رییس سازمان انرژی اتمی گفت: برای رفع نیاز کشورمان تولید سوخت با غنای 20 درصد متوقف نخواهد شد و افزود: تولید سوخت تا غنای 20 درصد تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال انجام است.
کد خبر: ۳۹۴۵۵۹

دکتر فریدون عباسی در گفتگو با ایسنا درباره میزان تولید سوخت با غنای 20 درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران اظهار کرد: تولید سوخت و به عبارتی بهتر غنی‌سازی تا 20 درصد ادامه دارد و متوقف هم نخواهد شد؛ ما در حال حاضر بر حسب نیازمان کار می‌کنیم و در زمان‌بندی تعیین شده برای رآکتور تهران سوخت را تهیه می‌کنیم و مراحل دیگر مثل ساخت غلاف‌ها و مجتمع‌های سوخت نیز در حال انجام است.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: تولید سوخت تا غنای 20 درصد تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال انجام است.

عباسی با بیان این که به دنبال آن هستیم تا نسل‌های جدید سانتریفیوژ که به لحاظ مصرف انرژی مقرون به صرفه‌تر هستند و دارای SWU بالاتر هستند را راه‌اندازی کنیم، افزود: این ماشین‌ها کمک می‌کند تا با فضای کمتری بتوانیم میزان تولید را افزایش دهیم.

چهار تا پنج رآکتور 20 مگاواتی ساخته خواهد شد

وی گفت: فعلا برای نیاز رآکتور تهران سوخت تا غنای 20 درصد را تولید می‌کنیم و تولید سوخت تا غنای 20 درصد برای بارگذاری‌های بعدی رآکتور تهران و رآکتورهای جدید، که در برنامه‌ریزی‌های ما قرار دارد انجام خواهد شد.

او ادامه داد: در چند سال آینده چهار تا پنج رآکتور جدید از نوع استخری با توان بین 10 تا 20 مگاوات برای تولید رادیودارو و تحقیق و توسعه در استان‌های مختلف کشور ساخته خواهد شد؛ بنابراین برای سوخت این راکتورها نیاز داریم تا تولید غنی‌سازی تا 20 درصد را ادامه دهیم.

مشکلی در ساخت رآکتورهای تحقیقاتی نداریم

رییس سازمان انرژی اتمی درباره ساخت یک رآکتور با قدرت 20 مگاوات که توسط متخصصان ایرانی در حال طراحی است، گفت: رآکتور تهران تجربه‌ خوبی از نظر تحقیق، طراحی و اپراتوری رآکتور به ما داده است. با توجه به رشد مطالعات طراحی و طراحی‌های مهندسی در کشور، مشکلی در ساخت رآکتورهای در حد توان 20 مگاوات مشابه رآکتور تحقیقاتی تهران نداریم. فقط این مساله زمان‌بندی خاص خودش را برای تولید سوخت این رآکتور و عملیات ساختمانی و تامین تجهیزات دارد که فکر می‌کنیم ساخت این رآکتور 3 تا 4 سال به طول انجامد.

تولید قطعات سانتریفیوژ برون‌سپاری شده است

معاون رییس‌جمهور درباره‌ ادعای منافقین مبنی بر وجود یک شرکت تولید قطعات سانتریفیوژ در نزدیکی تهران، اظهار کرد: وقتی سانتریفیوژهای ما در حال کار است، مخالفان چه چیز جدیدی را می‌خواهند بگویند؟ ما در مکان‌های مختلف در کشور می‌توانیم قطعه‌سازی انجام دهیم و خیلی از کارگاه‌هایی که ماشین ابزار دقیق دارند می‌توانند تولید قطعات سانتریفیوژ را داشته باشند. سازمان انرژی اتمی انجام این امور را برون‌سپاری کرده است و خود را درگیر کارهای اجرایی ساخت نمی‌کند. در عین حال ما هرچه بتوانیم ظرفیت‌های مهندسی و فن‌آوری کشور را بالا ببریم به نفع ماست و در مکان‌های مختلف کشور می‌تواند این امور انجام پذیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه اخبار منتشر شده در این‌باره سوخته و از زمان عقب است. آن‌ها برای اظهار وجود هر از چندگاهی مثلا در آستانه‌ نشست شورای حکام سر و صدایی راه می‌اندازند که برای ما مهم نیست. بحث غنی‌سازی ایران کاملا روشن و تحت نظارت دوربین‌ها و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال انجام است. بازرسان آژانس به طور مرتب از تاسیسات غنی‌سازی بازرسی‌های منظم و حتی سرزده انجام می‌دهند.

حجم غنی‌سازی تا 20 درصد را بر اساس نیاز کشور بالا خواهیم برد

رییس سازمان انرژی اتمی درباره ساخت تاسیسات غنی‌سازی جدید تصریح کرد: هر وقت تصمیم به ساخت یک سایت جدید غنی‌سازی بگیریم که این مساله نیز در برنامه‌های‌مان وجود دارد، مطابق تعهدات پادمان به آژانس اطلاع می‌دهیم. هم‌چنین حجم غنی‌سازی تا 20 درصد را بر اساس نیاز کشورمان بالا خواهیم برد و برای این کار از کسی اجازه نمی‌گیریم. ما بر مبنای تعهدات پادمانی و از باب همکاری با آژانس حتما آن‌ها را در جریان قرار می‌دهیم و امیدواریم آژانس هم در این رابطه همکاری‌های لازم را با ما داشته باشد و به حرف کسانی که اطلاعات کافی و حتی تخصصی ندارند و گاهی اطلاعات اشتباه به مجامع بین‌المللی می‌دهند گوش ندهد.

قبل از نصب سانتریفیوژ در فردو به آژانس اطلاع می‌دهیم

عباسی در پاسخ به سوالی درباره‌ تجهیز سایت فردو به ماشین‌های سانتریفیوژ در سال جاری، تصریح کرد: سایت فردو آمادگی تجهیز به سانتریفیوژ را دارد. ماشین‌های سانتریفیوژ در حال ساخته شدن است و قبل از نصب سانتریفیوژ در فردو به آژانس اطلاع می‌دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها