jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۳۸۲۲۲۹   ۰۴ بهمن ۱۳۸۹  |  ۱۹:۰۰

اما جالب است بدانید که تحقیقات جدید روشن کرده است حافظه و سایر عملکردهای مغزی با بالا رفتن سن حتی در افراد سالم نیز کاهش می‌یابد.

دانشمندان ورزش بدنی را تجویزی برای تقویت مغز می‌دانند که تاثیر آن به اثبات رسیده است. هنگامی که افراد 72 ساله برنامه پیاده‌روی 3روز در هفته را آغاز کردند حافظه آنها بهبود یافت و اسکن‌های پیشرفته نشان داد الگوهای فعالیت مغز در این افراد به جوانان شباهت پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که تحصیلات بالاتر، مشاغل پرچالش و زندگی اجتماعی پربار دارند از ذخیره ادراکی بیشتری در مقایسه با سایر افراد برخوردارند. اما به اعتقاد آنها هیچ‌وقت برای ایجاد این ذخایر دیر نیست. انجام ‌هر فعالیتی از حل جدول معما تا برنامه‌های رایانه‌ای مخصوص تمرین مغزی توصیه شده است.

در هر صورت موضوع این نیست که مغز ما چقدر قدرتمند است، آنچه اهمیت دارد این است که بدانیم این عضو نیاز به جبران و احیای خود دارد تا بتواند قالب و توانایی خود را حفظ کند.

پژوهشگران روش‌های گوناگونی را برای شارژکردن و افزایش کارایی مغز پیشنهاد داده‌اند که این روش‌ها از نحوه تغذیه گرفته تا انجام برخی تمرینات گسترده و متنوع است.

تغذیه مغزی

یک متخصص تغذیه در این خصوص می‌گوید: جوانه گندم به دلیل داشتن ویتامین‌های E، سلنیوم و منیزیم باعث حذف رادیکال‌های آزاد می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی و فعالیت‌های مغز کمک می‌کند.دکتر سید ضیاءالدین مظهری ادامه می‌دهد: استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی‌‌اکسیدان‌ بر هوش و تقویت قدرت حافظه مؤثر است. موادی نظیر سبزی‌های تازه با خنثی‌کردن رادیکال‌‌های آزاد حالت ارتجاعی رگ‌‌ها را حفظ کرده و باعث خون‌رسانی بهتر به مغز و اعصاب شده و به طور غیرمستقیم از کاهش توانایی فکری جلوگیری می‌‌کنند.

به گفته او، ماده دیگر سویا و بهتر از آن روغن سویا است که هم کلسترول بد خون( LDL ) را کاهش می‌دهد و هم از اکسیداسیون کلسترول خوب(HDL)جلوگیری کرده و در کنار آن رادیکال‌‌های آزاد را خنثی کرده و از تشکیل پلاک‌های عروقی جلوگیری می‌کند. سویا همچنین دارای فیتو استروژن‌هایی است که در تقویت حافظه مؤثرند.

مظهری به فارس می‌گوید: در بارداری و شیردهی ذخایر کولین مادر تخلیه می‌شود و کولین کافی برای رشد مغز در دسترس نیست، از این رو برای حفظ سلامت مادر باید از منابع غذایی حاوی کولین استفاده شود. کولین روی پیام‌های عصبی مؤثر است و سرعت ساخت استیل‌کولین را برای حفظ قدرت حافظه و فعالیت‌های عضلانی افزایش می‌‌دهد. مادران در دوران شیردهی باید 4 واحد (4 لیوان 240 سی‌سی) شیر مصرف کنند و علاوه بر این، جگر، تخم‌مرغ و بادام ‌زمینی مصرف کنند.

او توصیه می‌کند: افزودن جوانه گندم به سالاد، سوپ و آش به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و باعث حذف رادیکال‌های آزاد می‌شود و ویتامین‌های E، سلنیوم و منیزیم موجود در آن در برای تقویت فعالیت‌های مغز بسیار مفید است.

خواب و ورزش

تحقیقات نشان می‌دهد که حافظه بلندمدت در طول خواب با پخش دوباره تصاویر تجربه شده در روز تقویت می‌شود. از طرفی استرس قدرت مغزی ما را تحلیل می‌برد. ذهنی که در استرس گرفتار شده، بیشتر منابع حافظه ما را مصرف می‌کند و به این ترتیب، ذهنی ضعیف و کودن برای ما باقی می‌گذارد. تلاش کنید برای خود عادت‌های ساده تفریحی در روز تعیین کنید تا بتوانید به کمک آنها استرس را از ذهن خود پاک کنید. برخی از این تفریحات ساده و مفید برای ذهن و بدن و روان عبارتند از: گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، بازی با کودکان، قدردانی از دیگران، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا به طور روزانه، کار کردن با یک وبلاگ و سرانجام شرکت در کلاس‌های یوگا و سلامت به طور روزانه.به گزارش ایسنا، همان‌گونه که ورزش جسمی برای بهره‌مندی از یک بدن قوی و سالم ضروری است، ورزش ذهنی نیز به همین اندازه مهم است تا بتوانید ذهنی تیز و فعال داشته باشد. آیا تاکنون توجه کرده‌اید که چرا کودکان قدرت مغزی قوی‌تری نسبت به افراد بالغ دارند، چون کودکان ذهنی بازیگوش دارند و یک چنین ذهنی توان حافظه را بالا می‌برد. برای رسیدن به چنین توانایی می‌توانید پازل یا جدول حل کنید، در کارهای گروهی داوطلب شوید، با دیگران تعامل کنید، به یک سرگرمی مانند مطالعه، نقاشی یا حتی دیدن پرندگان مشغول شوید، یک مهارت جدید یا یک زبان جدید بیاموزید.

یوگا یا مدیتیشن

یوگا و مدیتیشن استرس را تخلیه می‌کند. استرس قاتل حافظه است، اما یوگا و مدیتیشن با کاهش استرس، پایین آوردن فشارخون، کاهش سرعت تنفس، کاهش سرعت متابولیسم و آزاد کردن تنش از ماهیچه‌ها ذهن را تقویت می‌کنند.

مصرف مواد قندی را کاهش دهید، قند غذا نیست، بلکه شکلی از کربوهیدرات است که یک انرژی واهی تولید می‌کند. مصرف زیاد مواد قندی باعث بروز نشانه‌های عصبی و رنج‌آور، ضعف حافظه و دیگر اختلالات عصبی می‌شود. غذاها را بدون افزودن شکر مصرف کنید و از مصرف نوشیدنی‌های شیرین یا مقدار زیادی شکر یا قند با کافئین پرهیز کنید.

تقویت قدرت تخیل

یونانی‌ها اصل خیالپردازی را برای به خاطر سپردن همه چیز یاد می‌گیرند. این تکنیک نیاز دارد که فرد یک تخیل واقعی و رنگی را ایجاد کند که بتوان آن را به یک موضوع یا شیء خاص ارتباط داد. اگر شما همه حواس خود شامل لامسه، بویایی، چشایی، شنوایی و بینایی را درگیر خیالپردازی کنید، می‌توانید جزئیات بیشتری از یک موضوع را به یاد بیاورید. این کار به تقویت حافظه شما کمک می‌کند.

مریم روزبهانی

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر

گفتگو

بیشتر
كودكان دلتایی؛ مبتلا و ناقل

بررسی‌ها نشان می‌دهد سویه دلتای ویروس كرونا نسبت به انواع قبلی مسری‌تر بوده و كودكان بیشتری را به‌صورت علامت‌دار مبتلا می‌كند

كودكان دلتایی؛ مبتلا و ناقل

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر