هوشیاری همسایه ها

سارق هنگام فرار دستگیر شد

سارق سابقه‌داری که سابقه حدود 150 سرقت در یکی از کشورهای غربی را داشت، پس از سرقت میلیونی از یک آپارتمان در تهران هنگام فرار توسط همسایه‌ها غافلگیر شد.
کد خبر: ۳۸۲۷۸۶

به گزارش فارس، مدتی قبل، با صدای شکسته شدن در ورودی یک آپارتمان، همسایه طبقه پایینی که برای بررسی این صدا به راه پله آمده بود متوجه حضور یک غریبه به آپارتمان همسایه‌اش شد و موضوع را بی‌درنگ به مرکز فوریت‌های پلیسی اطلاع داد. در این رابطه، ماموران گشت کلانتری 124 قلهک برای بررسی این موضوع به آدرس اعلامی مراجعه کردند.

هنگامی که ماموران به محل مورد نظر رسیدند، شخص غریبه که یک کیسه بزرگ در دست داشت با دیدن ماموران پا به فرار گذاشت و زمانی که می‌خواست سوار خودروی خود شود توسط ماموران دستگیر شد ؛ در بازرسی از کیسه‌اش هشت قطعه سکه طلای قدیمی، چند عدد سکه بهار آزادی، چندین حلقه انگشتری، مقادیری سنگ‌های قیمتی و چند عدد ساعت مچی گرانقیمت کشف شد.

با انتقال متهم به کلانتری 124 قلهک وی اعتراف کرد با توجه به خلوت بودن محل سرقت به صورت اتفاقی زنگ یکی از طبقات را که برقش خاموش بود زدم و هنگامی که مطمئن شدم کسی در خانه نیست با یک لگد در را باز کردم و داخل شدم و با شکستن قفل درب آپارتمان مورد نظر وارد اتاق‌ها شدم و اشیا و اموال کم حجم و گرانقیمت را سرقت کردم. پس از اعتراف صریح متهم، اموال مکشوفه به مالباخته بازگردانده شد.

با تشکیل پرونده مقدماتی و با دستور صادقی‌زاده بازپرس شعبه 13 دادسرای ناحیه سوم تهران، پرونده برای رسیدگی تخصصی به پایگاه سوم پلیس آگاهی ارجاع داده شد.

متهم در پاسخ به سئوال کارآگاهان مبنی بر اینکه به چه دلیل سرقت کرده است، گفت : من نزدیک به 20 سال در یکی از کشورهای غربی زندگی می‌کردم و به دلیل برخی مشکلات به ایران و زادگاهم در یکی از استان‌های غربی بازگشتم. اما پس از مدتی به دلیل مشکلات مالی به تهران آمدم و ابتدا قصد سرقت نداشتم، چون قبلأ بارها در کشور محل اقامتم سرقت انجام داده و به جزئیات کار آشنایی داشتم وسوسه شدم و اقدام به سرقت کردم. قبل از دستگیر شدن سرقت دیگری نداشته‌ام.

کارآگاهان دایره مبارزه با سرقت از منزل پایگاه سوم با انجام تحقیقات فنی و تخصصی متوجه شدند چند سرقت با استفاده از شگرد متهم در حوزه استحفاظی سرکلانتری سوم در طول یک ماه گذشته انجام شده که با انجام تحقیقات تخصصی و مدارک به ‌دست آمده از صحنه‌های سرقت و تطبیق آن، اظهارات کذب متهم از این که سرقت دیگری غیر از دستگیری خود نداشته برملا شد. لذا متهم به هفت فقره سرقت دیگر در خیابان‌های شریعتی، میرداماد و سهروردی اعتراف کرد و اظهار داشت: پس از هر سرقت اموالی از قبیل دوربین، طلاجات، لپ‌تاپ، فرش و تابلو فرش‌ها را به شهر زادگاهم انتقال می‌دادم و اموال سرقتی را در آنجا به فروش می‌رساندم.

150 فقره سرقت در یک کشور غربی

همچنین در بررسی‌های تکمیلی مشخص شد این متهم حدود 150 فقره سرقت در کشور غربی محل اقامتش انجام داده است.

سرهنگ عباسعلی محمدیان ، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، در این رابطه گفت: تحقیقات برای بررسی جرایم احتمالی و شناسایی دیگر مالباختگان در دستور کارآگاهان دایره مبارزه با سرقت منازل قرار دارد و با پرونده‌های موجود و سرقت های شناسائی شده ارزش اموال مسروقه نزدیک به یکصد میلیون تومان است.

محمدیان در پایان در خصوص پیشگیری از سرقت منزل گفت: رعایت چند نکته توسط شهروندان باعث می‌شود تا احتمال سرقت از منزل آنان به حداقل ممکن برسد: در صورت تغییر محل سکونت توپی قفل درب‌های ورودی تعویض شود. شماره سریال لوازم برقی و با ارزش منزلتان را یادداشت و در جای مطمئن نگهداری شود. روی درب ورودی چشمی نصب شود. زنگ‌های بی‌دقت و بی‌مورد تلفن یا زنگ درب منزل می‌تواند به عنوان زنگ خطر از سوی سارق تلقی شود. در خارج از آپارتمان یا ساختمان نور کافی باشد.

کلیدهای یدکی در خارج از منزل پنهان نشود. به فرزندان آموزش داده شود که بدون اجازه والدین کسی را به منزل راه ندهند. به فرزندان آموزش داده شود هرگز به فردی که پشت خط تلفن است نگویند که بزرگتر در منزل نیست و می‌توانند بگویند که والدین شان مشغول کاری هستند و پیغام بگیرند. از نگهداری وجوه نقد و اشیاء قیمتی در منزل پرهیز شود. از قفل‌های ایمنی «شب بند» استفاده کنیم. چنانچه به واسطه سرقت؛ شیشه، درب‌ها یا پنجره شکسته است از جمع آوری خرده شیشه‌ها خودداری شود. از دست زدن به هرگونه آثار یا نشانه‌های به جا مانده از سارق یا سارقان (خون، مو، البسه و ابزارآلات) پرهیز شود.

متهم خود را کامران 48 ساله معرفی کرد و مدعی شد که 4سال قبل بعد از 20سال پناهندگی در یکی از کشورهای غربی به ایران برگشته است.

وی درباره علت پناهندگی خود گفت: در اوایل انقلاب به خاطر مشکلاتی که در شهرمان با چند جوان داشتم و به من نسبت کمونیستی می‌دادند، به اصرار پدر و مادرم به یکی از کشورهای غربی سفر کردم و پناهندگی اجتماعی گرفتم.

کامران با بیان اینکه سرقت در ایران سخت‌تر است، درباره شغل خود در غرب گفت: چند سالی را درس خواندم و پس از اتمام دوره کلاسیک به عنوان کارگر ساختمانی و سرکارگر در یک شهر بزرگ مشغول کار شدم.

متهم افزود: مادرم خیلی به من زنگ می‌زد و چون پیر و سالخورده شده بود از من خواست به ایران برگردم و از او مراقبت کنم و به دلیل اینکه خودش حاضر نبود به آنجا بیاید، مجبور شدم به ایران برگردم؛ پس از بازگشت به ایران ازدواج کردم و در حال حاضر یک فرزند خردسال دارم.

کامران درباره علت اقدام به سرقت با وجود تحصیلات دانشگاهی گفت: اوایل راغب به این کارها نبودم. پس از بازگشت به شهرمان در حال ساخت یک آپارتمان چند طبقه بودم. نیاز شدید مالی داشتم و در شهرستان بستگان و آشنایانم هم در مورد من تصور دیگری داشتند و فکر می‌کردند من پول زیادی با خودم آورده‌ام. برای این که مقابل آنان کم نیاورم و کوچک نشوم، مجبور شدم هر طور که شده هزینه ساخت آپارتمانم را جور کنم. به این فکر افتادم تا برای جبران این نیاز مالی از تجربه قدیمی‌ام استفاده کنم. بعضی وقت‌ها به تهران می‌آمدم و با سرقت منازل تا حدودی هزینه ساخت و سازم را در می‌آوردم.

وی با بیان اینکه در غرب حدود 150 سرقت انجام داده است، گفت: بعضی وقت‌ها به دلیل ولخرجی و زیاده‌روی نیاز به پول پیدا می‌کردم که با سرقت کردن هزینه خود را تامین می‌کردم.

کامران گفت: ‌در آنجا اگر سرقت کنی و کسی هم شما را در حال سرقت ببیند، توجهی نمی‌کند یا در نهایت با پلیس تماس می‌گیرد ولی در ایران غیر از پلیس، همسایه‌ها و مردم نیز حواسشان به یکدیگر است و هنگام بروز مشکل به یکدیگر کمک می‌کنند بنابراین در ایران سرقت مشکل تر است؛ اما اگر زرنگ‌ترین دزد و خلافکار هم باشی، یک روز به چنگ قانون می‌افتی؛ اما هیچ‌چیز مثل آسایش و آرامش دلپذیر نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها