ژاپن یکی از مناطق زلزله‌خیز جهان است. از همین رو دراین کشور به طرح‌های ضد لرزه در معماری شهری و ساخت‌وساز زیربناها اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود. پژوهشگران ژاپنی اکنون در فکر افزایش ضریب امنیت بیمارستان‌ها‎ هستند.
کد خبر: ۳۸۴۰۰۷

سال 1995 زلزله‌ای با قدرت 7.2 ریشتر شهر کوبه ژاپن را به لرزه در آورد. هرچند ساختمان‌های این شهر کوچک با جمعیتی زیر یک میلیون نفر بر اساس  قوانین تصویب شده برای رعایت طرح‌های ضدلرزه بنا شده بودند، اما  این زلزله 6400 نفر را به کام مرگ کشید. یکی از مشکلات بزرگ پس از وقوع این زمین‌لرزه بزرگ، تخریب ساختمان بیمارستا‌ن‌ها و نبود امکانات مناسب برای رسیدگی به مجروحان بود.

پژوهشگران ژاپنی اکنون با ارائه طرح تازه‌ای به دنبال افزایش ضریب امنیت بیمارستان‌ها در صورت وقوع زلزله هستند. گروهی از این پژوهشگران در شهر کوبه، یک ساختمان پنج طبقه را بنا کردند که مقاومت آن در برابر لرز‌ه‌های آزمایشی تست می‌شود. ساختمان این بیمارستان آزمایشی، در اندازه‌های واقعی ساخته شده و در معماری داخلی آن بخش‌های مختلفی از جمله بخش پذیرش، مراقب‌های ویژه، سالن‌جراحی، سالن دیالیز و اتاق‌های نوزادان و بیماران منظور شده است. تمامی بخش‌ها و سالن‌ها به وسایل پزشکی و بیمارستانی مجهز هستند.

بنای ساختمان یادشده بر اساس طرح‌های ضدلرزه ساخته شده که شامل صفحه‌های فولادی و پایه‌های بتنی هستند. برای طراحان این پروژه مهم آن است که ببینند این بیمارستان در برابر لرزه‌هایی با قدرت‌های مختلف چقدر مقاوم و درنهایت چه حد قابل استفاده است. برخی از تجهیزات پزشکی روی سطوح لرزه‌گیر و برخی به دیوار نصب شدند. از آنجا که قرار است این بیمارستان شکلی مشابه بیمارستان‌های واقعی و فعال داشته باشد برخی از دستگاه‌ها همچنان به حالت عادی قرار دارند.

در مرحله‌ نخست، پژوهشگران ژاپنی ساختمان را تنها تکان می‌دهند. در این مرحله بر اساس قوانین ساختمان‌سازی ژاپن، مقاوت بنا بایستی در حدی باشد که لرزش ‌ها خساراتی جدی به ساختمان وارد نکنند. اهمیت این مرحله برای پژوهشگران این است که کارآیی دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف مانند سالن جراحی حفظ شود. در مرحله بعد ساختمان پنج طبقه این بیمارستان آزمایشی با قدرت‌های متفاوتی لرزانده می‌شود. پس از هر لرزش مهندسان در حالی که کلاه ایمنی بر سر دارند وارد ساختمان می‌شوند و وضعیت بنا را کنترل می‌کنند.

حفظ کارآیی ساختمان برای پذیرش و مداوای مجروحان

ایجی ساتو مهندس سرپرست پروژه می‌گوید: «در یکی از تست‌ها که ساختمان در بهترین شرایط امینتی قرار داشت، لرزه‌ای به قدرت  7.2 ریشتر را آزمایش کردیم که مشابه لرزش سال 1995 شهر کوبه بود. این آزمایش کمی غافلگیرمان کرد چون میزان تخریب بالاتر از حد انتظارمان بود. باید بگویم حداکثر امنیتی که می‌توانیم در برابر وقوع زلزله‌ای با این قدرت تضمین کنیم هنوز کمتر از حد انتظار است.»

ایجی ساتو در نهایت اضافه می‌کند که هرچند در بهترین حالت هم نمی‌توان شرایط را مشابه شرایط طبیعی پس از وقوع یک زمین‌لرز‌ه بازسازی کرد اما هدف ما افزایش کارآیی بیمارستان برای پذیرش و مداوای مجروحان در صورت تخریب بخشی از بنای آن است.

دویچه وله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها