تولید چند رادیو‌داروی جدید ، ژنراتور‌رادیو‌دارویی،‌شتابگر و ایزوتوپ های پایدار از جمله این دستاورد‌ها‌ست

6 دستاورد جدید هسته‌ای ایران

روند حرکت ایران با بهره‌گیری صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای با معرفی 6 دستاورد جدید وارد مرحله تازه‌ای شد. آخرین دستاوردهای هسته‌ای کشور عصر دیروز در مراسمی با حضور احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور و توسط فریدون عباسی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان معرفی شد. تولید دی‌اکسید اورانیوم طبیعی با خلوص هسته‌ای به عنوان خوراک نیروگاه آب سنگین اراک، رادیو داروی،64 CU-ATSM، ساخت دستگاه طیف سنج جرمی چهار قطبی، استقرار همزمان سامانه‌های پرتودهی در 2 استان کشور، تولید ژنراتور رادیو دارویی گالیوم ـ 68 ‌‌/‌‌ ژرمانیوم ـ 68 برای اولین بار در آسیا، تولید ایزوتوپ‌های پایدار در مجتمع آب سنگین اراک و ساخت اولین شتابگر الکترواستاتیک200 KeV، دستاوردهای جدیدی هستند که روز گذشته در پنجمین جشن ملی روز‌فناوری هسته‌ای از آنها رونمایی شد.
کد خبر: ۳۹۴۸۸۴

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی‌نژاد در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای، گفت: 20 فروردین در تاریخ ما روز بسیار مهمی است و اگر بخواهیم آن را با روزهای تاریخی گذشته ارزیابی کنیم شاید مهم‌تر از ملی شدن نفت باشد.

رئیس‌جمهور افزود: در آن زمان مهم‌تر از خود نفت، استقلال و عزت ملت بود که باید تثبیت می‌شد و شبیه و گسترده‌تر از آن در انرژی هسته‌ای اتفاق افتاد. رئیس‌جمهور در ادامه گفت: سخنان خود را در 3 موضوع انرژی هسته‌ای، چگونگی دستیابی به فناوری هسته‌ای و تثبیت آن و آینده مسیر ملت ایران در عرصه بین‌الملل عرضه می‌کنم.

احمدی‌نژاد با طرح این سوال که چرا موضوع هسته‌ای اینقدر مهم بود، 2 علت برای آن بیان کرد و افزود: علت نخست علم است و این‌که تعالی انسان و جامعه بدون علم و فناوری ناممکن است.

سرعت پیشرفت ایران چند برابر متوسط جهانی است

رئیس‌جمهور گفت: در علوم گوناگون برخی نقش موتور، لکوموتیو و پیشگامی دارند و هر کس به آنها دست یابد بقیه عرصه‌های علوم هم در اختیارش قرار می‌گیرد. احمدی‌نژاد یکی از این علوم را انرژی هسته‌ای دانست و افزود: اگر تولیدات علمی کشور را در 4 یا 5 سال اخیر ببینید و دستاوردهای فناوری کشور، پیشرفت و سرعت رشد آن را اندازه بگیرید، خواهید دید که فتح قله‌های هسته‌ای دمیدن روح و انرژی بی پایان به ساحت علم و فناوری کشور است.وی گفت: سرعت تولید علم آن قدر زیاد شده است که اعلام کردند سرعت پیشرفت علمی ایران چند برابر متوسط جهانی است.

رئیس جمهور افزود: معنایش این است که اگر با همین سرعت و شتاب جلو رویم تا چند سال آینده همه فاصله‌ها برداشته خواهد شد. وی علت دیگر ضرورت دستیابی به انرژی هسته‌ای را استقلال، خودباوری و عزت ملت دانست و گفت: دشمنان ما در پی این بودند که هم علم و فناوری و هم استقلال و خودباوری را از ما بگیرند و ملتی که این دو را نداشته باشد، چه دارد و به کجا می‌خواهد برود؟

به گفته احمدی‌نژاد حرکت در مسیر کسب و تثبیت دانش هسته‌ای در واقع صیانت از راه استقلال و خودباوری ملت ایران است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: وقتی قله بلندی تثبیت می‌شود خودباوری شکوفا و حرکت در همه زمینه‌ها شتابان می‌شود.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «سلطه‌گران، دنیا را به چند کشور برتر و بقیه ملت‌ها را درجه 2 و 3، توسری خور، تحقیرشده و تحت سلطه تقسیم کرده‌اند و خود را عزیز می‌دانند»، ادامه داد: شاید مهم‌تر از بحث علمی در موضوع هسته‌ای ما، بحث استقلال، خودباوری و اثبات هویت و عزت ملت در برابر قدرت‌های سلطه جوی جهانی بود.

احمدی‌نژاد گفت: برای آنها پذیرش دانش هسته‌ای ما بسیار بسیار آسان‌تر از پذیرش اقتدار، استقلال و اعمال اراده ملی در سرزمین ایران بود.

رئیس‌جمهور افزود: در فضایی که سلطه‌گران باورانده‌اند که خارج از اراده آنها اتفاقی نخواهد افتاد، اگر ملتی حرکت کند و این تصور باطل آنها را درهم شکند، به یقین پایه‌های اصلی سلطه مستکبران درهم شکسته است.

احمدی‌نژاد افزود: در آن دوره به ما می‌گفتند ما با شماییم و در مجامع عمومی و جاهایی که نیاز به رای بود، وقتی می‌توانستند مقابل قدرت‌های فاسد بایستند به نفع ما رای می‌دادند و وقتی نمی‌توانستند، می‌گفتند ما با شماییم اما زورمان به اینها نمی‌رسد.

احمدی‌نژاد گفت: گفتیم چرا با ما هستید؟ گفتند علتش این است که اگر شما از این مرز عبور کنید، راه برای دیگر ملت‌ها باز خواهد شد. خدا را شاکریم که هم در بحث علمی و فناوری و هم در عرصه صیانت از استقلال ملی و عزت ملت ایران، موفقیت‌های بزرگی به دست آورده‌ایم.

همه فهمیده‌اند ملت ایران شکست‌ناپذیر است

احمدی‌نژاد گفت: همه در دنیا می‌دانند که ملت ایران ملتی شکست ناپذیر است. رئیس‌جمهور افزود: امروز همه فهمیده‌اند که ملت ایران اگر تصمیم برای کاری بگیرد، هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند مانع اراده او شود.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: خوشبختانه در عرصه فناوری و دانش هسته‌ای پیشرفت‌های عظیمی داشته‌ایم و این پیشرفت‌ها اگر قرار بود در شرایط عادی به دست آید، شاید 15 تا 20 سال و چه بسا بیشتر طول می‌کشید.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: همین جا از همه تلاشگران و مجاهدان این عرصه تشکر می‌کنم و بدانند که ملت ایران منتظر است هر روز اخبار خوشی از پیشرفت و فداکاری‌ها بشنوند.

عده‌ای می‌گفتند چرا قطعنامه‌ها ضعیف است

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: دشمنان ملت ایران 6 سال قبل می‌گفتند شما باید فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کنید و هیچ چیز نداشته باشید. باید تاریخ را دائم مرور کنیم زیرا درسی برای آینده است. وی اضافه کرد: در مذاکرات پاریس پس از چند ساعت مذاکره، از این طرف اصرار بر این بود که اجازه دهید ما یک پایلوت و چند ایستگاه داشته باشیم تا بتوانیم کار تحقیقاتی کنیم اما آنها از موضع غرور، پررویی و بی‌ادبی می‌گفتند نمی‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آنها بعد گفتند باید 10 سال مذاکره کنید و بعد از 10 سال شاید اجازه دهیم چند دستگاه (سانتریفیوژ) داشته باشید. اینها آدم‌های بی‌ادب، بی‌شخصیت و تازه به دوران رسیده‌ای هستند که همه سابقه‌شان آدم‌کشی، استعمار، برده‌داری و خیانت به بشراست؛ اما اکنون نقاب آزادی و حقوق بشر به چهره زده‌اند.

وی ادامه داد: بعد از مذاکرات پذیرفته شد که تعطیل شود و تاسیسات اصفهان که جزو هیچ تعهد، پادمان و آیین‌نامه‌ای نبود و جزو این چرخه هم نیست، پلمب شد. رئیس‌جمهور گفت: دشمنان ملت ایران باور داشتند که می‌توانند جلوی ملت ایران را بگیرند؛ ما از بعضی تحلیل‌های درون گروهی آنان اطلاع داریم که باور داشتند اگر فشار بیاورند ملت ایران عقب‌نشینی می‌کند. احمدی‌نژاد با بیان این‌که البته بعضی هم از اینجا پالس‌هایی می‌دادند، افزود: موردی داشتیم که می‌رفت، مستمر مذاکره می‌کرد و می‌گفت «چرا فشار را زیاد نمی‌کنید؟ چرا قطعنامه‌هایتان ضعیف است؟ تند کنید و فشار بیاورید» و این را دشمنان واقعا باور داشتند. رئیس‌جمهور با طرح این سوال که از کجا به کجا رسیدیم؟ گفت: امروز چه کسی جرأت دارد بگوید می‌خواهیم به ملت ایران فشار بیاوریم؟ نه این‌که آرزو ندارند، آرزو دارند اما آرزوهایی است که به لطف خدا به گور خواهند برد.

تشریح دستاوردهای جدید هسته‌ای

6 دستاورد جدید هسته‌ای محققان کشور که روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور در سالروز ملی فناوری هسته‌ای، رونمایی شد، به شرح زیر است:

ساخت اولین شتابگر الکترواستاتیک200 KeVدر ایران

پژوهشگران و متخصصان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران موفق شدند یک سیستم کامل شتاب دهنده با انرژی بیشینه200 KeVرا برای تولید باریکه پروتون دوترون و آلفا طراحی و تولید نمایند.

در این پروژه علاوه بر ساخت ستون شتاب دهنده ثابت برای انرژی200 KeV، منبع تغذیه 200 KeV،ترانس ایزوله 200 KeV، چشمه یونی از نوع فرکانس رادیویی، اتصالات و متعلقات مرتبط به هدایت باریکه در خلأ و سیستم کنترلی، مونیتورینگ و... طراحی و ساخته شد.

با اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه که پس از طراحی و ساخت ستون‌شتاب دهنده150 KeV صورت گرفته است، علاوه بر در اختیار گذاشتن ابزاری سودمند برای محققان، فناوری به دست آمده برای کشور و تربیت نیروهای متخصص از دستاوردهای این طرح است.

تولید ایزوتوپ‌های پایدار در مجتمع اراک

مجتمع آب سنگین اراک با بهره‌گیری از متخصصان و محققان دانشگاهی، ایزوتوپ‌های پایدار پر مصرف کشور را با موفقیت تولید و به عنوان اولین گام به تولید حلال‌های دوتره اقدام کرده است. این پروژه با هدف رفع نیاز آزمایشگاه‌های صنعتی و دانشگاهی و جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین کاهش وابستگی به اجرا در آمده است.

حلال‌های دوتره که سال 89 در مجتمع آب سنگین اراک تولید شده است، شامل سنتز کلروفوم دوتره، سنتز استونتریل دوتره، سنتز استن دوتره، سدیم دوتریوم اکساید و دوتریوم کلراید است.

همچنین دو حلال سنتز دی متیل سولفوکساید و سنتز متانول دوتره به صورت آزمایشگاهی در سال 89 سنتز و تولید شده است.

تولید ژنراتور رادیودارویی گالیوم 68

برای اولین بار در قاره آسیا ژنراتور رادیودارویی گالیوم – 68‌‌/‌‌ژرمانیوم – 68 در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران به تولید رسید. این سیستم رادیودارویی که در چارچوب طرح کلان ملی رادیو داروهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تولید انبوه رسیده است، جایگاه ویژه‌ای در تشخیص بیماری‌ها بویژه سرطان‌های سیستم نورواندوکرین دارد.

گالیوم 68 یکی از رادیونوکلئیدهای مهم و کاربردی در حوزه پزشکی هسته‌ای جهت استفاده در تصویربرداری به روش PET دارد.

آغاز عملیات اجرایی استقرار سامانه‌های پرتو دهی 2 استان چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی

عملیات اجرایی استقرار سامانه‌های پرتودهی 2 استان چهارمحال و آذربایجان شرقی نیز همزمان با سالروز ملی فناوری هسته‌ای آغاز شد.

عملیات اجرایی استقرار سامانه‌های پرتودهی این دو استان به همت متخصصان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران و با حمایت مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همزمان با سالروز ملی فناوری هسته‌ای آغاز شد.

ساخت دستگاه طیف‌سنج جرمی چهار قطبی

متخصصان و پژوهشگران سازمان انرژی اتمی ایران اولین نمونه دستگاه طیف‌سنج جرمی چهارقطبی را در کشور با موفقیت طراحی و تولید کردند. دستگاه بسیار پیشرفته و دارای فناوری پیچیده طیف‌سنج جرمی در تشخیص میزان و درصد غنای اورانیوم در سایت‌های غنی‌سازی به کار می‌رود. این دستگاه هم‌اکنون در سایت غنی‌سازی نطنز نصب و راه‌اندازی شده است. این دستگاه از اجزایی چون چشمه یونی که تولید یون و پرتاب آن به قسمت آنالیزور را به عهده دارد، آنالیزور جهت فیلتر کردن ایزوتوپ‌های یونی و جداسازی و هدایت آنها به قسمت آشکار ساز به کار می‌رود، جریان یون‌ها به آشکارساز وارد شده و تبدیل به سیگنال الکترونیکی می‌شود، اتصالات الکترونیکی و محفظه‌های خلأ بالا و قسمت الکترونیک و نرم‌افزار دستگاه تشکیل شده است.ساخت این دستگاه با توجه به تحریم ناعادلانه کشور در این زمینه و قیمت بالای آن ارزشمند و قابل توجه است.

تولید رادیوداروی64 CU-ATSM

پژوهشگران پژوهشگاه علوم وفنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی برای اولین بار در کشور توانستند با استفاده از مواد اولیه تولیدی رادیوداروی64 CU-ATSM را تولید کنند. این رادیودارو یکی از مهم‌ترین رادیوداروهای مورد استفاده در روش نوین تصویربرداری با گسیل پوزیترون معروف به PET است که تشخیص بافت کم‌اکسیژن توسط آن با موفقیت در بیماری‌ها انسانی در 3 کشور جهان آزمایش شده است. تشخیص بافت کم اکسیژن در بسیاری از بیماری‌های از جمله سرطان،آنفارکتوس قلبی و مغزی بسیار حیاتی است.این رادیودارو به دلیل نیمه عمر مناسب حدود 13 ساعت، یکی از بهترین گزینه‌ها در رادیوداروهای PET به شمار می‌رود و به دلیل خواص استثنایی هسته‌ای، هم دارای اثرات تشخیصی و هم اثرات درمانی است. رادیوایزوتوپ این رادیودارو برای اولین بار در جهان و به روش ابتکاری در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای تولید شده است.

این رادیودارو در چارچوب طرح کلان ملی رادیوداروی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موفقیت تولید شده و پس از اتمام مراحل پیش بالینی اینک آماده بهره‌برداری در مراکز پزشکی هسته‌ای کشور مجهز به دوربین PET است. ایران پس از کشور ژاپن دومین تولید کننده این رادیودارو در آسیا و چهارمین تولید کننده در جهان محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها