یکی از اختلالات روانی که بخصوص در چند سال اخیر بسیار رواج پیدا کرده، اعتیاد به استفاده زیاد از رایانه و اینترنت است که نوعی اختلال روانی محسوب شده و نیاز به درمان و مشورت با متخصص دارد. استفاده زیاد از بازی‌های رایانه‌ای، بررسی مدام ایمیل‌ها و... از علائم اعتیاد به رایانه و اینترنت به شمار می‌رود.
کد خبر: ۳۶۵۱۳۲

این مشکل، خطرات بسیار جدی برای فرد از لحاظ سلامت ایجاد می‌کند و همچنین پیامدهای اجتماعی به دنبال دارد که از این قبیل می‌توان به خستگی‌های مفرط، افسردگی، انزوا و دوری از اجتماع و عملکردهای ضعیف کاری اشاره کرد و در مواردی که این اعتیاد به صورت حاد در بیاید، فرد کاربر ممکن است دچار مرگ ناشی از اختلالات قلبی ـ ریوی شود. در واقع این نوع اعتیاد، یک اعتیاد تدریجی و مرحله‌ای است که فرد به جای استفاده از موادمخدر، به انجام یک رفتار یا عملی معتاد می‌شود، درست مانند عادت به خرید، قمار یا برخی روابط جنسی. این فرد از وقت گذرانی در اینترنت و کار با رایانه لذت می‌برد و همین لذت و خوشی دلیل ادامه این رفتارهاست و برخی محققان معتقدند که این اعتیاد با برخی تغییرات شیمیایی در ارتباط است که در بدن فرد رخ می‌دهد و ممکن است حتی برخی ژن‌ها در بروز چنین رفتارهایی دخیل باشند. این افراد بسختی از پای رایانه برمی‌خیزند و معمولا به خاطر وقت زیادی که صرف این کار می‌کنند، خسته بوده و دچار کمبود خواب هستند.

اگر اعتیاد به اینترنت و رایانه، بعد زیستی داشته باشد، بیمار باید تحت درمان با داروهای ضدافسردگی و ضداسترس قرار گیرد. این افراد باید تحت‌نظر روان‌شناس باشند تا با تغییرات رفتاری و محیطی، بتوانند ارتباطشان را با دنیای مجازی کم کنند. اما بهتر است افراد به این اعتیاد دچار نشوند و قبل از آن پیشگیری کنند و مراقب رفتارهای خود و دیگران باشند. درخصوص کودکان هم والدین حتما باید کار و بازی آنها با رایانه و اینترنت را زیر نظر داشته باشند.

روش صحیح کار با کامپیوتر

عوارض کار طولانی مدت با کامپیوتر شامل ضایعات چشم، سردرد، کمر درد و فشار در نواحی مچ دست، شانه و گردن و دردهای گردن و شانه است که با خستگی شدید عضلات این بخش‌ها همراه است.

اگر هنگام کار با کامپیوتر، بدن بیش از حد به جلو خم‌شده باشد. شانه و عضلات گردن قادر به نگهداشتن وزن سر نیست به یاد داشته باشید که بیشتر دردهای ناحیه گردن و پشت که هنگام کار با کامپیوتر عارض می‌شوند به دلیل قرار گرفتن نادرست بدن روی صندلی و پشت میز است.

این در حالی است که می‌توان بسیاری از بیماری‌هایی که براثر استفاده پیاپی از رایانه ایجاد می‌شود، با تصحیح عادات بهبود بخشید و حتی از بین برد. استفاده از برخی راهکارها و رعایت آنها علائم بیماری ناشی از کار با یارانه را کاهش می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها