مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اتمام طرح مطالعات مرمت بنای تاریخی حمام قجری اتحادیه ارومیه، از آغاز مرمت این بنا توسط اداره کل خبر داد. به گزارش مهر، اسدالله علیزاده از پایان مطالعات و تهیه طرح مرمت حمام قجری اتحادیه شهرستان ارومیه خبر داد و افزود: خاکبرداری و تخلیه خاک و آوار موجود در فضاها، اجرای طاق آهنگ در بخش ورودی، تراشیدن اندود فرسوده و آسیب‌دیده از سطح دیوارها بدون آسیب رساندن به سازه بنا، تخریب جرزهای فرسوده و اجرای مجدد آنها در بخش‌های مورد نیاز، دوخت و دوز ترک‌های جرزها در مناطق مورد نیاز و کندن گیاهان و درختان روییده در درون بنا از اجمله اقدامات مورد نیاز در راستای مرمت این بناست.
کد خبر: ۳۷۶۶۴۳

وی تخلیه آجرها و مصالح فرسوده و جایگزینی آن با آجر سنتی ختایی 20 در 20، تکمیل و اجرای جرزهای تخریب شده، خاکبرداری و سبک‌سازی پشت‌بام تا رسیدن به طاق اصلی بدون آسیب رساندن به سازه بنا را از دیگر اقدامات مرمتی مورد نیاز این حمام دانست و اظهار کرد: مرمت تویزه آسیب‌دیده در خزینه و بام سازی در تمام بخش‌های پشت‌بام با توجه به جزئیات اجرایی آن انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان این که اجرای پوشش طاق ضربی روی گربه‌روها و اجرای کف‌سازی با توجه به جزئیات ارائه شده در تمامی فضاها در این طرح پیش‌بینی شده است، افزود: اندود و ایزولاسیون دیوارها و طاق‌ها در مناطق لازم، بندکشی دیواره‌ها و سردر ورودی در ورودی اصلی بنا اجرا خواهد شد.

علیزاده به تخریب و بازسازی پله‌ها و مرمت پله‌های ورودی و بازسازی طاق تخریب شده در ورودی گربه‌رو اشاره و بیان کرد: همچنین در و پنجره بازشوهای بنا و در ورودی اصلی بنا تهیه و نصب خواهد شد.

به گفته این مقام مسوول با توجه به قرارگیری بنا در جوار بازار قدیمی و قلب تپنده شهر، تمام کاربری‌های تجاری مجاور بنا برای ادامه حیات آن ضروری بوده و مفید به شمار رفته که با استناد به نوشته‌های کاشیکاری داخل سربینه حمام، تاریخ ساخت این بنا به سال 1335 هجری قمری می‌‌رسد.

حمام اتحادیه ارومیه یکی از حمام‌های زیبا و بزرگ و تاریخی شهر ارومیه بوده که به نام یکی از معتمدان شهر که بانی آن بوده نامیده می‌شود، این حمام در سال 1335 هجری قمری ساخته شده و دارای دو گنبد بزرگ روی طاق‌های جناغی است که زیر این گنبد حوض بزرگی قرار دارد و به سبک حمام‌های ایرانی ساخته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها