بسیاری از بیماران مبتلا به گاستروآنتریت آن را با مسمومیت بر اثر آلودگی هوا اشتباه ‌می‌گیرند

یک بیماری شایع و ناشناخته

شما مشغول گوش کردن به اخبار آلودگی هوا هستید که ناگهان احساس می‌کنید دچار دردهای شکمی، ‌اسهال، تب شدید و سرفه‌های نفس‌بر شده‌اید. اینجاست که حس خوددرمانی‌تان بیدار می‌شود و به شما می‌گوید همه این مشکلات مربوط به آلودگی هواست. پس سراغ یخچال می‌روید و هر قرصی که به نظرتان مفید می‌آید از چرک‌خشک‌کن‌ها تا آنتی‌هیستامین‌ها را امتحان می‌کنید، اما اثری ندارند و اوضاع‌تان را بدتر می‌کنند، چون شما دچار بیماری‌ای شده‌اید که به گفته رئیس جامعه متخصصان داخلی این روز‌ها شایع شده است، ربطی به آلودگی هوا ندارد و پزشکان به آن می‌گویند گاستروآنتریت.
کد خبر: ۳۷۵۹۰۸

گاستروآنتریت‌ از دیدگاه پزشکی، نوعی آزردگی و عفونت لوله گوارش است که دلیل آن ویروسی است و با سرفه، اسهال و تب خودش را نشان می‌دهد و ممکن است از چند روز تا یک هفته طول بکشد و آنتی‌بیوتیک‌ها بر آن بی‌اثر هستند. اگر چه امکان بروز این بیماری در همه سنین وجود دارد، اما در کودکان یک تا 5 ساله و در افراد بالاتر از 60 سال بیشتر شایع است.

به گفته دکتر ایرج خسرونیا، این روزها بیماری گاستروآنتریت خیلی‌ها را مجبور به مراجعه به پزشک کرده است و سال گذشته نیز این بیماری در همین وقت سال بروز یافته و بیماران را با مشکلات سیستم تنفسی و گوارشی مواجه‌کرده بود.

وی می‌گوید: عامل ابتلا به این بیماری ویروسی است که موجب سرفه، تنگی نفس، اسهال، دل درد و حالت تهوع می‌شود و بیمار با تب، لرز، بی‌حالی و ضعف عمومی به پزشک مراجعه می‌کند.

خسرونیا تصریح می‌کند: در برخی افراد علائم این عارضه واضح نیست، ولی در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف و تغذیه نامناسب دارند علائم واضح هستند و باید چند روزی تحت‌درمان قرار گیرند.

وی با بیان این‌که بیماری ربطی به آلودگی هوا ندارد، یادآور می‌شود: گاهی اوقات بیمار فقط به علت علائم گوارشی یعنی اسهال و استفراغ به پزشک مراجعه می‌کند و گاهی علائم تنفسی آن زیاد‌تر از علائم گوارشی است.

چطور مراقب باشیم

تنها راه جلوگیری از گاستروآنتریت رعایت بهداشت فردی و عمومی است. به گفته دکتر خسرونیا این بیماری از طریق دست دادن، تنفس در مجاورت فرد بیمار و مواد غذایی آلوده مثل میوه‌ها و سبزی‌هایی که به درستی و با دقت شسته نشده‌اند، منتقل می‌شود.

علاوه بر این در برخی متون پزشکی نقل شده است که گاهی مصرف یک غذای جدید بخصوص در کودکانی که برای نخستین بار پس از شیرخوارگی غذایی را امتحان می‌کنند نیز احتمال دارد علائمی شبیه گاسترو آنتریت را نشان دهد که برای رفع آن باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

رعایت بهداشت در اماکن عمومی

وقتی حرف از رعایت بهداشت عمومی می‌شود باید یاد مکان‌هایی بیفتیم که در آنها زندگی به اجبار یا خودخواسته به شکل گروهی در آمده است. این نوع مکان‌ها به گفته رئیس جامعه متخصصان داخلی از نظر شیوع بیماری‌ها خطرناک‌ترند.

او می‌گوید: در مراکزی مانند سربازخانه‌ها و مراکز نگهداری سالمندان که افراد به شکل گروهی زندگی می‌کنند این بیماری شیوع بیشتری دارد و به همین دلیل استفاده از لیوان، حوله و ظرف مشترک و دست‌دادن با هم کار درستی نیست.

وقتی مراجعه به پزشک واجب می‌شود

هرچند درمان عارضه گاستروآنتریت به گفته دکتر ایرج خسرونیا علامتی است و برای درمان آن بیشتر باید استراحت کرد و تقویت بدن مهم‌ترین عامل کمک کننده به بهبود زودهنگام است، اما اگر حالت استفراغ‌تان بیشتر از 2 روز و اسهال بیشتر از چند روز طول بکشد، دچار اسهال خونی شوید، تب بالای 38درجه سانتی‌گراد یا دردهای شکمی شدید و ضعف و گیجی داشته باشید، دیدارتان با پزشک واجب می‌شود و نباید آن را پشت گوش بیندازید. با این حال اگر هر یک از علائم گاستروآنتریت در کودکتان ظاهر شد، حتی اگر این علائم خفیف بودند حتما فورا به پزشک مراجعه کنید و منتظر بروز علائم بعدی نباشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها