مهاجم جدید مکزیکی منچستر یونایتد از ابتدای فصل تاکنون‌21 گل برای تیمش به ثمر رسانده است

هرناندز، سلاح ویژه فرگوسن

در میان عناصری که نقشی جالب و زیاد در حرکت همزمان و مجدد منچستریونایتد به سمت 3 جام بزرگ داخلی و خارجی در این فصل داشته‌اند، خاویر هرناندز مکزیکی هم جای ویژه‌ای دارد. از آنجا که او تازه اولین فصل حضورش در اولدترافورد را سپری می‌کند، درخشش او عجیب‌تر و غیرمنتظره‌تر و خبرسازتر از فروغ دیمیتار برباتوف بلغاری بوده است که می‌رود سومین سال حضورش در منچستر را به پایان برساند و تازه در این فصل شکوفا شده است.
کد خبر: ۳۹۸۹۷۳

این مهاجم 22 ساله اهل آمریکای شمالی و مرکزی درست در مسابقاتی که نقش تجربه و بینش بین‌المللی در آنها زیاد بوده، برای یونایتد بسیار موثر عمل کرده و به واقع به داد تیمش رسیده است.

به عنوان مثال وقتی اسفند 89 شیاطین سرخ در منچستر بازی برگشت خود با مارسی فرانسه در مرحله یک‌هشتم نهایی جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا را برگزار می‌کردند، هرناندز روی سانترهای زمینی و کم‌ارتفاع یارانش از گوش‌ها با حضوری به موقع در دهانه دروازه تیم دیدیه دشان 2 بار گلزنی کرد تا یونایتد 1 ـ 2 برنده شود و به یک‌چهارم نهایی برسد. منچستر در این مرحله روبه‌روی تیم هموطنش ـ ‌چلسی ـ قرار گرفت و در این مرحله نیز هرناندز گلزنی کرد و حذف این حریف آشنا را هم پایه‌ریزی کرد. او اینک کارنامه‌ای عالی مرکب از 6 بار گلزنی در 7 مسابقه خود در جام باشگاه‌های اروپا فراهم آورده و در مجموع جام‌های داخلی و خارجی 21 گل برای یونایتد زده است. برای یک بازیکن و حتی مهاجم در اولین فصل بازی‌اش در اولدترافورد، این ارقام بسیار جالب محسوب می‌شود و رونی و برباتوف و پیش از آنها سولشر و لوئیس‌ساها نیز چنین آماری را در ابتدای راهشان به ثبت نرسانده بودند.

مردان متعجب

حتی خود آلکس فرگوسن هم با دریای تجربه‌اش و دیدن صدها بازیکن مختلف در نظام‌های کاری‌اش در اولدترافورد معترف است که از دیدن حاصل کار هرناندز در این فصل حیرت کرده است، او می‌گوید: «همه ما در اولدترافورد از این واقعه متعجب شده‌ایم. وقتی او را به اینجا می‌آوردیم مطمئن بودم 2فصل و حتی بیش از آن طول می‌کشد تا جای پایش را بیابد، اما او بسیار سریع و در همان فصل اول جواب داده و حتی به لحاظ فیزیکی در فوتبال سراسر جسمانی بریتانیا کم نیاورده است. اضافه‌شدن او به جمع مهاجمان اصلی نوک ما، دست‌های مرا بازتر کرده است و می‌توانم برای هر مسابقه پیش‌رویمان از بین او، رونی و برباتوف یک نفر را انتخاب کنم و با یک در میان بازی رسیدن به آنها، خستگی هم بر آنان حاکم نشود.‌

نکته: حتی خود آلکس فرگوسن هم با دریای تجربه‌اش و دیدن صدها بازیکن مختلف در نظام‌های کاری‌اش در اولدترافورد معترف است که از دیدن حاصل کار هرناندز در این فصل حیرت کرده است

بازی خاص او و تفاوتی که با سبک کار رونی و برباتوف دارد، مساله دیگری است که به بازی ما تنوع می‌بخشد و می‌تواند ما را صاحب گزینه‌ها و تاکتیک‌ها و راهکارهای تازه‌ای در زمینه‌های فنی کند و به واقع نیز این کار را انجام داده است. دیگر موضوع مرتبط با هرناندز سرعت عمل و غنای فنی بازی اوست و بسیار پخته عمل می‌کند، به طوری که به دشواری می‌توان باور کرد او این‌قدر کم‌سن و سال است.حتی روی گل‌هایی که هرناندز در این فصل برای ما زده است، شما این پختگی و مهارت را می‌توانید بوضوح حس کنید. او روی توپ‌های ارسالی، درست همان جا که باید، می‌ایستد و درست و صحیح ضرباتش را می‌زند و اصلا هم تردیدی ندارد. حضور و شیوه کار هرناندز به رونی هم یاری زیادی رسانده است، زیرا رونی حالا می‌تواند در فضاهایی خلوت‌تر از گذشته که محصول کشیده‌شدن مدافعان تیم‌های رقیب به سمت هرناندز است، کار و مانور کند و در پست دلخواهش که رابط خطوط میانی و حمله و به واقع مهاجم کاذب پشت فوروارد اصلی تیم است، عمل کند. هرناندز هم در این سمت، چسبیده به خط حرکت می‌کند.»

بالاتر از والنسیا

آنتونیو والنسیا، مهاجم اکوادوری منچستر نیز بعد از مصدومیتی 6 ماهه، 2 ماه است که به صحنه بازگشته، اما این عملکرد هرناندز است که فراتر از هر مساله‌ای چشم‌های سرمربی 25 ساله اخیر یونایتد را گرفته و او را به تحسین خود واداشته است.هدایتگر قدرتمند شیاطین سرخ که حتی 70 ساله شدن نیز او را کمرنگ و کم‌انگیزه نکرده است، در دل بهار 2011 اظهار می‌دارد: «به لطف توانایی هرناندز و البته سایر یارانمان یک بار دیگر در جام‌ باشگاه‌های اروپا حضوری خوش داشته‌ایم. حضوری که قبل از شروع رقابت‌ها کمتر کسی خارج از اردوی ما آن را باور داشت و به آن فکر می‌کرد و نظرها پیرامون ما اغلب منفی بود. خوشبختانه غلط بودن این دیدگاه‌ها ثابت شد و باز ما به جمع تیم‌های برتر مراحل پایانی جام راه یافته‌ایم. از ته دل اعتقاد دارم که جام قهرمانان اروپا بزرگ‌ترین، معتبرترین و سخت‌ترین مسابقه فوتبال جهان است و هر مرحله صعود در آن نیز زحمت زیادی‌در بر دارد. آنچه ما را تا این مرحله بالا آورده، کار خوبمان در زمین حریفان بوده است. وقتی در خانه رقیب معمولا بازنده نمی‌شوید، همیشه فرصتی خواهید داشت تا در زمین خودتان حتی با یک برد خفیف هم به منظور برسید. هر تیمی نقطه‌قوت‌ها و ضعف‌هایی دارد و مهم این است که چطور در ارتباط با آنها برنامه‌ریزی می‌کنید. یک نقطه قوت غیرمنتظره ما که همچون سلاح ویژه و پنهانی من شده، قابلیت‌های هرناندز است. درست است که او در جام‌جهانی 2010 هم ابراز وجود کرده بود، اما چون کلا آنقدرها در فوتبال اروپا پرسابقه و آشنا نیست و خط بازی‌اش را نمی‌شناسند من توانسته‌ام از بازی‌های غافلگیرانه او بهترین بهره را برای تیم خود برگیرم. من از حالا هرناندز را در فصل بعدی برای خود تجسم و در ذهنم ترسیم می‌کنم. موقعی که شاید رقبا روی او حساس‌تر شده باشند و بازی‌اش شناخته‌شده‌تر باشد، اما به همان اندازه پرتجربه‌تر خواهد بود. او گنجی است که دست‌کم در 5، 6 سال آینده خدمات بزرگی را به یونایتد ارزانی خواهد داشت.»

گاردین / مترجم وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها