533 سال پیش در روز 7 فوریه سال 1478 میلادی سر توماس مور سیاستمدار ومتفکر بشر دوست در انگلستان متولد شد. سرتوماس مور در سال 1516 میلادی کتاب «اتوپیا» که یک اثر تحقیقی سیاسی است را به زبان لاتین که زبان ادبی آن روزگار بود ، تالیف کرد. در این کتاب یک جهان آرمانی به تصویر کشیده شده که همه شهروندان آن می توانند به خوشبختی دست یابند.
کد خبر: ۳۸۴۰۱۷

توماس مور ، متفکر برجسته در سال 1529 میلادی توسط هنری هشتم پادشاه انگلستان به مقام صدراعظمی سلطنت انگلستان منصوب شد. این انتصاب علی رغم این که توماس مور اقدام هنری هشتم در طلاق دادن ملکه کاترین آراگون و ازدواج با آن بولین را تقبیح کرده بود ، صورت گرفت.

توماس مور نخستین فرد غیرروحانی بود که به مقام صدراعظمی انگلستان منصوب شد. روابط توماس مور و هنری هشتم از هنگامی که شاه قانون جدایی از کلیسای کاتولیک و تاسیس کلیسای مستقل انگلستان را تصویب کرد ، تیره شد.

سرتوماس مور که یک کاتولیک معتقد بود حاضر نشد در مراسم دعای رئیس جدید کلیسای آنگلیکن شرکت کند. در پی این واقعه ، هنری هشتم دستور دارد سر توماس مور را در برج لندن زندانی کنند. سپس در ژوئن سال 1535 دادگاه سلطنتی او را به اتهام خیانت محکوم کرد و حکم گردن زدن توماس مور را در ملاء عام صادر کرد.

در روز 6 ژوییه سال 1535 میلادی ، سرتوماس مور پس از پانزده ماه حبس در برج لندن از این برج بیرون آمد و به دستور هنری هشتم پادشاه انگلستان گردن زده شد.

او هنگامی که می خواست از پله های سکوی اعدام بالا رود با طنز به جلاد گفت : «لطفا برای بالا رفتن دست مرا بگیرید ، زیرا برای پایین آمدن خودم از پس از این کار برمی آیم».

چند سال بعد از قتل سرتوماس مور و با ظهور جنبش لوترین ها که بانی آن مارتین لوتر بود ، جنگ های مذهبی میان کاتولیک ها و پروتستان ها آغاز شدند.

به این ترتیب ، در روز 7 فوریه سال 1478 میلادی سر توماس مور سیاستمدار ومتفکر بشر دوست در انگلستان متولد شد.

سرتوماس مور علاوه بر نقشی که در تاریخ انگلستان داشت بیشتر به دلیل نوشتن کتاب مشهور «اتوپیا» (جامعه آرمانی) نامش تا به امروز باقی مانده است. این متفکر برجسته به دستور هنری هشتم پادشاه خودخواه و بوالهوس انگلستان گردن زده شد ، زیرا حاضر نبود تحت هیچ شرایطی تسلیم خواسته های این پادشاه مستبد و خونخوار شود.

بهرام افتخاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها