تنش میان آمریکا و چین بالا گرفت

آمریکا تحریم‌ علیه چین را تصویب کرد

در پی افزایش مناقشات ارزی واشنگتن-پکن، مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته طرح اعمال تحریم‌های تجاری علیه کالاهای چینی را به تصویب رساند.
کد خبر: ۳۵۶۵۳۲


 

به گزارش فارس به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته با 384 رای مثبت در برابر 79 رای منفی طرح اعمال تحریم‌های تجاری علیه کالاهای چینی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت آمریکا می‌تواند شرایط و ضوابط بیشتری را علیه کلا‌های وارداتی چین به این کشور تحمیل کند.

بنا بر این گزارش، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از تصویب طرح اعمال تحریم‌های تجاری اعلام کرد که این طرح اهرم فشار سران کاخ سفید در مذاکرات با مقامات چینی است و مشخص می‌کند در صورتی که چین خواستار روابط تجاری قوی با آمریکا است باید بر اساس قواعد تجاری عمل کند.

این گزارش افزود: برای تبدیل شدن این طرح به قانون در آمریکا، مجلس سنای این کشور نیز باید طرح اعمال تحریم‌های تجاری علیه چین را به تصویب برساند که با توجه به در پیش بودن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر، جو مناسبی بر این مجلس حاکم نیست.

"ساندر لوین " رئیس کمیته تامین بودجه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که دستکاری رئیس جمهور چین در نرخ ارز این کشور بسیاری از فرصت‌های شغلی در آمریکا را از بین برده است و مشکلات جدی ایجاد کرده است که نیازمند اقدام قاطعانه در برابر آن است.

پیش از رای‌گیری طرح مورد نظر در مجلس نمایندگان، بانک مرکزی چین متعهد شد که شرایط مدیریت نرخ مبادله ارز خود را بهبود بخشد و انطاف‌پذیری نرخ یوان را افزایش دهد.

هفته گذشته کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن به وزارت دارایی و بازرگانی این کشور اجازه می دهد تحریم های تجاری جدیدی را بر ضد چین اعمال کند.

این در حالی است که چن جیان معاون وزیر بازرگانی در واکنش به تصویب این طرح تصریح کرد دولت چین بر اساس منافع ملی خود سیاستهای ارزی و اقتصادی را تعیین می کند و فشارهای خارجی هیچ نقشی در این زمینه نخواهد داشت. ما کلیه تصمیمات اقتصادی و تجاری خود را بر اساس شرایط اقتصادی جهان و منافع ملی اتخاذ می کنیم و فشارهای بین المللی تاثیری در این مساله نخواهد داشت.

مقامهای آمریکایی فشار زیادی را برای افزایش ارزش یوان به چین وارد می کنند. به اعتقاد کارشناسان غربی ارزش یوان چین 40 درصد کمتر از ارزش واقعی آن است.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیر خود با ون ژیابائو نخست وزیر چین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خواستار اقدام بیشتر و سریعتر پکن برای اصلاح سیاستهای ارزی و تجاری شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها