یکی از مهمترین وظایف والدین آن است که مدیریت اقتصادی را به کودکانشان آموزش دهند. در زندگی معمول هم خوشبختانه شرایطی وجود دارد که فرصت آموزش عملی برای آنها مهیا شود.
کد خبر: ۴۰۴۷۴

بچه ها از دوران مهدکودک تا نوجوانی ، درباره پس انداز و چگونه پول خرج کردن باید چیزهایی یاد بگیرند.
پدر و مادر باید به آنها یاد بدهند که مثلا برای خرید دوچرخه ، علاوه بر این که پدر و مادر هزینه می کنند، خود کودک هم پس انداز داشته باشد و کمک کند.
در جوامع امروزی ، پس انداز سرمایه و بودجه شخصی ، بیش از رسیدگی و خرج کردن پول اهمیت دارد و موفق تر هم عمل کرده است ، اما پدران و مادران قدیمی بچه ها را از این بهتر آموزش می دادند.
آنها در خرج کردن پول ، بیشتر سختگیری می کردند و پول را خیلی راحت در اختیار آنها قرار نمی دادند. چندی پیش سازمان غیرانتفاعی جامپ استارت که هر سال آوریل کنفرانسی با حمایت از آموزش اقتصاد، دارایی و سرمایه برای نوجوانان برگزار می کند اعلام کرد: طی تحقیقاتی که در مدارس راهنمایی داشته ایم ، بچه های ترم آخر تنها توانستند به نیمی از سوالات پرسشنامه پاسخ صحیح دهند.
پرسشنامه سوالاتی درباره پس انداز و مسائل شخصی اقتصاد و دارایی بود. گروه واشنگتن دی.سی ، تحقیقاتی برای بهبود و تقویت مطالعات اقتصاد و دارایی در مدارس امریکایی انجام دادند.
آنها مواردی را که لازم است والدین برای آموزش فرزندان بدانند در سایت www.jampstart.org ارائه کرده اند. مانیارد از اعضای گروه می گوید: کودک باید به مقتضای سنش پس انداز و سرمایه گذاری را یاد بگیرد.
او معتقد است: کودکان 3 یا 4 ساله با جمع کردن پول خرد در قلک ، جمع شدن تدریجی پول را می بینند و با اصول پس انداز و فواید آن کم کم آشنا می شوند.
علاوه بر آن ، والدینی که با فرزندانشان به خرید می روند، بهتر است از پول نقد استفاده کنند، نه کارت پول اعتباری ، تا بچه ها با تبدیل پول درشت به خرد و برعکس آشنا شوند. در همین دوران ، آنها یاد می گیرند که مثلا 4 سکه 25 سنتی برابر است با یک دلار و 5 سکه 5 سنتی برابر است با یک سکه 25 سنتی و... مانیارد برای بچه های بزرگتر از 3، 4سال هم مواردی را عنوان می کند:

5 تا 6 سال:
به این کودکان پول توجیبی هفتگی بدهید و آنها را راهنمایی کنید تا حتما مقداری از آن را جمع کنند.
او می گوید بهتر است هفته ای یک دلار به کودک بدهید، اما دیگران معتقدند هفته ای 50 سنت کافی است.

9 تا 10 سال:
مانیارد معتقد است در این سن ، مفهوم بودجه و سرمایه را باید برای کودکان توضیح دهید.
به اعتقاد او اگر فرزند 10 ساله ما هفته ای 10 دلار می گیرد، باید برنامه ریزی کند در هفته چقدر خرج دارد، چقدر باید صرف خرید سی دی ، بستنی ، دفترچه و... بکند، تا پولش برسد و پس انداز هم داشته باشد.

11 تا 12 سال:
به بچه ها اجازه بدهید، با نظارت شما در مسائلی مثل خرید سهام بحث و تبادل نظر کنند. والدین برای بچه ها یک یا 2 سهم بخرند و به آنها اجازه دهند ارزش آن را از طریق روزنامه یا اینترنت دنبال کنند.

اوایل نوجوانی:
همراه بچه ها به بانک بروید و کمکشان کنید با امضای شما یک حساب جاری باز کنند.

16 سالگی:
تشویقشان کنید یک کار نیمه وقت پیدا کنند، تا طی آن با سختی های کار و گرفتن مزد و دادن مالیات و پس انداز حقوق آشنا شوند. الی کی نویسنده کتاب درباره آموزش پس انداز به کودکان از سوی والدین ، با عنوان «پول روی شاخه های درخت سبز نمی شود» می گوید: زندگی ، مدرسه خوبی برای آموزش بچه هاست.
برای مثال ، وقتی یکبار برای تفریح به پارک می روید، حساب کنید چقدر خرج شما می شود. بعد چند اسکناس به بچه ها بدهید و از آنها بخواهید با توجه به حساب تعیین شده ، پول را خرج کنند.
بچه ها حتما سعی می کنند هر چیزی را با عجله نخرند و به اندازه و حساب شده خرج کنند، تا پول کم نیاورند، چرا که مسوولیت خرید در تفریح با آنهاست و تا می توانند سعی می کنند.
او می گوید: پول توجیبی را بهتر است در ازای کار به بچه ها بدهید. خرده کارهای خانه را که از عهده بچه ها برمی آید، از جمله نگهداری بچه ، جارو کردن ایوان ، زدن چمن های باغچه و... به آنها بسپارید و در ازای آن پول به آنها بدهید.
این کار، بچه ها را تنبل بار نمی آورد و آنها می فهمند سختی کار، شیرینی مزد دارد و این مزد را براحتی و مفت از دست نمی دهند.
به عقیده الی کی ، بهتر است بچه ها را تشویق کنیم تا از 2 طریق پس انداز کنند؛ یکی این که پولهایشان را در حساب بانکی پس انداز کنند، تا همیشه به آن دسترسی نداشته باشند و دیگر این که پولهایشان را در قلک بریزند، یا جمع کنند و هر وقت نیاز داشتند، از آن استفاده کنند.
انجام روزانه این کارها بتدریج فرهنگ پول خرج کردن ، پس انداز و صرفه جویی را به کودکان آموزش می دهد و در بزرگسالی از آنها افرادی آگاه به علم اقتصاد و سرمایه داری می سازد.

مترجم: محبوبه نورانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها