3 وزارتخانه برای تسهیل در ازدواج جوانان خبرهای خوشی اعلام کردند

آموزش پیشگیری از طلاق به زوجین

رئیس ستاد هفته ازدواج با بیان این‌که امسال از تعداد یک میلیون و 200 هزار جوان در سن ازدواج، 200 هزار نفر ازدواج نکردند، برای جلوگیری از افزایش طلاق از اجباری شدن آموزش 30 ساعته پیش از طلاق خبر داد. پرویز کرمی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اقدامات انجام شده و برنامه‌های اجرایی سازمان ملی جوانان در هفته ازدواج گفت: طی جلساتی که با مسوولان سازمان‌های مرتبط با امور ازدواج جوانان داشتیم، پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای برنامه‌های هفته ازدواج شاهد کاهش قابل توجهی از آمار جوانان مجرد در جامعه باشیم. وی یکی از وظایف سازمان ملی جوانان را هماهنگی و مدیریت ازدواج آسان میان جوانان جامعه عنوان کرد و افزود: فرهنگ‌سازی طرح‌ها و برنامه‌های سازمان ملی جوانان در جامعه مستلزم همکاری و تعامل رسانه‌هاست.
کد خبر: ۳۶۳۳۶۲

رئیس ستاد هفته ازدواج با اشاره به جمعیت 12 میلیون نفری جوانان در سن ازدواج گفت: با توجه به این‌که سالانه تنها یک میلیون ازدواج در کشور انجام می‌شود، باید این هشدار را به مسوولان و جامعه داد که در سال جاری و سال آینده میزان جوانان در آستانه ازدواج بیشتر می‌شود.

200 هزار جوان ازدواج نکردند

وی افزود: در سال جاری یک میلیون و 200 هزار جوان در سن ازدواج قرار داشتند که از این تعداد یک میلیون نفر ازدواج کردند و ازدواج نکردن 200 هزار جوان در سال یک هشدار به مسوولان و متولیان ازدواج جوانان است.

کرمی گفت: گروه‌های مردمی باید با تشکیل NGOها و همچنین سازمان‌های مردم نهاد فعال در امور ازدواج جوانان ارتباط بیشتری با ستاد هفته ازدواج و سازمان ملی جوانان داشته باشند تا با برنامه‌ریزی هدفمند، شرایط آسان برای ازدواج جوانان فراهم شود.

ازدواج نیمه‌مستقل را رواج دهیم

کرمی با اشاره به طرح سازمان ملی جوانان در فرهنگسازی ازدواج نیمه‌مستقل در کشور گفت: ازدواج نیمه‌مستقل در فرهنگ ایرانی با عنوان دوران نامزدی یا دوران عقد مطرح بوده است که زمان آن کمتر از 6 ماه بود، اما خانواده‌ها با فشار جامعه و اقوام و آشنایان مجبور بودند هرچه زودتر مراسم عروسی را برگزار کنند.

در این طرح خانواده‌ها باید به مسوولان کمک کنند تا این فرهنگ غلط از بین برود و اجازه دهند دختر و پسری که با کمترین هزینه ازدواج کرده‌اند تا زمان استقلال کامل مالی و تهیه مسکن به صورت جداگانه در خانه پدری خود زندگی کنند.

وی توضیح داد: جامعه باید بپذیرد دختر و پسری که به دلیل مشکلات مالی و مسکن مدتی زیر چتر حمایتی خانواده قرار می‌گیرند داماد سرخانه نیستند و این یک حمایت خانوادگی است.

100 درصد به سازمان‌های غیردولتی اعتماد کنید

رئیس ستاد هفته ازدواج در پاسخ به این که مردم چه میزان می‌توانند به مراکز ازدواج 300 هزار تومانی اعتماد کنند، گفت: مردم صد درصد به اینNGO‌ها اعتماد کنند زیرا این مراکز با مجوز سازمان ملی جوانان و تحت نظارت این سازمان فعالیت می‌کنند، ولی اگر تخلفی دیده شد، مردم می‌توانند به ادارات کل استان گزارش دهند.

فعالیت مراکز همسریابی ممنوع

معاون فرهنگی آموزشی سازمان ملی جوانان در مورد ایجاد مراکز همسریابی در کشور گفت: موضوع همسرگزینی و همسریابی با تعامل خانواده‌ها زیر چتر شبکه فعالان ازدواج انجام می‌شود، ولی مراکزی را که صرفا برای همسریابی فعالیت کنند قبول نداریم، زیرا نه مجوزی دارند و نه نظارتی بر آنها انجام می‌شود و امکان سوءاستفاده در این مراکز زیاد است.

برنامه 3 وزارتخانه برای تسهیل ازدواج

با نزدیک شدن به هفته ازدواج (17 تا 23 آبان) مسوولان از اجرای برنامه‌های حمایتی برای ازدواج آسان جوانان خبر می‌دهند.

به گزارش سازمان ملی جوانان، وزرای آموزش و پرورش، بازرگانی و ارشاد، هر یک برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه ازدواج جوانان دارند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش از اختصاص وام 3 میلیون تومانی ازدواج به فرزندان فرهنگیان خبر داد و گفت: وزارت آموزش و پرورش بخشی از قانون تسهیل ازدواج جوانان را که مرتبط با این دستگاه باشد ما حتما پیگیری خواهد کرد.

مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی نیز در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به تصویب 20 بند برای تسهیل ازدواج جوانان در جلسه مورخ 28 مهر ماه سال جاری ستاد ملی ساماندهی امور جوانان اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد که نمایشگاه‌های عرضه جهیزیه ارزان‌قیمت از سوی وزارت بازرگانی از طریق شرکت‌های داخلی در سراسر کشور و در مراکز استان‌ها برگزار شوند.

روند برگزاری نمایشگاه‌های توزیع جهیزیه ارزان‌قیمت در سال‌های گذشته، در کمیته‌ای بررسی می‌شود تا روند اقدامات سال جاری، همزمان با هفته ازدواج جوانان خالی از انتقاد باشد. همچنین مقرر شده است که وزارت بازرگانی با بانک‌های مرتبط برای ارائه تسهیلات در خصوص خرید جهیزیه ارزان‌قیمت به جوانان تمهیداتی را بیندیشد.

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اعلام خبر تجلیل از نشریات و رسانه‌های اثرگذار در حوزه ازدواج جوانان به فرهنگ‌سازی گسترده در راستای کاهش تاخیر ازدواج اشاره کرد و گفت: مسائل اقتصادی همواره در طول تاریخ در مسیر ازدواج جوانان قرار داشته، اما طبیعی است که در آغاز زندگی، یک زوج جوان همه امکانات را در اختیار نداشته باشند. باید فرهنگ ساده‌زیستی و قناعت در زمینه ازدواج ترویج شود.

آموزش‌های قبل از ازدواج بویژه آموزش‌های برگرفته از آموزه‌های دینی در تحکیم بنیان خانواده تاثیر بسزایی دارند که باید نهادینه شوند و نگاه غربی با رویکرد‌های مادی در خصوص ازدواج در جامعه از بین برود.

محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به برگزاری جشنواره ازدواج و رسانه همزمان با هفته ازدواج جوانان اشاره کرد و گفت: از رسانه‌های فعال در حوزه ازدواج و مسائل مربوط به آن در جشنواره ازدواج و رسانه تجلیل و حمایت می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها