اغلب بیماری‌هایی که اعضا و اندام‌های سیستم گوارش ازجمله معده، لوزالمعده یا کبد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، ناشی از تغذیه ناسالم، نوشیدنی‌های الکلی یا باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماریزایی هستند که لایه‌هایی از بافت این اندام‌ها را تخریب می‌کند و در نتیجه به این اندام‌ها آسیب می‌رساند.
کد خبر: ۴۰۴۳۵۴

برخی از بیماری‌های گوارشی مانند بیماری‌های کبدی، هپاتیت B، سنگ کیسه صفرا و زخم‌ معده منجر به ایجاد صدمات جبران‌ناپذیری در بدن خواهند شد. بیماری‌های کبدی موجب افزایش رشد بافت فیبری کبد و در نتیجه ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی این عضو از بدن خواهند شد. علت اصلی بروز بیماری‌های کبدی، مصرف بیش از اندازه نوشابه‌های الکلی یا عفونت ناشی از ویروس عامل بیماری هپاتیت C است که با عوارضی مانند افزایش تدریجی مایع شکمی، لخته شدن خون، افزایش فشار خون در عروق کبدی و کاهش سطح هوشیاری فرد همراه خواهد بود. افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی اغلب پوستی زردرنگ داشته و با ضعف عمومی، کاهش شدید وزن و اختلالات کلیوی مواجه هستند.

خون از طریق سیاهرگی موسوم به سیاهرگ باب کبدی از دیگر اندام‌های دستگاه گوارش وارد کبد می‌شود. کبد مواد سمی تولید شده در بدن را از خون جدا کرده و مواد غذایی مورد نیاز بدن را ذخیره می‌کند و با تولید صفرا یا زردآب در گوارش مواد غذایی نقش مهمی را ایفا می‌کند. اگر به دلیل ابتلا به بیماری، کبد نتواند وظایف خود را بدرستی انجام دهد، در عملکرد دستگاه گوارش اختلال ایجاد خواهد شد. لوزالمعده قسمت دیگری از سیستم گوارشی است که وظیفه تولید آنزیم‌ها و هورمون‌های گوارشی را به عهده دارد. کیسه صفرا نیز کیسه کوچکی حاوی صفراست. صفرا در کبد تولید شده و در کیسه صفرا ذخیره می‌شود که برای کمک به هضم مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. صفرا ترکیبی از آب، نمک، لیستین، کلسترول و دیگر مواد است. با تغییر غلظت‌ این مواد ممکن است در داخل کیسه صفرا سنگ هایی تشکیل شود که براساس مدت زمانی که از شکل‌گیری این سنگ‌ها در کیسه صفرا می‌گذرد، اندازه آنها متفاوت خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیش از این که مواد غذایی‌ای که می‌خوریم وارد روده شود مدت زمانی را در معده سپری می‌کند. مدت زمانی که مواد غذایی در معده ذخیره و نگهداری می‌شوند، از پیشرفته‌ترین مراحل گوارش است. چراکه در این مرحله مواد غذایی به موادی ساده‌تر که قابل عبور از دیواره روده است تبدیل می‌شود. ورم معده یکی از دیگر بیماری‌های شایع گوارشی است. این بیماری موجب التهاب مخاط غشایی معده می‌شود که مصرف داروهای ضدالتهابی یا استعمال دخانیات می‌تواند از مهم‌ترین علل بروز این بیماری باشد. فعالیت باکتری‌های موسوم به هلیکوباکتر هم می‌تواند در بروز ورم معده موثر باشد.

ایجاد زخم در مخاط غشایی موجب ابتلا به زخم معده خواهد شد که علت اصلی ایجاد زخم عفونت ناشی از فعالیت باکتری هلیکوباکتر است. البته مصرف طولانی‌مدت داروهای ضدالتهابی مانند آسپرین و ایبوپروفن هم احتمال ابتلا به زخم معده را افزایش می‌‌دهد.

این بیماری موجب ایجاد دردهای شکمی در طول شب یعنی در زمانی که معده خالی از مواد غذایی است شده و همچنین گاهی 2 تا 3 ساعت پس از خوردن غذا نیز فرد دچار دردهای شکمی نسبتا شدید خواهد شد.

فرانک فراهانی‌جم

منبع: britanica

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها