«ایستگاه زمان»، «آیا توان مغزی انسان قابل افزایش است یا نه؟»، «ریاضیات ماورای محاسبه» و «جهان هستی» آثار مستندی هستند که هومن باقری برای تلویزیون دوبله کرده است.
کد خبر: ۳۶۹۸۰۲

ایستگاه زمان، مجموعه‌ای است که در آن جف لیبرمن، استاد دانشگاه و مت فیلمبردار به مکان‌های گوناگون سفر می‌کنند و پس از صحبت با افراد مختلف از چیزهای عجیبی با دور کند فیلمبرداری می‌کنند مثلا از پرش یک شخصیت از ارتفاع در آب‌، از تیری که از کمان بیرون می‌رود یا از شخصی که با راکت پینگ‌پنگ حرکاتی را انجام می‌دهد.

باقری معتقد است، این اثر جذاب ریتم تندی دارد و در حقیقت مستندی با هیجان بالاست. وی برای 2 نقش اصلی این مجموعه مهرداد ارمغان و شایان شام‌بیاتی را انتخاب کرده، زیرا به نظرش نوع صحبت‌کردن و فیزیک صورت جف ـ که شخصی جوان و اکتیو و شوخ‌طبع است ـ با گویش مهرداد ارمغان بسیار تناسب دارد و صدای بم شام‌بیاتی نیز برای هیکل درشت مت مناسب است. به گفته باقری، مت حدودا 35 ساله و انسانی خوش‌مشرب است و شام‌بیاتی گویش خاصی را برای وی انتخاب کرده و از طرفی جف و مت شوخی‌هایی با یکدیگر می‌کنند که در آوردن حس آنها در عین حفظ بار علمی مستند مهم بوده است. «آیا توان مغزی انسان قابل افزایش است یا نه؟» اثری تک‌قسمتی و درباره این موضوع است که آیا می‌شود مغز را تمرین داد و از طریق نرم‌افزارهای هوشی توان آن را افزود؟ در این اثر 3 مجری مرد حضور دارند که باقری برای آنها محمدرضا مومنی، مهرداد ارمغان و امیربهرام کاویان‌پور را انتخاب کرده و گویندگی مجری زن را به محبت دارآفرین سپرده، زیرا معتقد است شیرینی موجود در صدای دارآفرین و نوع گویش وی برای صورت این مجری مناسب است.

در ریاضیات ماورای محاسبه، 2 شخصیت به نام‌های آلن و مارکوس به کشورهای مختلف سفر می‌کنند تا بفهمند ریاضیات چگونه به علم کهکشان‌ها مربوط می‌شود و چگونه توانسته ارتباط بین انسان و کیهان را برقرار کند. باقری، گویندگی آلن را ـ که مردی حدودا 35 ساله و عامی است و از ریاضیات هیچ نمی‌داند ـ خودش به عهده گرفته و انتخاب اولش برای این شخص، محمدرضا مومنی بوده است. او گویندگی مارکوس را به شایان شام‌بیاتی سپرده است. مارکوس استاد ریاضیات دانشگاه آکسفورد و حدودا 50 ساله است. باقری علت انتخاب شام‌بیاتی را مناسب بودن صدای وی برای چهره مارکوس (چشم‌های رنگی و موهای سفید کوتاه)‌ و شخصیت او بیان می‌کند.

باقری معتقد است برای این شخصیت، کسی باید انتخاب می‌شد که بیننده صدایش را به عنوان مردی دانشمند و برتر از آلن بپذیرد.

مجموعه 6 قسمتی «جهان هستی» موضوعات گوناگونی را در بر می‌گیرد. مثلا در یک قسمت به مریخ و این که قابل سکونت است یا نه پرداخته می‌شود و در قسمتی دیگر توفان‌های خورشیدی و نقش آنها بر سیارات و کهکشان‌ها بررسی می‌شود. باقری اجرای گفتار متن این اثر را خود به عهده گرفته و نقش هولی را به محبت دارآفرین سپرده، زیرا به نظر او هولی دانشمندی نسبتا جوان است و صدای دارآفرین برای سن وی و ترکیب صورتش مناسب بوده است.

محمدرضا کلانتر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها