فوتبال ژاپن دوباره به‌پا می‌خیزد

ابتدا پرو و چک وسپس کوبا

فزون‌تر از دو ماه بعد از زلزله و سونامی مهیبی که ژاپن را تقریبا منهدم نموده و خطر تشعشعات هسته‌ای را به یک کابوس ماندگار در توکیو بدل کرده، این کشور آسیایی همان طور که در سایر شوون به آرامی سربلند می‌کند، فوتبال خود را نیز از نو سازماندهی و به سمت اهداف خود ولو با تاخیر، هدایت می‌کند.
کد خبر: ۴۰۰۵۳۴

بعد از به راه افتادن مجدد لیگ حرفه‌ای فوتبال ژاپن که با نام J.league شناسایی می‌شود، تیم ملی ژاپن نیز مهیای مرحله تازه فعالیت‌های خود می‌شود.

بر این اساس ژاپنی‌ها تدارکات خود را برای حضور در پیکارهای معتبر امسال کوپا آمریکا از نو شروع کرده‌اند. ژاپن همراه با مکزیک به عنوان یکی از تیم‌های مهمان در این رقابت‌ها حضور به هم می‌رساند و با این که بلافاصله بعد از زلزله وحشتناک 11 مارس 2011 از این پیکارها انصراف داده بود بعدا تغییر عقیده داد تا در مسیر حضور در این مسابقات قرار بگیرد. کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی نیز به عنوان نهاد مجری این رقابت‌ها با تغییر رای ژاپنی‌ها و حضور آنان در مسابقات موافقت و برای هرگونه همکاری با آنها اعلام آمادگی کردند.

کوزو تاشیما، نایب ‌رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن حالا که غوغای سونامی هولناک اواخر زمستان گذشته در این کشور تا حدی فروکش کرده است، می‌گوید: در روزهای نخست وقوع زلزله تصمیم به انصراف از کوپا کاملا منطقی و قابل فهم بود اما بعدا به این نتیجه رسیدیم که می‌توان امور را از نو سازماندهی و به آرژانتین (محل انجام رقابت‌ها)‌ سفر کرد.

با این حال حضور ژاپنی‌ها در کوپای امسال بدون حضور بازیکنان زبده تیم وطن صورت خواهد گرفت. زیرا بازی‌های عقب‌افتاده پرشمار لیگ ژاپن برای همان روزهایی ترتیب داده شده که پیکارهای آرژانتین جریان خواهد داشت و بدین‌خاطر ژاپنی‌ها از لژیونرهای خود در کوپا سود خواهند جست. این امر قطعا از اعتبار تیم اعزامی ژاپن به کوپا نخواهد کاست اما به سبب پراکندگی لژیونرها و نبود هماهنگی بین آنها شاید این امر به ضرر این کشور تمام شود که در صورت گسیل بهترین‌های جی لیگ به آرژانتین یا ادغام آنها با لژیونرها تیمی هماهنگ‌تر را در اختیار می‌داشت.

باشگاه‌های ژاپن رسما تصریح کرده‌اند که به سبب جریان داشتن بازی‌های عقب‌افتاده لیگ ژاپن در زمان برگزاری کوپا (از اول تا 24 جولای)‌ با حضور ملی‌پوشان خود در آوردگاه آرژانتین مخالفت خواهند کرد و به همین خاطر است که ژاپن به این نتیجه رسیده که باید با لژیونرهای خود به کوپا 2011 برود و چنین نیز خواهد کرد.

تیم ملی ژاپن که از هدایت آلبرتو زاکه‌رونی معروف بهره می‌گیرد و با رهبری همین مربی ایتالیایی بهمن‌ماه سال پیش با ثبت چهارمین قهرمانی‌اش در جام ملت‌های آسیا رکورددار فتح این پیکارها شد، دو مسابقه تدارکاتی نیز برای خود ترتیب داده است تا هم حساب شده و آماده به کوپا آمریکا2011 برود و هم برای شروع دور مقدماتی جام جهانی 2014 در قاره آسیا که از شهریور ماه خواهد بود، مهیا باشد.

زاکه‌ رونی که او را با نام مخفف زاک صدا می‌زنند و پیشینه هدایت موفقیت‌آمیز آث‌میلان و رهبری ناموفق یوونتوس را دارد و بعد از به قهرمانی رساندن کشور آفتاب تابان در جام پانزدهم ملت‌های آسیا در دوحه قطر، از محبوبیت زیادی برخوردار شده است، می‌گوید: بعد از تاخیر و توقف شدیدی که زلزله چندی پیش در روند کارها در ژاپن به وجود آورد، انجام مسابقه‌های تدارکاتی و دوستانه برای ما بسیار مهم شده است. امیدوارم همگان دست به دست هم بدهیم و از سلاح هماهنگی بهره‌مند شویم تا حضوری موفق چه در کوپا آمریکا و چه در مرحله انتخابی جام‌جهانی بیستم داشته باشیم.

دو بازی دوستانه مورد بحث، ابتدا در روز اول ژوئن (11 خرداد) در برابر پرو در شهر نیگاتا و سپس 6 روز بعد از آن در مقابل چک در شهر یوکوهاما خواهند بود. این دیدارها به واقع در چارچوب همان جام بین‌المللی معروف فوتبال ژاپن یعنی کایرین کاپ صورت خواهد گرفت.

به این خاطر در روز 4 ژوئن دو تیم دیگر یعنی پرو و چک هم در شهر ناگانو با هم مسابقه می‌دهند. برنامه‌های بعدی سامورایی‌های آبی هنوز به دقت اعلام نشده است و در این خصوص مذاکرات و بررسی‌های لازم، بین زاک و سران فوتبال ژاپن ادامه دارد. قدر مسلم این که تا فوتبال ژاپن از امثال کایسوکه هوندان، هافبک انفجاری زسکا مسکو و تتسویی اوشیدا پیستون راست شالکه آلمان در ترکیب خود استفاده می‌کند، غم چندانی نخواهد داشت و راه آینده را روی خود مسدود نخواهد دید.

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها