هفته گذشته در مورد بستن لوله در زنان که یک روش دائمی جلوگیری از بارداری است، برایتان نوشتیم و گفتیم که روش‌های متفاوتی برای این کار وجود دارد، از جمله روش جراحی باز و لاپاروسکوپی که هریک مزایا و معایب خود را دارد.
کد خبر: ۳۸۹۰۷۱

همین طور گفته شد در هر یک از این روش‌ها احتمال بارداری به میزان بسیار کمی وجود دارد که به دلیل عوامل مختلف از جمله اشتباه تکنیکی اتفاق می‌افتد.

به هرحال با وجود تمام معایبی که انواع روش‌های پیشگیری دارند، برای ممانعت از حاملگی‌های ناخواسته همیشه باید از این روش‌ها استفاده کرد.

سوالی که همیشه وجود دارد، این است که آیا امکان برگشت باروری پس از بستن لوله‌ها وجود دارد یا نه؟ پاسخ این است که به‌رغم دائمی بودن این روش، امکان برگشت باروری با یک جراحی ظریف و دقیق در دست‌های یک جراح زنان ماهر وجود دارد، اما حتی در بهترین حالت احتمال باروری موفق بعد از این جراحی 70 درصد است و امکان موفقیت با نوع جراحی قبلی برای بستن لوله و وجود یا عدم وجود مشکلات دیگری مثل عفونت‌ها، تنبلی تخمدان و... ارتباط دارد.

مهم‌تر این که حتی پس از جراحی و باروری احتمال حاملگی خارج از رحم بسیار زیاد است و این افراد از همان ابتدای باروری باید تحت نظر باشند تا در صورت تشخیص حاملگی خارج از رحم، اقدامات لازم برای نجات جان فرد باردار به عمل آید.

بستن لوله در مردان شاید به دلیل ترس‌های بی‌مورد مردان از عوارض این عمل کمتر مورد توجه قرار گرفته است، در حالی که این روش بسیار ساده‌تر، کم‌هزینه‌تر و کم‌عارضه‌تر از بستن لوله‌ها در زنان است. این کار با بی‌حسی موضعی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان قابل انجام است.

درد در این عمل کمتر از بستن لوله در زنان بوده و عوارض خفیفی چون عفونت و خونریزی دارد که براحتی قابل کنترل است. برخلاف تصور عمومی، مایع منی بعد از این عمل کم نمی‌شود و این روش تاثیری بر زندگی فیزیکی و جنسی استفاده‌کننده ندارد و موجب بیشتر شدن احتمال بیماری‌های قلبی ـ عروقی یا سرطان پروستات یا سایر سرطان‌های مردانه نمی‌شود.

در این روش با بستن لوله‌های مربوط به انتقال اسپرم بتدریج از ساخت اسپرم جلوگیری می‌شود و از آنجا که ساخت اسپرم حدود 64 روز طول می‌کشد پس از جراحی تا 3 ماه یا بیشتر باید جلوگیری از بارداری با روش دیگری انجام شود و در این فاصله با انجام اسپرموگرام و مشاهده نبودن اسپرم اجازه نزدیکی بدون استفاده از سایر روش‌های جلوگیری داده می‌شود.

دکتر ثریا عالمی
جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها