این روزها با شروع فصل پاییز تعداد مبتلایان به سرماخوردگی و عفونت‌های ریوی بیشتر و بیشتر می‌شود. در انواع و اقسام داروهایی که برای این افراد تجویز می‌شود، دگزامتازون همیشه پای ثابت درمان‌ها به شمار می‌رود، اما به نظر شما چند نفر از کسانی که از این دارو استفاده می‌کنند می‌دانند که حقیقتا دگزامتازون یعنی چه؟ واقعیت آن است که یکی از شایع‌ترین داروها در نسخه‌های دارویی کشور دگزامتازون است.
کد خبر: ۳۶۱۹۴۱

دگزامتازون را از جنس کورتیکواستروئیدها می‌دانند و این رده از داروها در حقیقت مشابه هورمون‌هایی هستند که از قشر فوق‌کلیوی انسان ترشح می‌شوند و در کنار وظایف اصلی‌شان وقتی بدن در شرایط التهاب و عفونت قرار می‌گیرد این هورمون‌های قشر آدرنال است که به طور موقت هم که شده سیستم ایمنی بدن را در شرایطی قرار می‌دهد که بتواند بر عفونت و التهاب فائق شود. دگزامتازون نیز در موارد التهاب، آلرژی‌های شدید، آسم، بیماری‌های پوستی، خونی، چشم و... به کار می‌رود. در سرماخوردگی‌ها نیز دگزامتازون با برطرف کردن علایم مربوط به التهاب دستگاه تنفس فوقانی مانند سرفه، عطسه، آبریزش بینی، ضعف و بی‌حالی باعث تخفیف موقتی علایم می‌شود، اما هیچ گاه سرماخوردگی را درمان نمی‌کند.

پوشاندن علایم سرماخوردگی تنها یک روی سکه دگزامتازون است. در واقع دگزامتازون با سرکوب سیستم ایمنی بدن باعث تخفیف علایم می‌شود، اما از سویی دیگر مقاومت و ایمنی بدن را در برابر عوامل عفونی کم می‌کند. از سویی دیگر مصرف دگزامتازون همانند دیگر کورتون‌ها باعث تورم و احتباس آب در بدن می‌شود که برخی به اشتباه تصور می‌کنند که دگزامتازون چاق‌کننده است. در حالی که این دارو با تورم اندام‌ها و صورت فقط نوعی پف موقتی را ایجاد می‌کند که با قطع دارو از بین می‌رود و سبب چین و چروک پوست و عوارضی مانند پوکی استخوان و ضعف عضلانی برجای می‌گذارد.

پزشک توصیه می‌کند

ـ مصرف طولانی و بی‌رویه این دارو باعث عوارض جانبی مانند افزایش وزن و تورم، اختلالات پوستی مانند جوش‌های صورت، لک‌های پوستی، سوءهاضمه و اختلالات گوارشی و... می‌شود که در صورت بروز آنها حتما به پزشکتان مراجعه کنید.

ـ داروی دگزامتازون باعث بالا رفتن قند خون می‌شود با توجه به این نکته افراد دیابتی باید با مشورت پزشک و با احتیاط آن را مصرف کنند.

ـ استفاده طولانی‌مدت می‌تواند منجر به بیماری‌های چشمی مانند آب‌مروارید و همچنین آب‌سیاه و نیز دیابت، پوکی استخوان، خشکی و شکنندگی پوست و نیز در کودکان باعث تاخیر رشد شود.

دکتر شاهد فدایی‌فرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها