ممبینی: کسری بودجه نداریم

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا امسال 20 درصد کسری بودجه رخ می‌دهد ، گفت: اولاً کسری بودجه نداریم و ثانیاً متمم و اصلاحیه بودجه هم لازم نیست.
کد خبر: ۳۸۴۸۱۱

رحیم ممبینی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که لایحه بودجه 1390 چه زمانی تقدیم مجلس می‌شود، گفت: لایحه دست ما نیست و در دولت کلیات و تبصره‌های آن تصویب شده و در موقع مناسب تقدیم مجلس می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که طبق گفته نمایندگان مجلس و بر اساس گزارش دیوان محاسبات امسال 20 درصد کسری بودجه وجود دارد و حداکثر 54 درصد بودجه‌های عمرانی اختصاص یافته گفت: اولا امسال کسری بودجه وجود ندارد همچنین نیازی به متمم و اصلاحیه بودجه وجود ندارد تا تقدیم مجلس شود بلکه به استناد قانون بودجه اگر هم لازم باشد جابه‌جایی‌هایی در ردیف‌ها صورت می‌گیرد و خود قانون این اجازه را به دولت داده است.

ممبینی در پاسخ به این پرسش که جابجایی‌ها تا چقدر به دولت اجازه داده شده است ، گفت: برای پرداخت هزینه‌های اجتناب ناپذیر پرسنلی قانون این اجازه را به دولت داده است که با جابجایی ردیف‌ها تأمین شود.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تأکید کرد: در چارچوب قانون بودجه مصوب 1389 هم مصارف هزینه‌ای، مصارف مالی و هم مصارف عمرانی را مدیریت خواهیم کرد و هیچ مشکلی وجود ندارد و اجازه جابجایی بیش از 10 درصد نیز وجود دارد و اگر دولت خواست بین 10 تا 15 درصد امکان جابجایی ردیف‌ها وجود دارد.دولت در سال جاری تاکنون از جابجایی ردیف‌های بودجه استفاده نکرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که قبلا گفته بودید بخشی از بودجه جاری برای عمرانی اختصاص می‌یابد، گفت: مشی کلی دولت این است که سعی می‌شود در اجرای بودجه تا آنجایی که بررسی کارشناسی اجازه دهد و نسبت به هزینه کرد اشراف کامل پیدا کنیم، تخصیص هزینه‌ای را به نفع بودجه‌های عمرانی کاهش خواهیم داد و تا جایی که امکان داشته باشد بودجه‌های عمرانی حتی‌الامکان اختصاص خواهد یافت.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به اینکه تاکنون چقدر از این تخصیص‌ها انجام شده، گفت: تا الان تقریبا تخصیص اعتبارات هزینه‌ای به گونه‌ای انجام شده و پیش‌بینی ما برای تخصیص 12 ماهه در مورد بودجه‌های هزینه‌ای حدود 97 تا 98 درصد خواهد بود در صورتی که سال گذشته این رقم بالای 100 درصد بوده است و خود این مطلب یعنی اینکه مدیریت مصارف هزینه‌ای انجام می‌شود.

وی افزود: این نکته مهم است که می‌گوییم تحقیقاً اختصاص بودجه‌ هزینه‌ای بین 97 تا 98 درصد اتفاق می‌افتد و قطعا می‌توانیم مصارف هزینه‌ای را زیر اعتبار مصوب مدیریت کنیم در حالیکه سال گذشته مصارف هزینه‌ای دولت 5 درصد نیز بیشتر از مصوب بوده است.در بودجه عمرانی برنامه‌ریزی دولت که تا متوسط 80 درصد در 12 ماه سال جاری اختصاص یابد.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به صحبت 54 درصد عنوان شده ، گفت: اینکه گفته می‌شود 54 درصد بودجه عمرانی سال جاری اختصاص یافته، بحث واگذاری است زیرا بین اختصاص بودجه و واگذاری بودجه از سوی خزانه کشور یعنی پرداخت چک بودجه فاصله وجود دارد و وقتی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی بودجه اختصاص می‌دهد خزانه کشور برابر وصولی درآمدها منابع لازم را واگذار می‌کند اما این نکته قابل ذکر است که تا پایان سال تخصیص‌های بودجه و واگذاری بودجه یا همان پرداخت بودجه یکسان خواهد شد. اما در طول سال معمولا واگذاری بودجه بستگی به درآمدهای خزانه دارد و ممکن از تخصیص قدری عقب‌تر باشد.

ممبینی تأکید کرد: خزانه کشور ماه به ماه بودجه اختصاص یافته دستگاه‌ها را می‌پردازد در حالیکه معاونت بودجه تخصیص بودجه‌ها را هر چند ماه یکبار ابلاغ می‌کند و اگر اختلاف عددی بین رقم اعلام شده خزانه کل کشور و عددی که ما اعلام می‌کنیم وجود دارد به خاطر این است که خزانه به صورت خرد خرد و ماه به ماه پرداخت می‌کند.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که طبق گفته معاون پارلمانی رئیس جمهور هفته آینده بودجه به مجلس ارائه می‌شود، گفت: اگر چنین اعلام شده حتما ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که لایحه بودجه در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: کلیات بودجه در دولت تصویب شده و در واقع سیاست‌های اجرایی بودجه، مشی سیاست‌های تدوین بودجه نیز مطرح شده و در همین راستا کارهای بودجه 90 انجام شده است.

ممبینی تصریح کرد: تمام تلاش دولت این است که بودجه 90 به عنوان بودجه نخستین سال منطبق بر قانون برنامه پنجم توسعه برابر احکام برنامه باشد.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که نمایندگان مجلس می‌گویند چون وقت تنگ است نمی‌توانند لایحه بودجه را در سال جاری به اتمام رسانند و به صورت دو دوازدهم یا سه دوازدهم بودجه 89 را تمدید خواهند کرد ، گفت: اولا باید از خودشان بپرسید اما دولت اصرار دارد و به نفع مملکت است که بودجه کشور تصویب شود و نباید زمان باقیمانده را از دست بدهیم.

وی اضافه کرد: برای کشور یک ماه هم ارزش دارد و دو ماه هم برای بودجه بسیار ارزش دارد و من فکر می‌کنم این بودجه 90 به گونه‌ای است که در مورد بودجه‌های عمرانی به طور خاص و بودجه‌های هزینه‌ای مربوط به استان‌ها و همه کشور تأکید شده است و نمایندگان محترم که وکالت مردم را بر عهده دارند و بسیار پیگیر و دلسوز برای حوزه‌های انتخابیه خود هستند ترجیح خواهند داد بودجه کل کشور به طور کامل تصویب شود.

ممبینی خاطرنشان کرد: دولت برنامه‌هایی در بودجه‌های ملی و استانی از ابتدای سال در نظر گرفته و در استان ‌ها ، ‌مناطق ، شهرستان‌ها و روستاها باید این بودجه‌ها اجرا شود و بنابراین نمایندگان نباید وقت را از دست بدهند و تلاش بر این باشد که کل بودجه 90 را تصویب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها