خواندنی هفته

تفسیر «العنایات الرضویه»

از معدود کسانی که از کلام آنان در تفهیم کلام الهی رایحه تعلیم و تربیت می‌آید، دو عالم ربانی، دو برادر به نام‌های شیخ محمدتقی و شیخ محمد حسین اصفهانی‌اند. «العنایات الرضویه» متعلق به اولی است که در سفر وی به مشهد مقدس نگارش یافته است. این کتاب را باید تفسیری از آیات گزینشی دانست که نزد پدیدآورنده جای کاوش داشته است. شیخ محمدتقی اصفهانی معروف به آقانجفی (1332- 1262ه.ق) از شاگردان علمایی چون میرزا حسن شیرازی، حاج شیخ مهدی نجفی، حاج سید علی شوشتری و شیخ راضی‌نجفی بود. تالیفات آقانجفی را بیش از 100 تصنیف شمردند که فقه الامامیه (12 جلد)، دلائل الاحکام، حقایق الاسرار و حاشیه اوائل الفراید شیخ انصاری از جمله آنهایند.
کد خبر: ۳۷۹۸۳۲

آوازه وی به علت ریاست بر حوزه بزرگ اصفهان و مقام شامخ فقاهت، به سایر اقطار ایران و عراق رسید و بسیاری از بزرگان استفاده از محضر ایشان را غنیمت شمردند و گردش جمع شدند و آیت‌الله سیدمحمد کاظم‌یزدی، آیت الله سیداسماعیل صدر، آیت‌الله شیخ‌الشریعه اصفهانی و آیت‌الله میرزا محمدحسین نائینی از آن جمله‌اند.

دقت و نازک‌اندیشی آقا نجفی در تصنیف «العنایات الرضویه» در ترکیب‌های قرآنی، خواننده را به شگفتی می‌آورد و برای برخی عبارات و کلمات بسیار کوتاه بحث‌های مفصلی را مطرح می‌کند. توجه به وجوه متعدد معانی یک آیه از دیگر ویژگی‌های این کتاب است.هرچند ممکن است نگاه نویسنده طریقتی بنماید ولی نویسنده هرگز در این اثر از شریعت روی نبسته بلکه جهات فقهی آیه را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.تفسیر العنایات الرضویه به کوشش موسسه فرهنگی شمس الضحی، با همکاری دکتر ملیحه‌السادات فردانی و توسط انتشارات کتاب نیستان برای نخستین‌بار در سال کنونی با شمارگان 1500 نسخه، بهاء 18 هزار تومان در 672 صفحه منتشر شده است.

حسین برید / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها