مصری‌ها که برای حفظ و تداوم انقلاب خود هر جمعه دست به راهپیمایی و تظاهرات می‌زنند، این هفته تحت عنوان «جمعه محاکمه» دست به تجمع در میدان التحریر زدند. هدف از این تجمع، تاکید بیشتر بر محاکمه سران رژیم سابق بخصوص خاندان مبارک بود.
کد خبر: ۳۹۴۵۸۳

به گزارش مهر و به نقل از روزنامه الجمهوریه، یک روزنامه‌نگار عرب در مقاله‌ای، میدان التحریر قاهره را به مثابه پارلمان ملی توصیف کرد که در آن مردم خواسته‌های خود را به گوش مسوولان می‌رسانند. تجمع دیروز مردم قاهره به دعوت ائتلاف‌های جوانان و نیروهای سیاسی این کشور از جمله اخوان المسلمین برگزار شد. آنها در تظاهرات روز گذشته خواستار انحلال حزب حاکم و برکناری مقاماتی در ادارات و دانشگاه‌ها شدند که از سوی رژیم سابق تعیین شده‌اند. مقامات حاکم بر مصر برای مهار کردن خشم مردم از چند روز گذشته دست به اقداماتی مبنی بر بازداشت یا محاکمه سران رژیم سابق زده‌اند. در همین حال، دادگستری مصر 2 شب پیش، زکریا عزمی، رئیس دفتر سابق حسنی مبارک را به اتهام فساد مالی دستگیر کرد.

به گزارش فارس و به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، عاصم الجوهری، معاون وزارت دادگستری دستور بازداشت 15 روزه زکریا عزمی، رئیس دفتر حسنی مبارک را صادر کرد. الجوهری تاکید کرد که این بازداشت با هدف تحقیقات بیشتر درباره اتهامات زکریا عزمی در زمینه کسب درآمد غیرقانونی و فساد مالی وی بوده است. بنابر گزارش‌ها، عزمی که یکی از ارکان رژیم مبارک محسوب می‌شد، متهم به دست داشتن در پرونده‌های بزرگ فساد مالی و سوءاستفاده از اموال دولتی است. الجوهری در ادامه تاکید کرد بعد از زکریا، عزمی قرار است در هفته‌ آینده صفوت الشریف، رئیس پارلمان سابق مورد تحقیق قرار گیرد. دادستانی مصر محمد ابراهیم، وزیر سابق مسکن را به اتهام هدر دادن اموال عمومی تحت بازجویی قرار داده است. گفته می‌شود اموال عاطف عبید، نخست وزیر اسبق و تعدادی از مقامات رژیم گذشته نیز مصادره شده‌اند. سازمان بررسی درآمدهای نامشروع وابسته به وزارت دادگستری مصر نیز از تصمیم خود درخصوص انجام تحقیقات از جمال مبارک و رئیس سابق دفتر ریاست جمهوری مصر خبر داد و گفت جمال مبارک، پسر حسنی مبارک ظرف چند روز آینده به اتهام فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت و بررسی حساب‌های بانکی متعدد، کاخ و زمین‌های وی مورد بازجویی قرار می‌گیرد.

پایان غم‌انگیز مبارک

گرچه از مکان استقرار حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر اطلاع درستی در دست نیست؛ اما برخی منابع مصری گزارش دادند وی پس از آن‌که شنید دادستان کل مصر، پسرش، جمال را برای تحقیق و بازجویی احضار کرده است، به کما رفت. به گزارش فارس به نقل از پایگاه بوابه الوفد، به گفته منابع مصری، پزشک مبارک از آلمان فراخوانده شده است تا با همکاری پزشک ویژه وی او را مداوا کنند و یکی از نزدیکان مبارک نیز داروهای وی را از یکی از داروخانه‌های شرم‌الشیخ تهیه می‌کند. از سوی دیگر محمد الجندی، وزیر دادگستری مصر فاش کرد اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد مبارک توانایی حرکت ندارد و ناراحتی وی در ناحیه ستون فقرات عود کرده و قادر به حرکت نیست. مبارک 3 سال پیش در آلمان تحت عمل جراحی در ناحیه ستون فقرات قرار گرفت./ خبرگزاری‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها