یاد اول: همه ما ایرانی‌ها، نرسیده به «یا مقلب القلوب و الابصار»، خانه تکانی می‌کنیم، شیشه پنجره‌ها را برق می‌اندازیم تا نور، بهتر و بیشتر به خانه‌مان سر بزند، پرده‌های چرکمرده و فرش‌های سیاه شده از رفت و آمد یک سال را با آب و کف می‌شوییم تا در ‌آستانه سال نو، چشم‌نواز شوند و خلاصه این که نخواستنی‌ها را دور می‌ریزیم تا خواستنی‌ها را جایگزین‌شان کنیم اما چرا برای تغییر، فقط به خانه‌هایمان بسنده می‌کنیم؟ ما دل‌هایی داریم که شاید بیشتر از خانه‌هایمان محتاج غبارروبی باشند دل‌هایی که در یک سال گذشته، گاهی از خشم، کینه، نفرت، حسد و... انباشته شده‌اند، می‌شود در آغاز سال نو، این تیرگی‌ها را هم پاک کنیم. آنها که نوروزشان زمزمه «حول حالنا» دارد یادشان باشد خودشان هم باید گامی بردارند.
کد خبر: ۳۸۹۶۵۳

یاد دوم: در کمد لباس‌ها را که به هوای خانه تکانی باز می‌کنیم، پر از تن‌پوش‌های رنگارنگی است که هر کدام خاطره‌ای از جشنی یا سوگی را با خود یدک می‌کشند اما اگر به آخرین باری که آنها را به‌تن کردیم فکر کنیم، می‌فهمیم این خاطره، مربوط به چندین سال پیش است و زمانی طولانی، شاید به اندازه عوض شدن یکی دو تقویم یا بیشتر، آنها را نپوشیده‌ایم.

کمد لباس‌های ما اگر چه از تن‌پوش‌هایی دست‌نخورده شلوغ شده است، کسانی در اطراف‌مان وجود دارند که در آرزوی لباس‌های نو منتظر معجزه‌اند و ترجیح می‌دهند سیزده روز نوروز را در خانه پنهان شوند.

نو شدن سال برای آنها یعنی بغضی که سال‌هاست گریه نمی‌شود! نگوییم کسی را با این وضع در اطراف‌مان نمی‌شناسیم! آنها آدم‌هایی نامرئی از جامعه ما هستند که عزت نفس‌شان اجازه نمی‌دهد از فقرشان برای غریبه‌ها دم بزنند، اما نیت‌مان که خیر باشد، چشم‌مان به دیدنشان روشن خواهد شد.

یاد سوم: سال نو وقتی خوش است که شیرینی آن با همه ایرانی‌ها تقسیم شده باشد اما کسانی هستند که تنهایی، سهم‌شان را از شادی نو شدن سال اندک کرده است. نرسیده به سال تحویل، ساکنان خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌های بیماران روانی و معلولان، بیمارانی که برای نوروز مرخصی یا ملاقات‌کننده‌ای ندارند و در بیمارستان‌ها ماندگار شده‌اند و کودکانی که از نعمت داشتن پدر و مادر محروم شده‌اند را نیز به یاد آوریم.

مریم یوشی‌زاده / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها