ما برای طولانی‌ترین شب سال شما پیشنهادهایی داریم

مهمانی در شب تولد خورشید

بچه که بودیم، فکر می‌کردیم چطوری باید این طولانی‌ترین شب سال را سحر کرد؟ فکر می‌کردیم طولانی‌ترین شب سال، یعنی این‌که ساعت‌های طولانی به شب اضافه می‌شود و اگر خواب باشیم، اتفاق مهمی ‌می‌افتد که از آن محروم می‌مانیم. غافل از این‌که طولانی‌ترین شب سال تنها چند ده ثانیه از شب‌های دیگر بلندتر است. اما آن همه شور و هیجان برای برگزاری شب یلدا که بزرگ‌ترها از خودشان نشان می‌دادند به خاطر چه بود؟
کد خبر: ۳۷۴۶۴۸

آداب و رسوم شب یلدا، شبی که از فردایش روزها طولانی‌تر می‌شوند و خورشید هر روز پررنگ‌تر می‌تابد، از آن دسته ‌آداب و رسومی‌ است که ایرانی‌ها آن را خیلی دوست دارند و هر جور شده آن را پاس می‌دارند. به خاطر همین است که اهالی خانه هرطور که شده خودشان را به هم می‌رسانند و سعی می‌کنند این شب بلند و رویایی را کنار هم بگذرانند. اگر شما از آن نسل سومی‌هایی هستید که در کانون گرم خانواده زندگی می‌کنند که خوش به حالتان! شب یلدا حتما در جمع خانواده حاضر شوید و از نتیجه تلاش مادر و پدر و همسرتان برای برپایی این شب استفاده کنید و خوش بگذرانید، اما اگر به هر دلیل در جمع خانواده نیستید، این راهنما برای شماست.

اگر دانشجویید و دور از منزل، اگر سربازید و در سربازخانه، اگر یک جایی دور از یار و دیار کار می‌کنید، اصلا غصه نخورید که این شب یلدایی باید تک و تنها زانوی غم به بغل بگیرید و حسرت بخورید. برگزار کردن یک شب یلدای به یاد ماندنی اصلا کار سختی نیست و اتفاقا اگر کمی ‌ذوق به خرج بدهید، می‌توانید شب یلدایی برگزار کنید که برای تمام عمرتان ماندگار باشد و خاطره‌اش هیچ وقت از ذهن تان پاک نشود. فقط کافی است همت کنید.

قدم اول: مهمان‌ها

اگر به هر دلیلی تنها هستید و نمی‌توانید خودتان را به خانواده برسانید، از دوستانتان غفلت نکنید. احتمالا در این شهر غریب، چندتایی دوست دارید که آنها هم مانده‌اند شب یلدا را چطور بگذرانند. دعوتشان کنید و یک قرار حسابی بگذارید. اگر هم سربازید و مجبورید این شب را در پادگان بگذرانید، باز هم با چند تا از بچه‌ها هماهنگ کنید که سر ساعت مشخصی یک جا جمع شوید و آداب شب یلدا را به جا بیاورید. البته این آداب احتمالا برای شما باید با شرایط ویژه‌ای به جا آورده شود که در ادامه راهنمایی‌تان می‌کنیم.

قدم دوم: خوردنی‌ها

این بزرگ‌ترین قدم شما برای برگزاری مراسم شب یلداست. بالاخره می‌دانید که مهمانی و دورهم جمع شدن ‌بدون خوردنی، اصلا صفایی ندارد و از قضا این شب یلدا هم بدجوری با انواع خوردنی‌ها گره خورده! پس این فهرست را یادداشت کنید و در اولین فرصت تهیه کنید. البته ما در حد وسع یک جوان مجرد یک‌لاقبا این فهرست را تهیه کرده‌ایم:‌ هندوانه، آجیل، چای، میوه و هله‌هوله.

هندوانه: هرجوری حساب کنید، می‌بینید که شب یلدا بی‌هندوانه مزه ندارد. اصلا بعضی‌ها معتقدند هرکس شب یلدا هندوانه بخورد، در زمستان سردش نمی‌شود و در تابستان احساس تشنگی نمی‌کند. اما یادتان باشد که شب یلدا بره‌کشان هندوانه‌فروش‌هاست و احتمالا این خوردنی تابستانی را به قیمت گزافی می‌فروشند. اگر چند روز قبل از این‌که هندوانه‌فروش‌ها شروع به فروش هندوانه مخصوص یلدا کنند حواس‌تان جمع باشد، احتمالا آن را به قیمت ارزان‌تری می‌خرید. رفتن به بازار میوه و‌ تره‌بار هم به نفع‌تان است. یادتان باشد هندوانه شب یلدا مثل ماهی قرمز شب عید است و از فردایش قیمت‌ها می‌شکنند!

هندوانه بزرگ هم نگیرید. تعداد مهمان‌ها را بسنجید و به اندازه هندوانه بخرید. کمی ‌وقت بگذارید تا هندوانه شیرینی را انتخاب کنید. هندوانه‌های این فصل دیگر مثل تابستان نیستند و احتمال خراب بودن شان زیاد است. برای تشخیص هندوانه رسیده، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

ـ با انگشت به هندوانه ضربه بزنید. اگر صدای طبل مانند و بلندی داشت، هندوانه رسیده است.

ـ دو دست‌تان را دو طرف هندوانه قرار دهید و فشار دهید. اگر صدایی شبیه قرچ از آن به گوش رسید، هندوانه رسیده است.

ـ دست‌تان را روی سطح هندوانه بکشید. اگر دست روی هندوانه سر خورد، هندوانه رسیده است.

ـ محل جدا شدن هندوانه از بوته اگر نازک باشد، رسیده است. اگر کلفت بود، کال است و خوب نرسیده است.

آجیل: تنقلات شب یلدا متنوع‌اند، اما شما می‌توانید بر اساس بودجه‌تان از بین‌شان انتخاب کنید. رسم است که در این شب آجیل مخصوص یلدا را تهیه می‌کنند که‌ ترکیبی از برگه‌ها و دانه‌هاست. در این شب بخصوص باز هم قیمت‌ها بیشتر می‌شود پس می‌توانید خودتان از بین این چیزها هر کدام را دوست داشتید انتخاب و‌ ترکیب کنید:‌ انجیر خشک، برگه هلو و زردآلو، تخمه، کشمش، تخمه کدو و تخمه ژاپنی. اصلا خودتان را مجبور به خریدن پسته نکنید که الزامی ‌نیست. در عوض می‌توانید تخمه آفتابگردان بخرید که تا آخر شب بشکنید! برگه‌ها هم گران هستند، اما کار شما با کشمش هم راه می‌افتد. همه اینها را در قشنگ‌ترین ظرفی که دارید بریزید و با چند تا پیش دستی بگذارید جلوی رفقای شفیق!

چای: حتما حوصله کنید و چای دم کنید. توصیه‌های ما درباره برگزاری مراسم چای که یادتان هست؟ همان‌ها را به کار بگیرید و یک چای خوشرنگ جلوی مهمان‌ها بگذارید!

قصدمان اصلا این نیست که شما را توی خرج بیندازیم چون میوه از آن چیزهای گران روزگار است، اما می‌خواهیم چند تا پیشنهاد تازه بدهیم تا اگر امکانش را داشتید، انجام بدهید. انار میوه اصلی شب یلداست که اگر زحمت بکشید و چند تا انار سرخ بخرید و وقت بگذارید و دانه‌اش کنید، دوستانتان حسابی غافلگیر می‌شوند. خب این که پیشنهاد معمولی و ساده‌ای است، اما اگر با ما همراهی کنید، یک پیشنهاد ویژه هم برایتان داریم:

هله‌هوله‌ها: در این مورد انتخاب‌های وسیعی می‌توانید داشته باشید، چون نسل سومی‌ها معمولا میانه‌شان با هله‌هوله خیلی خوب است. این یک شب را چیپس و ماست و پفک بخورید و عذاب وجدان نداشته باشید. آلبالو خشکه، ذرت بوداده و چوب‌شور هم انتخاب‌های خوبی هستند. آب نبات و شکلات هم چند تا دانه‌اش کفایت می‌کند.

قدم سوم: تفأل

اصلا مگر می‌شود شب یلدا بیاید و فال نگیرید؟ دیوان حافظ را دم دست بگذارید و در فرصتی که همه سر حال هستند، یکی که کارش از همه درست‌تر است و خوب غزل‌های حافظ را می‌خواند، برای همه فال بگیرد. احترام غزل‌های حافظ را نگه دارید و خوب به فال‌تان گوش کنید. دنبال این‌که فردا کارم چی می‌شود و کی پولدار می‌شوم هم نباشید. دلتان را به غزل حافظ بدهید و با روح شعر ارتباط برقرار کنید. حافظ خودش آن چیزی را که درست است به دل‌تان می‌اندازد. دوستان با کمالات هم می‌توانند تفسیرهای درستشان را از غزل‌ها به بقیه بگویند. می‌بینید که شب یلدا شب مفیدی است و بر علم‌تان هم می‌افزاید!

قدم چهارم: عکاسی

گوشی موبایل یکی از شما بالاخره یک دوربین به درد بخور دارد و شاید هم یکی‌تان یک دوربین دیجیتال داشته باشد. از این مراسم و دور هم بودن، چند تا عکس بگیرید و یکی که با همت‌تر است عکس‌ها را بدهد عکاسی و چاپ کند. بعدها از این عکس‌ها خاطرات خوبی خواهید داشت و به جان ما هم دعا خواهید کرد.

سربازها بخوانند

دوستانی که در پادگان‌ها، سر شیفت کاری و خلاصه جاهای محدودیت دار هستند، می‌توانند این مراسم را به قول معروف به شکل ام‌پی‌تری برگزار کنند. آن هم این طور که موقع مرخصی یک بسته آجیل خشک و یک دیوان حافظ تهیه کنند و شب یلدا جوری که سر و صدایی درنیاید، غزل‌ها را در گوش هم زمزمه کنند. یادتان باشد که این جور دورهم بودن‌‌ها همیشه پیش نمی‌آید و هر قدر هم که ساده برگزار شود، باز ارزشش را دارد.

لیلا شریعتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها