امروزه بزرگسالان بیشتر از قبل به فکر ورزش و فعالیت بدنی هستند و سعی می‌کنند به نحوی آن را در برنامه روزانه خود قرار دهند، اما کودکان هم به فعالیت نیاز دارند. بازی‌ها وفعالیت‌های جسمی آنها و ورزش کردن در مدرسه هم از جمله شیوه‌هایی است که می‌تواند بی‌تحرکی آنها را کمتر کند. این فعالیت‌ها برای کودکان مفید است، به داشتن استخوان‌ها و مفاصل قوی کمک کرده، وزن را در محدوده طبیعی حفظ می‌کند، از بروز مشکلات و بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، افزایش فشار خون و کلسترول پیشگیری می‌کند و در کل روحیه آنها را هم بهبود می‌بخشد. علاوه بر این موارد کودکی که فعالیت بدنی از برنامه روزانه‌اش حذف نمی‌شود، خوابی راحت‌تر داشته و بهتر می‌تواند با شرایط مختلف زندگی روبه‌رو شود.
کد خبر: ۳۸۳۲۶۴

اگر شما تا به حال به بچه‌هایی که در زمین بازی مشغول بازی هستند، دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد با همین بازی‌های ساده آنها روی 3 عنصر انعطاف‌پذیری، ‌قدرت و استقامت کار می‌کنند. بنابراین پدر و مادر باید فرزند خود را تشویق کنند تا به اندازه کافی فعالیت جسمی داشته باشد.

البته بازی‌ها و ورزش‌هایی مانند بسکتبال، دوچرخه‌سواری، شنا و پیاده‌روی علاوه بر ورزش، تفریحاتی خوب و مفرح نیز هستند. ورزش‌ها و حرکات کششی هم برای تقویت و بهبود انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهد تعداد کودکان چاق و دارای اضافه‌وزن روز به روز در حال افزایش است. اگرچه عوامل متعددی منجر به بروز این مشکل می‌شوند، اما بی‌تحرکی کودکان نیز عامل مهمی است که هر روز بیشتر شاهد آن هستیم. در حقیقت در این دوره آنها ترجیح می‌دهند با لوازم دیگری سرگرم شده ولی هیچ گونه فعالیت بدنی نداشته باشند. امروزه کودکان ساعت‌های زیادی را مشغول تماشای تلویزیون یا بازی‌های کامپیوتری هستند. بنابراین بهترین شیوه برای کاهش بی‌تحرکی آنها محدود کردن ساعات تماشای تلویزیون یا هرگونه فعالیتی است که به تحرک نیاز ندارد.

پدر و مادر باید مطمئن شوند که کودک به اندازه کافی و به مقدار مورد نیاز تحرک دارد. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند کودکان بالای 2 سال، باید حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند. البته بهتر است این ورزش در تمام روزهای هفته نیز تکرار شود. اما برای نوزادان، کودکان نوپا و بچه‌های پیش‌دبستانی نیز نکاتی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال برای نوزادان هیچ فعالیت خاصی مورد نظر نیست و فعالیت‌های جسمی تنها باید کودک را تشویق به یادگیری حرکات کند. کودکان نوپا، بهتر است حداقل روزی 5‌/‌1 ساعت فعالیت داشته باشند.(30 دقیقه ورزش ‌و یک ساعت بازی)‌

کودکان پیش‌دبستانی هم بهتر است حداقل روزی 2‌ساعت ورزش کنند. (یک ساعت ورزش برنامه‌ریزی شده و یک ساعت بازی)‌

kidshealth.org ‌/‌ مترجم: نیلوفر اسعدی‌بیگی

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها