اتفاق روز

معرفی برگزیدگان کتاب سال

عصر روز گذشته برگزیدگان بیست و هشتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و هجدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال در تالار وحدت تهران معرفی شدند و جوایز خود را شامل لوح، تندیس و 50 سکه بهار آزادی از دستان معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند.
کد خبر: ۳۸۴۹۶۰

اما مهم‌ترین نکته مراسم دیروز صندلی خالی رئیس‌جمهور بود که با احتساب عدم حضور محمود احمدی‌نژاد در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در اردیبهشت گذشته دومین غیبت او در 2 رویداد مهم حوزه کتاب و فرهنگ مکتوب در سال 89 رقم بخورد؛ اتفاقی که شاید کمی برای اهل قلم گلایه‌آمیز باشد.

جایزه کتاب سال یک تفاوت مهم دیگر هم با دوره‌های گذشته داشت؛ یکی از چهره‌های آشنای فرهنگی ـ سیاسی کشور که معمولا روی جایگاه برای اهدای جوایز به برگزیدگان قرار می‌گرفت این بار خود نخستین برگزیده این مراسم بود.

کتاب دائره المعارف العالم الاسلامی (دانشنامه بزرگ جهان اسلام) به کوشش، سرپرستی و سرویراستاری دکتر غلامعلی حدادعادل به عنوان اثر برگزیده جایزه جهانی کتاب سال از سوی هیات علمی و داوران معرفی شد و او لوح خود را با امضای محمود احمدی‌نژاد از دستان محمدرضا رحیمی دریافت کرد.

امسال همچنین برای نخستین بار بخش ویژه ترجمه‌های قرآن کریم هم به دیگر بخش‌های کتاب سال افزوده شده بود که بر این اساس از ترجمه سید جلال‌الدین مجتبوی به عنوان اثر برگزیده تجلیل شد، جایزه بخش جنبی (ایثار، جهاد و شهادت) هم به مجموعه کتاب «راوی» نوشته جعفر شیرعلی‌نیا و سعید زاهدی تعلق گرفت.

دیگر نکته بیست و هشتمین جایزه کتاب سال این بود که هیچ شاعر و داستان‌نویسی به عنوان برگزیده معرفی نشد و حتی رتبه تقدیری هم در این بخش‌ها حذف شده بود. در پایان مراسم، 56 برگزیده و شایسته تقدیر کتاب سال در 11گروه داوری، جوایز خود را دریافت کردند.

سینا علیمحمدی / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها