با حوار ملا محمد، ستاره عراقی آبی‌پوشان

همه جوره در خدمت استقلالم

فصل نقل و انتقالات لیگ دهم برتر تمام شده بود که زمزمه‌های پیوستن ستاره عراقی فصل پیش پرسپولیس به استقلال بر سر زبان‌ها افتاد، ولی خیلی سریع به دست فراموشی سپرده شد و موضوع پیوستن بازیکن مسلمان اما فرانسوی تیم «دی استرادا»ی اسلواکی مطرح شد.
کد خبر: ۳۹۰۱۴۱

اتفاقی که به نوعی شبیه اقدامات تعمدی برای خروج «حوار ملامحمد» از کانون توجه دیگر باشگاه‌های ایرانی بود. از همان زمان هم مشخص بود که علی فتح‌الله‌زاده و پرویز مظلومی برای شرکت در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا درصدد استخدام یک فوتبالیست بین‌المللی هستند تا این که از حدود 3 ماه پیش این موضوع به شکل جدی رسانه‌ای شد و در یک چشم بر هم زدن مدیر برنامه‌های ملامحمد در تهران و از طرف این بازیکن عراقی در هیات فوتبال حاضر شد و قرارداد 6 ماهه او با استقلال را به امضا رساند. البته این مساله تنها پایان ماجرا نبود بلکه سرآغازی شد برای مشکلات بعدی استقلال بر سر آمدن و نیامدن حوار ملامحمد که البته در نهایت به حضورش در تهران منجر شد.

حوار ملامحمد در مورد خودش و آنچه در این مدت بر او سپری شده با جام‌جم حرف زد که درپی می‌آید:

از استقلال چه خبر؟

نسبت به روزهای اول که به جمع بازیکنان تیم پیوستم شرایط بهتری دارم و با بچه‌ها دوست شده‌ام. فرهاد مجیدی و دو، سه بازیکن دیگر استقلال که با زبان عربی آشنا هستند در این مدت با من ارتباط برقرار کرده‌اند و همان‌ها هم در برقراری ارتباط من با سایر نفرات تیم نقش دارند و از کمک‌شان ممنونم.

با جو تیم، کنار آمده‌ای؟

در استقلال تمام نفرات تیم با هم دوست هستند و این از محسنات یک تیم فوتبال است که حس رقابت میان آنها با صمیمیت توام است.

چطور! مگر در پرسپولیس چنین نبود؟

من نگفتم در پرسپولیس چنین نبود. گفتم این شرایط برای یک تیم حرفه‌ای که دوست دارد همواره در کورس قهرمانی باشد یک امتیاز محسوب می‌شود.

چنین شرایطی در پرسپولیس فصل پیش نبود؟

اگر نبود این تیم با آن همه مشکلات و فشار مطبوعاتی به خاطر نتایج ضعیفش در لیگ برتر، به قهرمانی جام حذفی نمی‌رسید.

بیشتر توضیح می‌دهی؟

ما در لیگ برتر کارمان با دشواری مواجه شد و متاسفانه وقتی آقای دایی احساس کرد که دیگر شانسی برای قهرمانی در لیگ برتر نداریم با بچه‌ها حرف زد و همه را ترغیب کرد تا در جام‌ حذفی با قدرت ظاهر شوند و تنها با کسب این جام آرام بگیرند. انصافا هم کار سختی در پیش داشتیم و در سخت‌ترین شرایط بچه‌های پرسپولیس با همدلی و میل شدید خواستن، توانستند این جام را از آن خودشان کنند.

این یعنی که تو در آن تیم راحت بودی ولی چرا در نهایت تصمیم گرفتی که در پایان فصل از پرسپولیس جدا شوی؟

اول از همه باشگاه برای حفظ من هیچ حرکتی نکرد و من هم نمی‌توانستم منتظر بمانم. به همین خاطر تصمیم گرفتم به اروپا بروم و با چند تیم یونانی و قبرسی وارد مذاکره شدم.

اما خیلی وقت سپری شد اما همچنان بدون تیم ماندی!

شرایط خودم به گونه‌ای بود که به واسطه یکسری مشکلات شخصی چنین تصمیمی گرفتم. ضمن آن‌که درگیر کارهای تیم‌ ملی شدم و وقتی تیم ملی‌مان (عراق) سرمربی نداشت من و چند بازیکن باتجربه دیگر این تیم را باید جمع و جور می‌کردیم و با کمک مربیان دیگر تیم ملی، سرگرم مهیا کردن ملی‌پوشان از جمله خودم برای شرکت در جام ملت‌های آسیا بودیم و همه این گرفتاری‌ها سبب شد که من مدتی دور از بازی باشگاهی باشم.

این حقیقت داشت که استقلالی‌ها از اواخر تابستان تو را در آب نمک خوابانده بودند تا به موقع جذبت کنند؟

یکسری صحبت‌ها از طریق مدیر برنامه‌‌هایم با من مطرح شد که به استقلال بیایم اما در آن برهه بشدت گرفتار مشکلات شخصی‌ام بودم و البته خودم هم دوست داشتم که چنین شود تا این‌که در نهایت با این تیم به توافق رسیدم.

پس چرا اینقدر دیر به تهران آمدی. شاید حدود 60، 70 روز بعد از امضای قراردادت در تهران حاضر شدی، پشیمان شده بودی؟

خیر، من در آن برهه با یک تیم دیگر قبرسی هم صحبت کرده بودم و همین مساله تا حدی مرا مردد کرد.

شرایط آنها هم خوب بود؟

به هر حال من یک فوتبالیست حرفه‌ای هستم و دنبال شرایط بهتر می‌گردم، اما آنچه مرا در پیوستن به استقلال بیشتر ترغیب می‌کرد حضور در لیگ قهرمانان همراه این تیم بود. باور کنید پیوستنم به استقلال برایم به لحاظ مادی چندان اهمیتی نداشت و فقط دوست داشتم در لیگ قهرمانان حضور پیدا کنم.

با این همه خیلی‌ها می‌گفتند که تو از آمدن به تهران پشیمان شده‌ای و مشکلاتت با باشگاه پرسپولیس نیز این مساله را تشدید کرد؟

من 3 هفته بدقولی کردم و در مدت زمان پس از آن نیز دائم گرفتار اردوهای تیم ملی عراق بودم. یعنی اگر در آن برهه به ایران هم می‌آمدم باز هم مجبور بودم تهران را ترک کنم. بنابراین همزمان شدن تعطیلات لیگ با 17، 18 روز غیبت من که آن هم به خاطر مشکلاتی مثل نبود بلیت پرواز به تهران و از این قبیل مسائل بود سبب شد که من تا این حد زیر ذره‌بین قرار بگیرم و همه از من به عنوان یک فوتبالیست بدقول یا بی‌انضباط یاد کنند وگرنه من هم گرفتاری‌های تیم ملی خودم را داشتم.

همین‌ها را برای باشگاه استقلال هم گفته‌ای؟

من بخش اعظم این مطالب را در دوحه (محل برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2011) به نماینده باشگاه استقلال هم گفتم و قول دادم که به تهران می‌آیم و برای این تیم توپ می‌زنم. حتی وقتی از من مدارک لازم برای ارسال مشخصاتم برای AFC را خواستند تقدیم‌شان کردم و همه اینها ثابت می‌کند که من قصد نیامدن به استقلال را نداشتم والا با پرداخت یک جریمه به هر تیم دیگری که می‌خواستم، می‌پیوستم. طی این مدت به هیچ‌وجه به مشکلاتم با باشگاه پرسپولیس فکر نمی‌کردم و حالا هم فکر نمی‌کنم.

بابت جریمه باشگاه پرسپولیس و تسویه حساب خودت با این تیم صحبتی نداری؟

منتظر حکم کمیته انضباطی هستم. البته مسوولان باشگاه استقلال و آقای فتح‌الله‌زاده هم گفته‌اند من به این مسائل فکر نکنم و فقط به لیگ و دیگر مسابقات تیم بیندیشم. ظاهرا قرار است مشکلات به شکل دوستانه حل و فصل شود. اگر هم چنین نشد هیچ مساله‌ای نیست و من باز هم پای همه چیز می‌ایستم.

تیم ملی عراق چرا نتوانست از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کن؟

متاسفانه تیم ما آن شرایط آرمانی سال 2007 را نداشت و تقریبا همه این را می‌دانستند.

چرا با السد قطر در لیگ قهرمانان آسیا مساوی کردید؟

در مدتی که در لیگ برتر قطر توپ زده بودم با این باشگاه و تیمش آشنا بودم ولی حالا این تیم با آن تیم زمان گذشته خیلی تفاوت کرده است، با این حال فکر می‌کنم ما می‌‌توانستیم این تیم را در تهران شکست بدهیم و کمی استرس باعث شد که به این مهم دست نیابیم.

چه استرسی؟ شما که در خانه بازی می‌کردید؟

شرایط بازی در لیگ قهرمانان با لیگ برتر متفاوت است. ما پیش از این دیدار با سپاهان اصفهان آن بازی حساس و مهم را با حساب یک ـ یک تمام کردیم و گل خورده را جبران کردیم، اما برابر این تیم (السد)‌ که از سپاهان هم ضعیف‌تر بود در تهران گل مساوی را خوردیم. این‌ها بیشتر به خاطر بازی اول و شرایط سنگین حاکم بر بازی‌هاست.

فقط همین؟

خیر، آنها در نیمه دوم برای جبران آمده بودند و مشخص بود که روی ضدحملاتشان برنامه داشتند و به همین خاطر هم بود که با ارسال‌های بلند و پشت‌سر مدافعان ما خودشان را به طالب‌لو می‌رساندند. البته گلی که به ثمر رساندند را 2 بازیکن خارجی‌شان ساختند و زدند که این نشان می‌دهد آنها روی آن دو نفر حسابی کار کرده بودند.

با این حال استقلال هم نتوانست موقعیت خطرناک زیادی روی دروازه السد ایجاد کند.

آنها تمام راه‌های نفوذ را از کناره‌ها و عمق خط دفاع‌شان بسته بودند و همان‌طور که دیدید گل فرهاد مجیدی هم روی اشتباه بازیکن خودشان هنگام دفع توپ شکل گرفت وگرنه شاید آنها همان یک گل را هم نمی‌خوردند.

تو در اصفهان به جناح راست رفته بودی و برابر السد هم به جای مبعلی به میانه زمین رفتی. چرا مظلومی از تو در پست تخصصی‌ات استفاده نمی‌کند؟

نمی‌دانم! این را باید از خودش بپرسید.

تو به این مساله اعتراض نمی‌کنی؟

خیر، من باید در هر کجا که از من خواسته شده بازی کنم، به میدان بروم و تلاش کنم خواسته‌های کادر فنی را برآورده سازم؛ حالا تا چه حد از پس آن مسوولیت بربیایم دیگر به توانایی‌های خودم در آن پست غیرتخصصی ربط پیدا می‌کند.

با این تساوی 2 امتیاز حساس را از دست دادید؟

قطعا اگر در تهران السد را شکست می‌‌دادیم شرایط‌مان خیلی بهتر می‌شد. ضمن آن که ما باید در دور برگشت از این تیم در قطر امتیاز بگیریم که آن هم کار سختی است. اگر می‌شد از آن یک گل‌مان دفاع کنیم حالا در صدر جدول گروه‌مان می‌ایستادیم، چون پاختاکور و النصر عربستان هم 2ـ2 مساوی کردند.

بازی بعدی‌تان در لیگ قهرمانان با النصر در عربستان است. آن دیدار را چطور پیش‌بینی می‌کنی؟

بازی خارج از خانه همیشه دشوارتر است بویژه آن که ما باید در زمین عربستان به میدان برویم. البته تیم النصر در جدول رده‌بندی لیگ برتر کشورش جایگاه چندان خوبی ندارد و جزو 3ـ4 تیم بالای جدول نیست اما به هر حال هرچه باشد یک تیم با چند بازیکن خوب خارجی است که صددرصد در خانه خودش دنبال کسب امتیاز است و ما نیز باید هر طور شده از آنجا امتیاز کسب کنیم و فکر می‌کنم باید با تمرکز بیشتری به مصاف این تیم برویم.

چرا قراردادت را با استقلال شش ماهه تنظیم کردی؟

دوست داشتم در پایان فصل با فراغ خاطر بیشتری در مورد آینده‌ام تصمیم بگیرم و شرایط این باشگاه را هم در این مدت بخوبی مورد ارزیابی قرار دهم.

به دلیل حضور یا عدم حضور استقلال در لیگ قهرمانان 2012 بود؟

خیلی مسایل درتصمیم‌گیری یک فوتبالیست حرفه‌ای نقش دارد و من هم با در نظر گرفتن همه  جوانب چنین تصمیمی گرفتم. حالا هم مشکلی نیست. اگر در پایان فصل استقلال مرا خواست با هم صحبت می‌کنیم.

در لیگ برتر شرایطتان را چطور ارزیابی می‌کنی؟

با توجه به آنچه که من شنیده‌ام، استقلال تا اینجا خوب کار کرده است. من خبر دارم که چه بازیکنان بزرگی در پایان فصل گذشته از استقلال جدا شده‌اند و مدتی در این باشگاه هیچ کس به عنوان مدیر حاضر نبوده است. با این که آقای فتح‌الله‌زاده خیلی دیر باشگاه را تحویل گرفته باز هم خوب توانسته استقلال را جمع‌و جور کند. استقلال هم در این مدت بیشتر اوقات جزو سه تیم اول جدول قرار داشته است. در جام حذفی هم استقلال یک بازی تا رسیدن به نیمه نهایی فاصله دارد و اینها همه نشان می‌دهد که شرایط ما بد نیست، بلکه خوب هم هست.

قهرمان لیگ برتر می‌شوید؟

خیلی زود است که در این باره حرف بزنیم. البته بچه‌های تیم استقلال نسبت به این موضوع امیدوار هستند و ما یک جام حذفی را هم داریم که اگر مثل پرسپولیس پارسال بازیکنان تیم هم‌قسم شوند، می‌توانند آن را از آن استقلال کنند.

حوار ملامحمد در یک نگاه

* او متولد 11 ژوئن 1981 در شهر موصل عراق  است و حالا 30 سال سن دارد.

* اسم کامل او «حوار ملامحمد طاهر زیباری» است اما در دنیای فوتبال همه او را با نام حوار می‌شناسند.

* پست تخصصی او گوش چپ است و البته در نوک حمله یا پشت‌سر مهاجمان هم بازی می‌کند. گرچه این اواخر مظلومی از او به عنوان هافبک راست و وسط هم بهره برده است!

* حوار از تیم‌های پایه اف‌سی موصل شروع کرده و سپس به ترتیب در نیروی هوایی عراق، الانصار لبنان، آپولون سیماسول قبرس، العین امارات، الخور قطر، آنورتوسیس یونان و پرسپولیس ایران توپ زده است.

* او سال 2001 همراه تیم جوانان عراق در جام‌جهانی شرکت کرده و سال 2007 با تیم ملی عراق قهرمان جام ملت‌های آسیا شد. سال 2004 نیز در المپیک آتن همراه با تیم امید کشورش به عنوان چهارمی دست یافت.

* حوار سال 2007 کاندیدای کسب عنوان مرد سال فوتبال آسیا شد اما خودش معتقد است که با حق‌کشی یاسر قحطانی از عربستان انتخاب شد. با این همه او توانسته سال 2005 مرد سال فوتبال عراق لقب بگیرد.

* او همچنین سابقه حضور در لیگ قهرمانان اروپا همراه تیم آنورتوسیس یونان را در کارنامه دارد و موفق شده در این چارچوب گل هم بزند.

محمدرضا مدنی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها