مدیر جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: به منظور کاهش مصرف آب در بخش ‌کشاورزی 50 درصد از هزینه نصب و راه‌ اندازی سیستم ‌آبیاری ‌تحت ‌فشار به کشاورزان به‌ صورت یارانه‌ ای و بلاعوض پرداخت می ‌شود.
کد خبر: ۳۶۴۹۱۶

سید مجید موسوی در گفت و گو با مهر در اهواز اظهارداشت: با توجه به پایداری پدیده خشکسالی در استان و ضرورت مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی، اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار یکی از موارد مدیریت منابع آب کشاورزی است که در کاهش اثرات خشکسالی بسیار موثر بوده و سیاست سازمان برای استفاده بهینه از آبهای موجود، تجهیز مزارع و باغات استان به سیستمهای آبیاری تحت فشار است.بر همین اساس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از کشاورزانی که اقدام به نصب سیستم های آبیاری تحت فشار کنند، حمایت مالی می کند.

عضو ستاد خشکسالی خوزستان به کارگیری کود و سم همراه با آب آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف های هرز، کاهش آفات و امراض، امکان پذیر شدن آبیاری در اراضی شیبدار، جلوگیری از فرسایش بی رویه خاک، کنترل پذیر شدن میزان برداشت آب از منابع آبی و سهولت در اعمال مدیریت آبیاری در مزرعه را از مزایای آبیاری به روش تحت فشار برشمرد.

وی افزود: با اجرای این سیستم آبیاری علاوه بر افزایش متوسط بهره وری هر مترمکعب آب مصرفی، هزینه های تولید کاهش یافته و میزان تولید از لحاظ کمی و کیفی در واحد سطح افزایش خواهد یافت.

موسوی با اشاره به اینکه دولت در راستای استفاده بهینه از منابع آب و خاک، افزایش راندمان آبیاری بخش کشاورزی و توسعه طرح های نوین علمی، برای اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار یارانه و تسهیلات خاصی اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: دولت به ازای هر هکتار از اراضی زیر پوشش آبیاری تحت فشار 28 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می کند که 50 درصد آن به صورت بلاعوض از محل اعتبارات خشکسالی و 14 میلیون ریال در قالب تسهیلات بانکی به منظور اجرای پروژه های آب و خاک مرتبط با طرح علاوه بر مبالغ مذکور پرداخت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از متقاضیان استفاده از تسهیلات آبیاری تحت فشار خواست تا از این فرصت مناسب نهایت بهره برداری را به عمل آورده و درخواست خود را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه ارائه دهند تا پس از بررسی، در صورت احراز شرایط لازم، به بانک عامل معرفی شوند.

موسوی همچنین گفت: افزون بر 18 میلیارد و 982 میلیون ریال برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار درون مزرعه خوزستان در سال‌ جاری مصوب شده است.

عضو ستاد خشکسالی خوزستان بیان کرد: در سال ‌جاری مبلغی افزون بر 18 میلیارد و 982 میلیون ریال به منظور اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار درون مزرعه در 17 شهرستان استان تصویب شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار داشت: با اجرای این طرح میزان 680 هکتار از اراضی استان به زیر پوشش این طرح با مکانیزم مشارکت کشاورزان خواهد رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها