
اعتراضهای فراوان به این بخش، از سوی کارشناسان و بسیاری از فیلمسازان، راه به جایی نبرد و مسعودشاهی دبیر جشنواره به دفاع از آن پرداخت و متعاقب آن، جواد شمقدری فیلمهای موجود در این بخش را جزو آثار مطرح جشنواره قلمداد کرد. با کمرنگ شدن میزان انتقادات از ایجاد چنین بخشی در جشنواره، رفتهرفته سر و کله تغییرات دیگر هم پیدا شد. نخست این که امسال برای اولین بار شاهد حضور 33 فیلم در بخش مسابقه جشنواره هستیم؛ تاکنون نه در جشنواره فجر و نه در هیچ جشنواره بینالمللی دیگر چنین تعداد فیلمی در بخش مسابقه مشاهده نشده است. این نکته نیز با پاسخ مدیران سینمایی کشور و البته دبیر و قائممقام دبیر جشنواره همراه شد که متفقالقول، دلیل چنین گستردگی و تعددی را رونق سینمای ایران در سال 1389 دانستند. اندکی قبلتر از این ماجراها، بخشهای مستند، کوتاه و انیمیشن از جشنواره فجر حذف شده بود و در توجیه این اقدام، مسوولان گفته بودند که چون این سه ژانر دارای جشنوارههایی مستقل هستند، بنابراین دلیلی برای گنجاندن این بخشها در جشنواره فجر نیست، اما آخرین پرده از تغییرات بنیادین جشنواره در مراسم افتتاحیه رقم خورد؛ جایی که وزیر ارشاد و معاون سینمایی او برای پردهبرداری از تندیس سیمرغ جشنواره امسال روی سن رفتند و به این ترتیب جایزه اصلی جشنواره تغییر شکل و البته تغییر نام داد و از این پس دیگر چیزی به نام «سیمرغ بلورین» نداریم. این تغییرات البته با کارشناسی دقیق و کاملا تخصصی انجام شده و برخی از آنها بهصلاح سینمای کشور است اما نکتهای که باید به آن اشاره کرد این است که جایزه اصلی یک جشنواره، مهمترین عامل اعتبار آن است و بهتر بود تغییر شکل و شمایل سیمرغ بلورین نیز کارشناسیتر به انجام میرسید.
امان جلیلیان
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگوی اختصاصی خبرنگار روزنامه «جامجم» در بیروت با حسن عزالدین، عضو بلندپایه حزبالله و نماینده پارلمان لبنان مطرح شد
دکتر حسن سبحانی، استاد دانشگاه تهران در گفتوگو با روزنامه«جامجم» مطرح کرد