موفقیتش 80درصد است؛ در حالی که نرم‌افزار آیفون زمانی حدود 42‌/‌6 ثانیه برای کلیک نیاز دارد ولی میزان موفقیتش 52درصد است. صرف ‌نظر از زمان کلیک، نرخ 52 درصد خیلی بالا نیست و به‌نظر می‌رسد آندروید این بار موفق‌تر است.

نتیجه تاکنون: آندروید 3ـ iOS 2

نرم‌افزار Soundhound از آن جهت مفید است که می‌تواند به شما بگوید آهنگی که در حال حاضر در حال گوش دادنش هستید (مثلا از طریق رادیو و...) چه آهنگی است و اسم گروه یا خواننده آن چیست.

نتیجه جالبی از این آزمایش به دست آمد که میزان تشخیص درست این نرم‌افزار در آندروید و آیفون تقریبا با هم یکی بود (93 و 95درصد) اما زمان کلیک بسیار متفاوت بود و نگارش iOS حدود 13 ثانیه از نگارش آندروید عقب‌تر بود و بنابراین برنده این بخش نیز آندروید خواهد بود.

نتیجه تاکنون: آندروید 4ـ iOS 2

خرید آهنگی که آدم با کلی زحمت توانسته نامش را پیدا کند، امری تقریبا محتمل به‌شمار می‌رود. حالا باید بررسی کرد این وظیفه ساده، یعنی معرفی آهنگ و خرید آسان آن در هر دو گوشی چطور با یکدیگر مقایسه می‌شوند. نتیجه برتری اندک با آندروید است: زمان متوسط کلیک برای آندروید حدود 83‌/‌5 ثانیه و برای iOS 64‌/‌7 ثانیه بود و میزان موفقیت آن 100درصد بود در حالی که iOS به میزان موفقیت 90درصد رسید. برد خفیف با آندروید است، هر چند نیم امتیاز می‌توان به iOS داد چرا که نتیجه بسیار خوبی داشت.

نتیجه تاکنون: آندروید 5ـ iOS 5/2

همچنین می‌توان بررسی کرد که نظر کاربران در مورد رابط کاربری برنامه‌های طراحی شده با SDKهای آندروید و iOS چیست؟ با حذف نوار Status بالای نمایشگر و پرسش از کاربران، نتیجه زیر حاصل شد:

هر دو سیستم‌های عامل با 17رای نتیجه‌ای مساوی دریافت کردند.

نتیجه تاکنون: آندروید 6 ـ iOS 5/3

عمل ساده متوقف کردن موسیقی می‌تواند آزمون خوب دیگری برای بررسی این دو سیستم عامل باشد.

نتیجه هر دو مساوی بود و میزان موفقیت 100درصد و زمان کلیک 64‌/‌3 و 86‌/‌2درصد نشان می‌دهد که به هر دو می‌توان یک امتیاز داد.

نتیجه تاکنون: آندروید 7ـ iOS 5/4

نتیجه نهایی میان بقیه نرم‌افزارهای این دو سیستم عامل، امتیازات را 9 به 5‌/‌7 به سود آندروید تغییر داد. چیزی که در این میان می‌توان از هر دو نتیجه گرفت، این است که آندروید و iOS از نظر کاربری بسیار به یکدیگر شبیه هستند. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که نرم‌افزارهای بررسی شده در هر دو بستر بسیار خوب طراحی شده ‌بودند و نمی‌توان یک نرم‌افزار ضعیف در یکی را با یک نرم‌افزار قوی در سیستم دیگر مورد مقایسه قرار داد.

یکی از تفاوت‌هایی که باید به آن اشاره کرد، سخت‌افزار است که بعضا باعث تفاوت سلیقه می‌شود. هرچند گوشی‌های قدرتمند آندرویدی وجود دارند، اما شرکت‌هایی اقدام به تولید گوشی‌های ارزان آندرویدی کرده اند که رابط کاربری مناسبی ندارند.

با وجود این، آزمون فوق نشان می‌دهد اگر از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هر دو گوشی در بهترین وضعیت باشند، انتخاب میان این دو از چارچوب علمی خارج و متمایل به سلیقه می‌شود؛ چرا که هردوی آنها امکاناتی مشابه و نزدیک به یکدیگر عرضه می‌کنند.

محمدرضا قربانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها