کد خبر: ۳۷۴۴۷۲

مواد آن یک پیمانه نخود، یک پیمانه لوبیا چیتی و نصف کدو حلوایی و سیر و پیاز فراوان است. درست کردن آن هم خیلی ساده است.

نخود و لوبیا را بپزید و کدو را هم به آن اضافه ‌کنید تا بپزد. بعد همه را با هم بکوبید و سیر داغ و پیاز داغ را جداگانه آماده ‌کنید. روی آن را با کمی نخود و لوبیای پخته و سیر داغ و پیاز داغ تزیین کنید و مثل حلیم میل نمایید. در این روزهای سرد زمستان واقعا می‌چسبد.

قبلا در مورد خواص کدو حلوایی گفته‌ایم اما حالا کمی از حبوبات بگوییم.

لوبیای گرد محبوب

یک فنجان لوبیای چیتی یا 193 گرم از آن 670 کالری دارد که از این میزان، 21 کالری آن به چربی، 483 کالری از آن به کربوهیدرات موجود در لوبیا و 165 کالری به پروتئین موجود در آن اختصاص دارد.

آنها که کلسترول خونشان بالاست می‌توانند با خیال راحت هر چه می‌خواهند لوبیا چیتی بخورند زیرا این ماده غذایی فاقد کلسترول است. مژده دیگرمان برای دیابتی‌ها است. قند موجود در این لوبیا در مقایسه با انواع لوبیاها کمتر است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تأمین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود.

گفتنی است میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است.

این ماده غذایی منبع مناسبی از ویتامین «ث» بوده، همچنین میزان کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم موجود در این نوع لوبیا قابل توجه است.

این لوبیا برخی مواد معدنی مورد نیاز بدن چون منیزیم و فسفر را نیز تامین می‌کند و قرار دادن میان‌وعده‌های غذایی حاوی لوبیا چیتی در برنامه غذایی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد.

رژیم غذایی حاوی لوبیا چیتی از ابتلا به چاقی ناشی از افزایش اشتها نیز پیشگیری می‌کند.

نخود خورها بخوانند

نخود به علت دارا بودن اسید‌های آمینه مختلف، ‌ویتامین‌ها و مواد معدنی، غذای بسیار خوبی است.

نخود از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و با همه خواص بیشماری که دارد نفاخ و دیر هضم می‌باشد و نباید در خوردن آن افراط کرد.نخود کمی ملین است و خاصیت ضد انگل دارد.

برای برطرف کردن درد سینه و ریه باید نخود را با کمی نمک پخت و آب ژله مانند آن را خورد.

روغن نخود برای تقویت مو موثر است.

افراد گرم مزاج باید نخود را با سکنجبین بخورند تا از نفخ شکم جلوگیری کند.

اما از نظر پزشکی نخود نیز مانند سایر حبوبات، فیبر بالایی دارد. فیبر همان است که سیستم گوارشی را پاک می‌کند. نخود همچنین نیاز به انسولین را در افراد دیابتی کم می‌کند.

در بین گروه‌های غذایی، نخود، عدس و نخود فرنگی، پروتئین، کلسیم و آهن را به مقدار کافی و لازم برای رفع نیاز بدن فراهم می‌کنند.

نخود یکی از حبوبات مغذی و انرژی‌زا و پرمصرف است.

20 گرم پروتئین، 55 گرم نشاسته، 150 میلی‌گرم، کلسیم، 35 میلی‌گرم فسفر و آهن، سدیم، پتاسیم، ویتامین آ، ویتامین‌های گروه ب و مواد روغنی از 100 گرم نخود به دست می‌آید.

همه حبوبات را قبل از مصرف حداقل 4 ساعت خیس کنید. شما می‌توانید با خیس کردن آنها به مدت بیشتر از جوانه حبوبات هم استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها