بازی های آسیایی گوانگجو

نمره 20 ورزشکاران ایرانی

بعد از 24 سال دوباره در عرصه بازی‌های آسیایی به مقام چهارم رسیدیم تا روند حرکت رو به جلوی ورزش ایران در گوانگجوی چین به بار بنشیند و با عملکردی خوب نمره 20 بگیریم.
کد خبر: ۳۶۹۲۷۱

ورزش ایران که تاکنون 2 بار در سال‌های 1970 تایلند و 1986 سئول به مقام چهارمی بازی‌های آسیایی رسیده بود، در شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی در گوانگجوی چین، مافوق تمام پیش‌بینی‌ها حاضر شد تا با کسب بیشترین مدال طلا طی 36 سال اخیر، نمایشی تحسین‌برانگیز از خود ارائه کند.

مرغوبیت مدالی ورزش ایران در این دوره از بازی‌ها تا آنجاست که حتی اگر در همان 2 دوره‌ای نیز که چهارم شدیم، تعداد مدال‌های طلای ایران را جمع کنیم (9 طلا در سال 1970 و 6 طلا در 1986) 5 مدال طلا از گوانگجو کمتر ‌است و همه اینها حکایت از حضور خوب و پرتوان ورزشکاران ایران در این دوره از بازی‌ها دارد.

کشتی آزاد با 3 طلا

در 3 روز پایانی این رقابت‌ها، ورزشکاران کشورمان در رشته‌های کشتی، دوومیدانی، قایقرانی و کاراته صاحب 8 مدال طلای دیگر شدند تا ورزش ایران با رسیدن به 20 طلا، جایگاه خود را در مکان چهارم بازی‌های آسیایی تثبیت کند.

کشتی آزاد نیز بعد از ناکامی روز اول، در روز دوم توسط صادق گودرزی در 74 و جمال میرزایی در 84 کیلوگرم صاحب 2 مدال طلا شد و مهدی‌تقوی نیز در فینال با شکست از کشتی‌گیر ژاپنی خود، به مدال نقره رسید. در روز سوم مسابقات کشتی، رضا یزدانی با درخششی کم‌نظیر با پیروزی بر حریفان جهانی خود از قزاقستان و ازبکستان با شایستگی به مدال طلای وزن 96 کیلو رسید و فردین معصومی، کشتی‌گیر وزن 120 کیلو نیز که در کشتی اول خود به تایمازوف ازبک باخته بود، در دیدار رده بندی حریف قزاق را شکست داد تا صاحب مدال برنز شود.

پورشیب و ویشگاهی، طلایی‌های کاراته

در رشته کاراته، ذبیح‌الله پورشیب و جاسم ویشگاهی با شایستگی با پیروزی بر همه حریفان و از جمله حریفان فینالیست خود از اندونزی و ژاپن، با قاطعیت صاحب برتری شدند تا 2 طلای باارزش دیگر را به مجموعه طلا‌های ایران از این بازی‌ها اضافه کنند. گرچه کاراته نیز مانند کشتی آزاد به نسبت دوحه 2006، در گوانگجو یک طلا کمتر گرفت؛ اما در بخش بانوان فاطمه چالاکی توانست در وزن منهای 68 کیلو به مدال برنز برسد.

در دوومیدانی نیز در شرایطی که همه تنها روی مدال طلای احسان حدادی در پرتاب دیسک حساب می‌کردند، سجاد مرادی که در دوی 1500 متر به مدال نقره رسیده بود، در فینال دوی 800 متر با همراهی برادرش (امیر) همه رقبا را جا گذشت تا با قدم‌های استوار خود از خط پایان بگذرد و ضمن دستیابی به مدال طلا، افتخاری تاریخی را به نام دوومیدانی ایران بنویسد.

جهش قایقرانی با طلای طالبیان

قایقرانی ایران برای آن که روند موفقیت‌آمیز خود را در گوانگجو تکمیل سازد، در روز سیزدهم بازی‌ها توسط احمدرضا طالبیان در کایاک 1000 متر صاحب طلای باارزش دیگری شد تا مسوولان این رشته به وعده خود در زمینه کسب 2 طلا عمل کرده باشند. در این روز همچنین شاهو ناصری در رشته کانوی 1000 متر به مدال نقره رسید تا قایقرانی با نتایجی قابل قبول و راضی‌کننده به کار خود در این بازی‌ها پایان دهد.

3 نقره تیمی در هندبال، کبدی و والیبال

کبدی ایران که در دوحه قطر، دستش از مدال برنز نیز کوتاه ماند، در گوانگجو فراتر از انتظار ظاهر شد تا با پیروزی بر پاکستان و راهیابی به فینال بازی‌ها، نقره خود را مسجل سازد. مردان کبدی ایران در فینال و در مقابل هند قدرتمند، مغلوب تجربه بیشتر حریف شدند. تیم بانوان کبدی نیز به مدال برنز این بازی‌ها رسید. در هندبال و در شرایطی که هیچ‌کس، انتظار چنین نمایش‌های تحسین‌برانگیزی را از تیم ملی نداشت، این تیم با ارائه بازی‌هایی خوب و حساب شده به فینال رسید تا با شکست از کره جنوبی صاحب عنوان و قدرتمند، به مدال نقره برسد و برنز دوحه‌اش را ارتقا بخشد.

اما در والیبال و در شرایطی که تصور می‌شد تیم ملی بتواند با گذر از سد ژاپن برای نخستین بار در این رشته قهرمانی تاریخ‌ساز شود، در مقابل چشم‌بادامی‌ها در فینال، تنها سایه‌ای از توان واقعی خود را به نمایش گذاشت تا با قبول شکست 3بریک در این بازی، نقره بازی‌های 2002 بوسان خود را پس از 8 سال تکرار کند؛ هرچند به نسبت دوحه؛ در این رشته نیز جهش داشتیم؛ اما در فینال بازیکنان ایران بسیار کم‌رمق و تحلیل‌رفته نشان دادند تا سرانجام رویاهایمان برای کسب مدال طلا در رشته‌های تیمی بر باد برود.

شاگردان حسین معدنی در شرایطی دیروز بازی را به ژاپن واگذار کردند که چند ماه پیش و در رقابت‌های جهانی ایتالیا، بر همین تیم پیروز شده بودند؛ اما ژاپنی‌ها در این بازی با اسپک‌های عالی خود که با دفاع عالی روی تور و جمع کردن توپ‌ها در عقب زمین همراه بود، بازیکنان ایران را تحت تاثیر قرار دادند و موفق شدند با پیروزی در گیم‌های اول، دوم و چهارم با نتایج 25ـ 19، 25ـ 13 و 25ـ 18، طلای والیبال را از چنگ ایران خارج کنند. تیم ایران تنها در گیم سوم و با نتیجه 25ـ 23 برنده شد.

برنزی که از کف فوتبال رفت

جدا از موفقیت‌های ورزشکاران کشورمان در رشته‌های مختلف، در فوتبال مدال برنز نیز از کف تیم امید ایران خارج شد تا به مانند دیدار با ژاپن چوب اشتباهات زیاد خود را در خط دفاعی خورده باشیم.

شاگردان غلامحسین پیروانی که تا دقیقه 87 بازی 3 ـ2 و با گل‌های غلامرضا رضایی، علی عسگری و کریم انصاری‌فرد از کره جنوبی پیش بودند، در دقایق پایانی روی دو سانتر از جناح چپ و 2 ضربه سر، دروازه خود را گشوده دیدند تا پیروزی را با شکست عوض کنند؛ هرچند نمی‌خواهیم توپ این ناکامی‌ها را صرفا به زمین کادر فنی تیم امید بیندازیم؛ اما یقینا وقتی تیمی از حریفانش جلو می‌افتد، باید بتواند با اتخاذ تاکتیک‌های دفاعی لازم و تخریب بازی رو به جلو و تهاجمی حریف، در ضدحملات ضربات اساسی را بر پیکر او وارد کند. تیم امید هم در مصاف با ژاپن و هم در مصاف با کره جنوبی، چوب این ضعف خود را خورد تا کره‌ای‌ها با سرعت دادن به بازی، 2 گل عقب‌افتاده خود را جبران کرده و با گل چهارم، مدال برنزی را که در دوحه به ایران تقدیم کرده بودند، در گوانگجو پس بگیرند.

برنز سوم برای بسکتبال

اما بسکتبال ایران با این‌که تنی چند از بازیکنان خوب و کارساز خود را در گوانگجو به همراه نداشت؛ اما ارائه‌گر بازی‌های قابل قبولی بود. این تیم حتی این شایستگی را داشت که با گذر از سد چین میزبان، در فینال بازی‌ها حاضر باشد؛ اما در دیدار نیمه نهایی داوری‌ها هم چندان باب طبع ما نبود تا با شکست از چین آن هم تنها با 3 امتیاز اختلاف، فینال را با رده‌بندی عوض کنیم. شاید اگر در این بازی، بازیکنان ما از بازیکنان چینی غافل نمی‌شدند و قدر پرتاب‌های 3 امتیازی حامد آفاق را می‌دانستیم، پیروزی در این دیدار نیز برایمان امکان‌پذیر بود. در دیدار رده‌بندی تیم ملی بسکتبال 74ـ 66 بر ژاپن غلبه کرد تا ضمن جبران شکست دور مقدماتی، برنز دوحه را تکرار کند؛ مدال برنزی که با احتساب مدال بسکتبال در اولین دوره این بازی‌ها در سال 1951 دهلی‌نو، سومین برنز ایران در این رشته دانشگاهی به حساب می‌آید.

بدین ترتیب کاروان ورزش ایران با 20 طلا ، 14 نقره و 25 برنز و مجموع 59 مدال به کار خود در بازی های آسیایی گوانگجو پایان داد. در دور گذشته این رقابت ها ایران با 48 مدال ششم شده بود.

جدول بازی‌ها تا پایان روز چهاردهم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حجت الله اکبر آبادی 
دبیر گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها